گروه ادب و هنر: درحالی که وزیر ارشاد و دست‌اندرکاران تئاتر کشور اصرار دارند که نمایش «هداگابلر» مشکلی ندارد، دادستان تهران، کارگردان و سایر عوامل این نمایش را احضار کرد.

کمتر از 4 ماه پیش هم نمایش اتللو به کارگردانی عاطفه تهرانی به روی صحنه رفت و بازتاب‌هایش باعث شد که کارگردان آن به همراه 10 نفر از عوامل از سوی دادستان به دادگاه احضار شوند. گویا این پدیده تبدیل به روال شده که یک نمایش ابتدا مجوز می‌گیرد و سپس توقیف می‌شود. این‌بار نیز اجرای نمایش هداگابلر به کارگردانی وحید رهبانی تا اطلاع ثانوی و بنا به دستور شورای نظارت و ارزشیابی اداره کل هنر‌های نمایشی متوقف و کارگردان برای توضیحات لازم فراخوانده شد.

سه‌شنبه شب با وجود اینکه بلیت‌های سالن چهارسوی مجموعه تئاتر شهر برای نمایش هداگابلر فروخته شده بود و تماشاگران منتظر ورود به سالن بودند، خبر رسید که اجرای این نمایش متوقف شده است. روز گذشته وحید لک، مدیر روابط عمومی تئاتر شهر به ایسنا گفت که این نمایش به‌دلیل مشکلات فنی اجرا نشده اما ساعتی بعد خبری از روابط عمومی مرکز هنرهای نمایشی رسید تا شایعه توقیف، رنگ واقعیت بگیرد.

روابط عمومی اداره کل هنر‌های نمایشی در اطلاعیه‌‌ای اعلام کرد: با توجه به حساسیت‌های ایجاد شده از سوی برخی از اهالی رسانه و مسئولان فرهنگی اجرای نمایش هداگابلر جهت بررسی مجدد توسط شورای نظارت و ارزشیابی این اداره کل و جلوگیری از تشویش افکار عمومی و توجه به دل نگرانی‌های مسئولان فعلا متوقف می‌شود.

این درحالی است که سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دیروز در حاشیه جلسه هیأت دولت و در جمع خبرنگاران تنها به یک جمله درباره توقیف این نمایش بسنده کرد و گفت: درخصوص غیراخلاقی بودن نمایش هداگابلر ما پیگیری کردیم آن طور که گفتند نیست بلکه در این مسئله اغراق شده است.اما وزیر ارشاد به این نکته هیچ اشاره‌ای نکرد که اگر در غیراخلاقی بودن این نمایش اغراق شده چرا از اجرای آن جلوگیری شده است.

این نمایش از 15 دی‌ماه در سالن چهار سوی مجموعه تئاتر شهر به روی صحنه رفت و 4 روز بعد گزارشی در یک خبرگزاری منتشر شد. پس از انتشار این گزارش، سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نیز از روی صحنه رفتن چنین نمایشی شدیدا انتقاد کرد.

حجت‌الاسلام حسن ملک‌محمدی نماینده مردم دامغان و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نیز به جلسه خود با سید‌محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اشاره کرد؛ جلسه‌ای که حمید شاه‌آبادی، معاون هنری وزیر و جمعی دیگر از معاونان او نیز در آن حضور داشتند. او اعلام کرد که در این جلسه در این مورد صحبت شده‌است و قرار بر این شده که معاونت هنری گزارشی تهیه کند و به کمیسیون فرهنگی مجلس ارائه دهد.

او همچنین اعلام کرد که نظر مسئولان ارشد وزارت ارشاد این بود که ملاحظات ارزشی در این تئاتر رعایت شده و شاید برداشت‌ها و سلیقه‌های شخصی موجب شده است که این تئاتر تا حدی زیر سؤال برود. همچنین او اعلام کرد که وزیر ارشاد و معاونین وی موافق اجرای این نمایش بوده‌اند.

حسین مسافرآستانه که این روزها بر صندلی مدیریت مرکز هنرهای نمایشی تکیه زده‌، مدت‌هاست که سیاست سکوت را ادامه می‌دهد. سکاندار آرام تئاتر این بار سکوت خود را شکست تا شاید آبی بر این آتش بریزد.مدیر اداره کل هنرهای نمایشی با تاکید بر اینکه نمایش هداگابلر هیچگونه مشکل قانونی نداشته است، به ایسنا گفت: هنوز گزارش کاملی از اتفاقات قضایی مربوط به این نمایش در اختیار ندارم اما از آنجا که گروه با مجوز ما کارش را اجرا کرده است، پیگیری برای احقاق حقوق این گروه از طرف ما انجام خواهد شد.

از طرف دیگر او به مهر اعلام کرد که نمایش هداگابلر هم مثل بسیاری از تئاتر‌های دیگر توسط شورای نظارت و ارزشیابی مرکز در چند مرحله مورد بازبینی قرار گرفته و تغییرات مورد نیاز در آن داده شده بود. به گفته او این نمایش به نقد فساد غربی می‌پردازد و گروه نمایش، برای برطرف کردن موارد مد نظر شورای نظارت و ارزشیابی همکاری لازم را داشته‌اند. مسافر آستانه در گفت‌وگو با مهر اعلام کرد که اجرای اولیه این نمایش بدون تصحیح برای اصحاب رسانه که محرم تولیدات نمایشی و اهالی تئاتر هستند اجرا شد و یک نفر از حرمت این اجر و رسالت رسانه‌ای خود سوءاستفاده کرد.

مسعود عابدین‌نژاد، رئیس شورای نظارت و ارزشیابی هنرهای نمایشی هم درباره حاشیه‌هایی که برای نمایش هداگابلر پیش آمده به نگاه انتقادی این نمایش به اخلاق در غرب اشاره کرد و نکته‌ای گفت که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاون هنری وزیر ارشاد نیز به آن اشاره کردند؛ برداشت‌های شخصی. با تمام این احوال هیچ‌کدام از مسئولان دست‌اندرکار تئاتر کشور، با وجود اینکه بر نداشتن مشکل نمایش هداگابلر اصرار دارند اما دلیل توقیف آن را نیز اعلام نمی‌کنند. اما ظاهرا این پایان داستان هداگابلر نیست و کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی قرار است روز سه‌شنبه هفته آینده به بررسی نمایش هداگابلر بپردازد؛ نمایشی که بنا بر اخبار منتشره توقیف ‌شده است

کد خبر 125672

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار هنر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز