علی شاکری: مهرام و ذوب‌آهن درحالی از اواسط هفته آینده گام به مرحله دوم رقابت‌های بسکتبال باشگاه‌های غرب آسیا می‌گذارند که همه تلاششان برای رسیدن به آمادگی مطلوب در حال حاضربر بازی‌های لیگ برتر متمرکز شده و معطوف به حریفان داخلی است که این روزها هرکدام به تعبیری نقش حریف تدارکاتی را برای آنان ایفا می‌کنند.

ورزش - بسکتبال

بازی‌های فشرده در لیگ داخلی اگرچه اجازه تمرین و شاید حتی استراحت را به نوعی از این دو تیم سلب کرده ولی این فایده را (به گفته مربیان دو تیم) داشته که آنها آماده‌تر از مرحله مقدماتی با اندیشه فتح سبدهای غرب آسیا به مصاف حریفان مرحله دوم خود بروند. در گفت‌وگو با مربیان این دو تیم مروری داریم بر بازی‌های آنها در لیگ غرب آسیا قبل از رویارویی با نمایندگان اردن و لبنان در راه صعود به مرحله نیمه پایانی که می‌خوانید.

پیروزی مهرام در آخرین روز بازی‌های گروه دوم مقابل ‌الجیش سوریه کافی بود تا برخورد احتمالی دو تیم ایرانی در مرحله دوم رقابت‌های باشگاه‌های غرب آسیا رنگ ببازد و حداقل امتیاز صدرنشینی مهرام در یکی از گروه‌های دوگانه این فایده را داشت که شاهد حذف یکی از دو نماینده کشورمان به دست دیگری نباشیم. ذوب‌آهن که در مرحله مقدماتی به‌دلیل عدم‌همراهی بازیکن دوم خارجی‌‌اش و هماهنگ‌نشدن ملی‌پوشانش با سایر بازیکنان به‌دلیل درگیری در بازی‌های آسیایی گوانجو با 2شکست برابر الجلای سوریه و الریاضی لبنان و با 2برد برابر الریاضی اردن و الاهلی یمن به‌سختی موفق به صعود شده بود تنها در صورتی حریف مهرام نمی‌شد که در گروه خود به‌عنوانی غیر از دومی دست پیدا می‌کرد. شکست مهرام برابر شانفیل لبنان همان کابوس و دلشوره‌ای بود که تا روز پایانی مرحله مقدماتی در امان همه را در استرس و التهاب چنین اتفاقی آزار می‌داد و احتمال رویارویی نمایندگان ایران در مرحله دوم بازی‌ها را تقریبا به واقعیت نزدیک کرده بود، اما ناکامی نماینده لبنان مقابل الجیش سوریه و شکست حریف سوری برابر مهرام آن هم با اختلاف 10امتیاز در بازی آخر همه رؤیاهای رقبای دیگرشان را نقش بر آب کرد و بسکتبال ایران حداقل از این بابت متضرر نشد.

یادآوری آن لحظات دلهره‌آور

مهران شاهین‌طبع، سرمربی این فصل مهرام با یادآوری، لحظات دلهره‌آور بازی آخر با الجیش می‌گوید: «طبیعی است که ما برای پیشگیری احتمالی از رویارویی دو تیم ایرانی که حکم خودکشی را داشت می‌بایست با 10امتیاز حریف قدرتمند سوری را می‌بردیم و تا اواخر بازی نیز همه‌چیز به دلخواه ما پیش می‌رفت اما مصدومیت کامرانی و به‌خودآمدن حریف، یکباره در اواسط کوارتر چهارم باعث برابرشدن بازی شد ولی هرچه بود بچه‌ها با خونسردی و با تکنیک بالا در آن لحظات دلهره‌آور و پراسترس با کنترل بازی به آنچه می‌خواستند رسیدند و با این برد جانانه مقام دومی را با صدرنشینی عوض کرده و مانع از چنین اتفاقی شدند».سرمربی این فصل مهرام که خود قبلا 2بار با صباباتری قهرمان باشگاه‌های آسیا و چندین‌بار نیز قهرمان غرب آسیا شده در ارزیابی خود از تیم‌های این دوره، می‌گوید تفاوت محسوسی بین نمایندگان ایران، لبنان و سوریه ندیده؛ «من فکر می‌کنم نمایندگان 3 کشور ایران، لبنان و سوریه در یک سطح هستند و تفاوت محسوسی با یکدیگر ندارند. به‌عنوان نمونه الجیش و الجلا در لیگ سوریه و شانفیل و الریاضی در لبنان همانند مهرام و ذوب‌آهن رقابت نزدیکی با هم در لیگ کشورهای خود داشته و تفاوت چندانی با هم ندارند و فقط اوضاع اردنی‌ها کمی به‌هم‌ریخته‌تر از گذشته شده و با مشکل روبه‌رو هستند. عراقی‌ها هم به نسبت گذشته بسیار پیشرفت کرده بودند.»

دلایل شکست برابر شانفیل

وی شکست مهرام مقابل شانفیل را به دلیل مصدومیت کامرانی، تغییرات زیاد در ترکیب قهرمان آسیا و آماده‌نبودن تیمش در مقایسه با دیگر حریفان دانست؛ «تیم‌هایی مثل شانفیل و الریاضی اردن و حتی نمایندگان سوریه قبل از حضور در این بازی‌ها حداقل 15بازی در لیگ کشورهای خود انجام داده بودند و این درحالی بود که هم مهرام و ذوب‌آهن در ابتدای حضور در لیگ ایران راهی این بازی‌ها شده و به‌طور طبیعی چند گام از رقبایشان عقب‌تر بودند. نکته مهم دیگر اینکه ما در غیاب جکسون ورومن، لورن ‌ودز، صمدنیکخواه و آفاق 4تغییر در ترکیب اصلی خود داشته‌ایم و این موضوع کوچکی نیست. ما برای هماهنگ و تیم‌شدن نیاز به وقت بیشتری داریم و حضور در امان همانند یک اردوی تدارکاتی دستاوردهای خوبی برای ما به همراه داشت».

شاهین‌طبع برای مرحله دوم نه‌تنها به موفقیت مهرام در رسیدن دوباره به قهرمانی خوشبین است بلکه اعتقاد دارد که ذوب‌آهن- دیگر تیم ایرانی - نیز با استراتژی سنجیده و با اتکا به کار گروهی توان عبور از شانفیل لبنان را در این مرحله دارد؛ «مهرام به‌تدریج در حال پیداکردن خود است و با توجه به پشتیبانی خوب مسئولان و نگاه حرفه‌ای حاکم بر باشگاه به لحاظ فنی با شرایط بهتری نسبت به بازی‌های قبل به دیدار نماینده اردن می‌رود. سعی داریم که با پیروزی در خانه حریف کار را تمام کنیم. »

راه دشوار ذوب آهن

ذوب‌آهن همان‌گونه که یک هفته زودتر از مهرام با جدایی از لیگ برتر ایران راهی بازی‌های غرب آسیا شده بود با همین فاصله هم زودتر از مهرام به لیگ بازگشت تا با حضورش در رقابت‌های داخلی با هماهنگی بیشتری آماده حضور در مرحله حذفی این بازی‌ها شود. با وجود انجام 4 تا 5 بازی پس از بازگشت به لیگ برتر و به‌رغم پیروزی قابل توجه مقابل پتروشیمی و باخت برابر راه‌وترابری قم و رسیدن بازیکن دوم خارجی، هنوز ذوب‌آهن با آن تیم آرمانی همیشگی و تفکرات کوهیان فاصله دارد. ذوب‌آهن برای خروج از زیر سایه بلند مهرام و دوباره آسیایی شدنش کار سختی پیش‌رو دارد و این اتفاق تاریخی برای این تیم به این آسانی‌ها هم حاصل نخواهد شد چراکه حتی بعد از عبور از سد شانفیل و سایر رقبای غرب آسیایی یک حریف قدرتمند داخلی به‌نام مهرام هم به‌عنوان قهرمان دوساله قاره، یک مانع بزرگ و جدی در راه دوباره آسیایی شدن قدیمی‌ترین تیم باشگاهی ایران محسوب می‌شود. متأسفانه قوانین منسوخ‌شده مربوط به سال‌های گذشته کنفدراسیون آسیا، اجازه حضور یک تیم از هر کشور را در بالاترین سطح مسابقات باشگاهی در مرحله نهایی گرفته وگرنه چه‌بسا ذوب‌آهن هم با برداشته‌شدن این قانون قدیمی همانند مهرام به‌عنوان یکی از دو نماینده ایران بخت زیادی برای حضور در مرحله نهایی داشت، همان‌گونه که اکنون هم به‌رغم راه سخت‌تر نسبت به مهرام این بخت را با درصد کمتری دارد که بتواند راه صعود خود را هموارکند.

راضی از نتایج دمشق

فرزادکوهیان نتیجه به‌دست‌آمده سومی ذوب‌آهن در دمشق را با توجه به شرایط تیمش خوب می‌خواند و می‌افزاید: «تیم ما کامل نبود و تنها موفق به بردن یک بازیکن خارجی شدیم و از نظر تیمی هم به‌دلیل دیر پیوستن ملی‌پوشان هماهنگ نبودیم و بدون انجام حتی یک بازی سنگین در لیگ در مجموع با شرایط ایده‌آلی راهی این سفر نشدیم وگرنه همه می‌دانند که ظرفیت تیمی ذوب‌آهن فراتر از نتیجه به‌دست‌آمده بود». وی درباره بازی با شانفیل و شناختش از نماینده لبنان در مرحله حذفی می‌گوید: «شناخت آنچنانی- به جز آنکه می‌دانیم فادی‌الخطیب بهترین بازیکن لبنان در ترکیب این تیم بازی می‌کند- از شانفیل نداریم. تلاش داریم تا با کسب اطلاعات لازم و دریافت فیلم بازی‌های این تیم آماده رویارویی با این تیم شویم».

سرمربی ذوب‌آهن با اشاره به اینکه هنوز اسکوربورد سالن ملت اصفهان برای بازی با نماینده لبنان آماده نیست در مورد آخرین موقعیت تیمش می‌گوید: «بازیکن خارجی ما 2 هفته است که به ما پیوسته و فرصتی هم برای تمرین نداریم و تلاش می‌کنیم که با مسابقات فشرده آماده بازی با شانفیل شویم و بسیار امیدوارانه به نتیجه دو بازی رفت‌وبرگشت با نماینده لبنان فکر می‌کنم». کوهیان در خاتمه با انکارکردن تهدید ذوب‌آهن به خروج از لیگ برتر گفت: «متأسفانه از حرف‌های من برداشت درستی نشد و این درحالی بود که من در پاسخ به فشردگی بازی‌های لیگ داخلی و غرب آسیا عنوان داشتم اگر به‌طور همزمان به 2بازی سرنوشت‌ساز برسیم مجبور به فدا کردن یکی از آنها خواهیم بود.»

کد خبر 126554

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار توپ و تور

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز