جمعه ۱۵ دی ۱۳۸۵ - ۱۳:۲۷
۰ نفر

حمید پنداشته: امسال هم به رسم سال‌های اخیر با شروع زمستان، دغدغه ساخت سریال‌های نوروز به سراغ مسوولان شبکه‌های سیما آمده و گروه‌های مختلف در شبکه‌ها، برای ماراتن سریال‌های نوروز، ‌دست به کار شده‌اند

البته امسال ماجرا کمی با سال‌های گذشته فرق می‌کند. در ظاهر مسوولان سیما حالا دریافته‌اند که بعد از رمضان، ایام نوروز بهترین فرصت برای عرض اندام سریال‌هایشان است. آن‌ها امسال حساب ویژه‌ای روی این مناسبت باز کرده‌اند. تقریبا هر شبکه به سراغ بهترین گروه‌ ممکن رفته است و شبکه‌ها با تمام قوا قصد دارند امسال با هم رقابت کنند.

شبکه اول سیما؛ سربازخانه رضویان
حبیب آقای گرجستانی
حالا دیگر همه در جریان طرح مورد علاقه جواد رضویان، یعنی «سربازخانه» هستند.
طرحی که سه سال قبل نوشته و در گروه فیلم و سریال شبکه اول سیما، تصویب شده است. رضویان در این سه سال، ‌هر بار که قصد داشته برای نوروز این سریال را جلوی دوربین ببرد، سریالی دیگر جای آن را گرفته است. امسال گروه فیلم و سریال شبکه اول سیما، نوبتی هم که بود نوبت را به جواد رضویان داد و از آبان ماه به طور جدی با تهیه‌کننده این سریال، ‌محمدرضا تخت‌کشیان قرارداد امضا کرد تا سربازخانه، سریال اصلی نوروز شبکه اول سیما شود.
اما از آن‌جا که در ظاهر، قرار نیست رقیب‌ها در شبکه اول سیما اجازه دهند، رضویان با خیال راحت سریالش را بسازد، هم‌زمان با عقد قرارداد رضویان یک کمدی ساز دیگر، به نام مهدی مظلومی هم با گروه اجتماعی شبکه وارد مذاکره شد. او طرحی به نام حبیب آقا را تصویب و برای ساختش، قرارداد امضا کرد تا به این ترتیب شبکه اولی‌ها، ناخودآگاه دو سریال برای نوروز داشته باشند. جالب این‌جاست که گروه تولید مهدی مظلومی، خیلی زود پس از تصویب طرح با فیلم‌نامه آماده‌ای از سعید آقاخانی، پیش تولید سریال‌شان را آغاز کردند تا به نوعی گوی سبقت را از گروه تولید سربازخانه بربایند. سیروس گرجستانی، ‌سعید آقاخانی، امیر غفارمنش، سودابه گرجستانی، متین عزیزپور و... هم با این پروژه به عنوان بازیگر، قرارداد امضا کردند.
این کار از اواخر آذر جلوی دوربین مظلومی رفت تا حبیب آقا اولین سریال کلیدخورده، میان کارهای عید باشد. جواد رضویان و گروه تولید سریال سربازخانه هم در این مدت بی‌کار ننشستند. آن‌ها هم با مهران غفوریان، یوسف تیموری، یوسف صیادی، محمود بهرامی، ‌علی صالحی و شهربانو موسوی قرارداد امضا کردند تا یک گروه بازیگری جذاب را برای سریال‌شان انتخاب کرده باشند. این روزها هم دورخوانی اولیه بین بازیگران رضویان آغاز شده و مراحل پایانی پیش تولید هم پشت سر گذاشته شده و همه منتظر پایان بازی رضویان در فیلم سینمایی «کلاهی برای باران» هستند تا تصویربرداری این سریال آغاز شود. هنوز شبکه اول سیما به طور رسمی از بین دو سریال نوروزش هیچ‌کدام را به عنوان سریال اصلی انتخاب نکرده، به نظر می‌رسد مسوولان شبکه منتظر نتیجه کارها هستند، تا هر کدام را که بهتر از آب درآمد، به عنوان سریال اصلی خود به نمایش بگذارند. آن‌هایی که فیلم‌نامه سربازخانه را خواندند با توجه به گروه بازیگران این سریال و گروه تولیدکننده آن، ‌در شبکه، یعنی گروه فیلم و سریال، ‌به سربازخانه شانس بیشتری می‌دهند. هیچ چیز قطعی نیست و ممکن است شوخی‌های گرجستانی‌ در حبیب‌آقا، ‌آن‌قدر خوب از آب دربیاید که این سریال به عنوان سریال اصلی شبکه روی آنتن رود. آن‌چه تاکنون قطعی است، تهیه این دو سریال برای ایام نوروز از سوی شبکه اول سیماست. حالا باید نشست و دید تکلیف پخش این کارها چه می‌شود.

شبکه دوم سیما؛ با زوج اویسی و امیرجعفری
شبکه دومی‌ها که در سال‌های گذشته آن‌چنان که باید و شاید مناسبت نوروز را جدی نمی‌گرفتند، امسال با جلسه ویژه‌ای که بین مسوولان‌شان داشتند، تصمیم گرفتند با سریالی به سبک و سیاق سریال‌های دیگر شبکه‌ها، به رقابت بپردازند. به این ترتیب، طرحی کمدی از علی خودسیانی و تهیه‌کنندگی محمد صالحیان به نام «بایرام» برای ساخت در این ایام تصویب شد.
محمد صالحیان هم که پس از مجموعه «اکسیژن» و مجموعه شکست خورده «قشقرق»، کار جدیدی نکرده بود، خیلی سریع پیش تولید این کار را آغاز کرد. در وهله اول مسعود نوابی برای کارگردانی این پروژه انتخاب شد و قرارداد امضا کرد. پس از آن هم فتحعلی اویسی به همراه امیر جعفری، یعنی زوج موفق کمدی برای بازی در این پروژه، قرارداد امضا کردند تا سریال نوروزی شبکه دوم سیما بازیگران معروفی داشته باشد. این روزها بایرام، آخرین مراحل پیش تولید و انتخاب بازیگر را پشت سر می‌گذارد و قرار است اواخر دی ماه جلوی دوربین برود. مسعود نوابی، کارگردان این کار این روزها فیلم سینمایی خود با عنوان «کلاهی برای باران» را فیلم‌برداری می‌کند. او قرار است با پایان این پروژه، خیلی سریع به گروه تولید بایرام بپیوندد، تا این کار کلید بخورد. بایرام با توجه به فضای شاد و گروه بازیگران خوبی که دارد، می‌تواند کاری دیدنی برای ایام نوروز باشد. به هرحال شبکه دوم سیما که در سال‌های گذشته بیشتر سعی کرده به سراغ ژانرها و فضاهایی متفاوت با دیگر شبکه‌های سیما برود، امسال سنت شکنی کرده و به سبک و سیاق دیگر شبکه‌ها، به سراغ سریالی کمدی آمده است. باید دید این شبکه که امسال به قصد جذب مخاطب فعالیت کرده، می‌تواند به هدف خود برسد یا...

شبکه سه؛ عطاران و لولایی با چاشنی سروش صحت
بعد از آن که رضا عطاران، ‌سریال رمضان امسال را نساخت قرار بر این شد تا مسوولان گروه فیلم و سریال شبکه سوم سیما ساخت سریال نوروزی این شبکه را به عطاران بسپارند. شبکه سومی‌ها درست از تابستان گذشته می‌دانستند که قرار است عطاران سریال نوروزی آن‌ها را بسازد.
عطاران هم از همان موقع به همراه دوست همیشگی‌اش محمدرضا آرین، طرح‌های مختلفی را برای نوروز آماده کرد. البته در نهایت مسوولان گروه فیلم و سریال، مهرماه امسال طرحی را از تهیه‌کننده کار یعنی ایرج محمدی، تصویب کردند.
بلافاصله پس از تصویب طرح، سروش صحت به همراه محمدرضا آرین، برای نوشتن کار قرارداد امضا کرده و نگارش کار را آغاز کردند. جدیدترین کار عطاران، درست فضایی شبیه به خانه به دوش و متهم گریخت دارد. قرار است در ادامه این دو کار جلوی دوربین برود. نکته جالب آن که تا این لحظه حمید لولایی یعنی کمدینی که در خانه به دوش خیلی خوب با عطاران درخشید، برای حضور در این کار، قرارداد امضا کرده است. او به این ترتیب جدیدترین همکاری خود را با عطاران نوروز امسال رقم می‌زند.
سریال عطاران هنوز وارد پیش تولید نشده و روزهای پایانی نوشتن متن آن است. عطاران در حال بازی در فیلم سینمایی «کلاهی برای باران» و «تسویه حساب» است. قرار شده است او پس از پایان بازی‌اش در این دو کار، سریالش را کلید بزند. آن طور که پیش‌بینی می‌شود سریال عطاران اوایل بهمن  ماه، جلوی دوربین می‌رود. آن‌هایی که در جریان طرح سریال عطاران هستند با توجه به حضور لولایی، آن را یکی از شانس‌های اصلی نوروز امسال می‌دانند. به هر حال کارهای عطاران، در دو سال گذشته از پرمخاطب‌ترین کارهای سیما بوده و انتظار می‌رود جدیدترین کارش هم بتواند این موفقیت را تکرار کند. عطاران باید بداند امسال رقیب‌های زیادی دارد. نوروز 86 خیلی‌ها به قصد خنداندن مردم به تلویزیون می‌آیند.

شبکه تهران؛ با همان گروه روز رفتن
شبکه تهرانی‌ها باز هم مثل همیشه، آخرین شبکه‌ای هستند که برای این مناسبت زمانی، دست به کار شده‌اند. مسوولان این شبکه در حالی که بقیه شبکه‌ها مشغول پیش تولید سریال و انتخاب بازیگران‌شان هستند به تازگی طرح مورد علاقه خود را با عنوان «کیش و مات» انتخاب کرده‌اند. طرحی از سید سعید رحمانی که قرار است به تهیه‌کنندگی منبتی جلوی دوربین رود.
پیش تولید اولیه این سریال، یک هفته‌ای است که آغاز شده و جواد افشار هم به عنوان کارگردان با این پروژه قرارداد امضا کرده است. کیش و مات پس از «روز رفتن»، دومین همکاری افشار، رحمانی و منبتی است. کیش و مات مانند کارهای دیگر شبکه‌ها، مضمونی کمدی دارد. هنوز انتخاب بازیگران این پروژه آغاز نشده و گروه این روزها، با توجه به قراردادهایی که کمدین‌های تلویزیونی با کارهای مختلف دارند، مشغول بررسی نامزدهای خود هستند تا بتوانند گروه بازیگران خوبی را برای این کار، دور هم جمع کنند. کیش و مات با این اوصاف به عنوان آخرین کار نوروز، اواسط بهمن ماه جلوی دوربین می‌رود. کیش و مات فعلا از همه نظر در ماراتن سریال‌های نوروز، ‌آخرین سریال است و باید دید دست اندرکاران این سریال، برای رقابت با دیگر کارهای نوروز چه می‌کنند.

هدف: خنداندن
ماراتن سریال‌های نوروز سال دیگر را بی‌شک باید یکی از داغ‌ترین رقابت‌های سال‌های اخیر دانست. جمع تمام کمدین‌ها جمع است و همه شبکه‌ها تمام نیروی خود را گذاشته‌اند تا سریال‌شان بیشترین مخاطب را به دست آورد. اگرچه از همین الان با یک حساب کتاب کوچک می‌توان حدس زد سریال‌های رضویان، عطاران و مظلومی بیشترین مخاطب را جذب خواهند کرد، اما به هر حال هیچ چیز در تلویزیون قابل پیش‌بینی نیست و باید منتظر دیدن سریال‌ها ماند.

کد خبر 12579

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز