علی شاکری: در میان ملی‌پوشان و ستاره‌های بنام بسکتبال ایران، حامد آفاق را باید مرد روزها و لحظه‌های سخت و دشوار بازی‌های ملی و باشگاهی قلمداد کرد؛ بازیکنی که بارها در ثانیه‌های دلهره‌آور بازی با پرتاب‌های 3 امتیازی و معروفش با غافلگیرکردن حریفان، لقب فرشته نجات تیم‌هایی که در آنها بازی کرده را گرفته است.

بسکتبال

آخرین شاهکار این بازیکن مشهدی که سال‌هاست به تهران کوچ کرده و هم اکنون مقیم اصفهان است به‌همین اوایل هفته پیش برمی‌گردد که در بازی ذوب‌آهن و دانشگاه آزاد و در شرایطی که بازی برابر پیش می‌رفت در ثانیه‌های پایانی با یک پرتاب
3 امتیازی و یک پرتاب پنالتی باعث برتری تیمش شد. دلایل جدایی از مهرام، غیبت در جام‌جهانی ترکیه و همراهی تیم ملی و ذوب‌آهن در بازی‌های آسیایی گوانجو و غرب آسیا و احتمال راهیابی دوباره بسکتبال ایران به المپیک و دیگر مسائل روز بسکتبال از جمله موضوعاتی بود که در گفت‌وگو با آفاق مطرح شد.

  • چه دلایلی باعث جدایی آفاق از مهرام آن هم پس از یک فصل موفق و قهرمانی با این تیم در لیگ برتر ایران و باشگاه‌های آسیا شد؟

یک‌سری از مسائل و به توافق نرسیدن باعث جدایی‌ام از مهرام شد.

  • خیلی‌ها رفتن شما را به جدایی مصطفی هاشمی و آمدن شاهین‌طبع بی‌ارتباط نمی‌دانند؟

رفتن هاشمی بی‌تأثیر نبود ولی آمدن شاهین‌طبع بعد از رفتن من اتفاق افتاد و آن موقعی که من می‌رفتم اصلا بحث جانشینی شاهین‌طبع به جای هاشمی مطرح نبود.

  • می‌گویند کارکردن با هاشمی بسیار سخت است، شما هم همین عقیده را دارید؟

اتفاقا آقای هاشمی از معدود مربیانی است که بسکتبال را خوب می‌فهمد و من به لحاظ بسکتبال بازی کردن با او خیلی راحت بودم.

  • چطور شد بعد از مهرام، ذوب‌آهن را انتخاب کردی؟

ذوب‌آهن تیم شایسته‌ای است که استحقاق قهرمانی را دارد و من هم دوست داشتم کارکردن با تیم و مربی جدیدی را تجربه کنم.

  • فکر می‌کنی با بودن مهرام و تیم مدعی پتروشیمی، ذوب‌آهن بتواند قهرمان لیگ برتر شود؟

ذوب‌آهن پتانسیل قهرمانی در لیگ برتر را دارد و در 2سال گذشته نیز نایب قهرمان شد. خواستن، توانستن است و قهرمانی نیز دور از دسترس نیست. من به همراه کادرفنی و بازیکنان پرتلاش ذوب‌آهن تلاش داریم که این اتفاق خوب بیفتد. قهرمانی در لیگ برتر امسال را هم می‌توان همانند خود بازی بسکتبال به 40دقیقه تشبیه کرد که به احتمال فراوان در ثانیه‌های پایانی تکلیف قهرمانی روشن خواهدشد.

  • پس معتقد هستی که رقابت برای قهرمانی در لیگ امسال بسیار فشرده خواهد بود؟

فکر می‌کنم امسال لیگ بهتر و رقابتی‌تری نسبت به سال قبل داریم و بازیکنان خوب به نوعی در بین همه تیم‌ها توزیع شده‌اند. به‌عنوان نمونه همین تیم دانشگاه آزاد با دو بازیکن خارجی و چند بازیکن خوب داخلی تا لحظه‌های پایانی برابر ذوب‌آهن چهره یک تیم بازنده را نداشت و امسال اکثر تیم‌ها چنین ویژگی را دارند.

  • ولی در بازی با دانشگاه آزاد این آفاق بود که به تنهایی در یک لحظه با پرتاب استثنایی 3امتیازی سند شکست حریف را امضا کرد؟

البته پیروزی ذوب‌آهن با زحمات همه بازیکنان حاصل شد و قسمت این بود که در ثانیه‌های پایانی با پرتاب من تیم خسته ما و تازه بازگشته از مسابقات غرب آسیا به آنچه استحقاقش را داشت برسد.

  • از خستگی مسابقات باشگاه‌های غرب آسیا گفتید به‌نظر شما کسب رتبه سوم درمیان 5 تیم شایسته نام ذوب‌آهن بود؟

البته ما در وضعیت ایده‌آلی به دمشق نرفته بودیم و از همه مهم‌تر بازیکن دوم خارجی ما به این سفر نرسید. تیم الریاضی لبنان تیم قدرتمندی بود که به جز لورن ودز بازیکن فصل پیش مهرام، 3 بازیکن خارجی به تابعیت درآورده را هم در ترکیب خود داشت و تنها باخت واقعی ما در مقابل این تیم اتفاق افتاد. شکست دوم ذوب‌آهن در بازی با الجلای سوریه هدیه داوران قزاقستانی به نماینده میزبان بود و آنها در 23 ثانیه پایانی پیروزی ما را مبدل به شکست کردند. مطمئن باشید در مراحل بعدی با هماهنگ‌ترشدن و با رسیدن دومین بازیکن خارجی انتقام سختی از حریفان خواهیم گرفت.

  • اگر مهرام در این رقابت‌ها در اردن دوم شود حریف ذوب‌آهن در مرحله حذفی خواهد شد در این صورت تکلیف چه خواهد بود؟

بهتر، (با خنده) تکلیف ما و مهرام حداقل برای مشخص شدن نماینده ایران در مسابقات جام باشگاه‌های آسیا با انجام بازی رفت و برگشت یکسره خواهد شد!

  • برای آفاق هم رویارویی با مهرام متفاوت با سایر بازی‌ها خواهد بود؟

طبیعی است که هر بازیکنی در مصاف با تیم سابقش انگیزه‌ای متفاوت با سایر بازی‌ها دارد. البته من در همه حال و در همه بازی‌ها از بازی با یک تیم ضعیف گرفته تا مدعی یاد گرفته‌ام که با تمام انرژی بازی کنم.

  • قبول داری که برای حضور در باشگاه‌های آسیا، مهرام از موقعیتی بهتر از ذوب‌آهن برخوردار است؟

خوب بازیکنان مهرام به لحاظ حضور در چند دوره اخیر مسابقات غرب آسیا و جام باشگاه‌های آسیا از تجربه بیشتری به نسبت بازیکنان ذوب‌آهن برخوردارند.

  • از دید شما دیگر تیم‌های شرکت‌کننده در بازی‌های غرب آسیا چه مزیتی نسبت به نمایندگان ایران دارند.

مهرام و ذوب‌آهن به‌دلیل فشردگی بازی‌های لیگ فشار زیادی متحمل می‌شوند، اما تیم‌های کشورهای عربی با چنین مشکلی روبه‌رو نیستند و این مهم‌ترین مزیت آنان نسبت به تیم‌های ایرانی محسوب می‌شود.

  • برگردیم به تیم ملی، شما مسابقات قهرمانی جهان در ترکیه را به‌دلیل مصدومیت از دست دادی آیا هنوز افسوس از دست دادن این رویداد را می‌خوری؟

دیگر افسوس و ناراحتی فایده‌ای ندارد. آرزوی هر بازیکنی است که در المپیک و مسابقات جام‌جهانی حاضر شود ولی با این ماجرای تلخ به نوعی کنار آمدم و پس از3 ماه برگشتم و خود را به بازی‌های گوانجو رساندم.

  • در بازی‌های آسیایی هم نبود بازیکنانی مثل صمد نیکخواه و حامد حدادی باعث شد تا بسکتبال ایران با نسل طلایی‌‌اش مدال طلای باارزشی را از دست دهد؟

من هم مثل شما فکر می‌کنم، اگر حامد و صمد بودند شک نکنید که طلای بسکتبال به‌طور حتم به ما می‌رسید. با این وجود فکر می‌کنم که اگر داوری‌ها بی طرف بود، با همین تیم هم قادربودیم قهرمان شویم.

  • خیلی‌ها معتقدند که سطح مسابقات بازی‌های آسیایی به‌دلیل غیبت تیم‌هایی مثل لبنان و سوریه از مسابقات جام ملت‌های آسیا پایین‌تر بود؟

نه چنین چیزی نبود و اگر لبنان و سوریه هم بودند باز هم همین تیم‌ها روی سکو بودند.

  • با توجه به میزبانی مجدد چینی‌ها در جام ملت‌های آسیا ایران می‌تواند دوباره امیدوار به قهرمانی و راهیابی به بازی‌های المپیک لندن باشد.

وقتی ما بدون حامد، صمد و ارسلان کاظمی تا ثانیه‌های پایانی در گوانجو مقابل چین پیروز بودیم فکر می‌کنم با بودن آنها راحت‌تر می‌توانیم دوباره به حضور در المپیک بیندیشیم.

  • خیلی‌ها معتقدند پشت این نسل طلایی کنونی خالی است و بعد از رفتن آنها بسکتبال ایران دچار افت خواهد شد؟

البته من دوست ندارم که پس از رفتن ما چنین اتفاقی برای بسکتبال ایران بیفتد ولی باید از این بابت ترسید. در همان دوره‌ای که ما قدم به قدم در حال پیشرفت بودیم بازیکنان زیاد دیگری هم مثل پویا تاجیک، کامران جمشید‌وند و خیلی‌های دیگر با تلاش مربیانی همانند سعید فتحی در کنار ما در حال رشد کردن بودند.

  • شما از مشهد به بسکتبال ملی ایران رسیدید چه شد که دیگر خراسان در بسکتبال ایران مطرح نیست؟

مشهد بازیکنان مطرح زیادی مثل تورج امدادی و محمود پوراصفهانی داشت وهم اکنون نیز چند بازیکن در تیم‌های ملی نوجوانان و جوانان ایران دارد و ازنبود نماینده‌ای از این استان پهناور در لیگ برتر فقط می‌توانم اظهار تأسف کنم.

  • با فشردگی بازی‌های داخلی و نبود فصل استراحت فکر نمی‌کنی شمار مصدومان افزایش یابد؟

واقعا باید فکری به حال این فشردگی بازی‌ها کرد. می‌ترسم در آستانه جام ملت‌ها تیم ملی باز هم از این مصدومیت‌ها ضربه بخورد. چند سالی است که ما بدون استراحت از بازی‌های باشگاهی به اردوی تیم ملی می‌رویم و اصلا با کلمه استراحت بیگانه‌ایم.

  • مقایسه ایگور ترومن و وسلین ماتیچ از نگاه حامد آفاق؟

هر دو در کارفنی چندان با هم فرقی ندارند با این تفاوت که ترومن روابط اجتماعی خوبی نداشت و برعکس ماتیچ با روابطی گرم و صمیمانه بهتر برنامه‌های خود را پیش می‌برد.

کد خبر 125795

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز