گروه ادب و هنر- کامران محمدی: بنیاد ادبیات داستانی با گذشت 50 روز از انتشار نخستین خبر انحلالش، همچنان در انتظار معرفی هیات امنای جدید است.

بنیاد ادبیات داستانی

محمود سالاری، مدیرعامل بنیاد ادبیات داستانی به ایسنا گفت: ما هم‌اکنون منتظریم که از طرف معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، معرفی اعضای جدید هیأت امنای بنیاد یا ابقای اعضای قدیمی انجام شود. سالاری این بار برخلاف آنچه پیش از این گفته بود، می‌گوید: «بعد از اینکه دستور انحلال بنیاد از سوی معاونت فرهنگی، صادر و سرانجام رسانه‌ای شد و واکنش‌هایی را درپی داشت، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بحث انحلال بنیاد را منتفی اعلام کرد و ما هم‌اکنون منتظر تصمیم مسئولان هستیم که اعضای جدید هیأت امنا معرفی یا اعضای قدیمی ابقا شوند تا بنیاد فعالیتش را دنبال کند.»

مدیرعامل بنیاد ادبیات داستانی، درست 50 روز پیش، (دوم آذر) به فارس گفته بود: «پاسخ نامه‌ای را که برای معرفی هیأت امنای جدید بنیاد به معاون فرهنگی ارشاد نوشته‌ام، هنوز به‌صورت کتبی دریافت نکرده‌ام؛ بنابراین، هرکس خبر انحلال بنیاد را داده باید درباره این موضوع توضیح دهد.»

خبر انحلال بنیاد ادبیات داستانی را نخستین بار، همین خبرگزاری در همان روز منتشر کرده بود. فارس، دوم‌آذر نوشته بود: «دوره 2ساله هیات امنای این بنیاد متشکل از محمد میرکیانی، راضیه تجار، محمدرضا سرشار، امیرحسین فردی و محمود حکیمی به همراه اعضای حقوقی آن آقایان محمد‌الله‎یاری فومنی، علی شجاعی‌صائین و محمدرضا وصفی، اواخر مهرماه به اتمام رسیده است که درپی درخواست محمود سالاری مدیرعامل بنیاد ادبیات داستانی از معاونت فرهنگی وزارت ارشاد مبنی بر معرفی اعضای جدید هیات امنا، وی در هامش نامه سالاری، دستور انحلال این بنیاد را صادر می‌کند.

بهمن دری همچنین درخواست می‌کند که این بنیاد بعد از انحلال به‌صورت یک دفتر ذیل مؤسسه خانه کتاب به‌صورت محدود به فعالیت خود ادامه دهد.»سالاری دوم آذر افزوده بود: «من نمی‌دانم منبع خبر شما کیست و تا او را معرفی نکنید، درباره موضوع انحلال بنیاد ادبیات داستانی صحبت نخواهم کرد... من جواب آقای دری را از دیگران شنیده‌ام و نامه را هنوز دریافت نکرده‌ام.»

مشاجره لفظی بی‌فایده

پس از آنکه فارس از دستور انحلال بنیاد ادبیات داستانی خبر داد، محسن پرویز، معاون سابق فرهنگی ارشاد و بنیانگذار این بنیاد، 3 روز بعد در یادداشتی نوشت: «3 سال پیش و پس از کش و قوس‌های فراوان و با نظر موافق وزیر وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی، احکام اعضای هیات امنای بنیاد ادبیات داستانی صادر شد. آغاز به‌کار رسمی بنیاد ( به‌دلیل کاغذ بازی‌های مرسوم و کارشکنی‌های آشکار و پنهان یکی از مدیران ارشد وزارتخانه که ظاهرا میانه‌ خوشی با ادبیات داستانی ندارد) مدت‌ها به تاخیر افتاد ولی در همین ایام کوتاه فعالیت نیز توانست آغازگر برنامه‌های مفید فراوانی باشد.

با حضور آقای دری اخوی در معاونت امور فرهنگی و روابط دوستانه او با وزیر، توقع آن بود که کارشکنی‌ها مؤثر نیفتد و شاهد فعالیت قوی‌تر و گسترده‌تر بنیاد باشیم. پس از 6 ماه، ناگهان به جای تمدید احکام هیات امنا یا صدور احکام جدید، با خبر غیرقابل باور انحلال بنیاد مواجه شدیم. البته پس از تکذیب بیانیه معاونت فرهنگی در مورد 285 کتاب توقیفی، نباید حتی به اخبار رسمی این حوزه نیز توجه جدی کرد و چه بسا این خبر نیز به‌زودی تکذیب شود!»

اما این اظهارات همان طور که انتظار می‌رفت، واکنش شدید معاون فرهنگی جدید را در پی داشت، هرچند پیش از بهمن دری، وزیر ارشاد در حاشیه مراسم اختتامیه سومین دوره جایزه جلال آل‌‌احمد توضیح داد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همواره از بنیاد ادبیات داستانی حمایت می‌کند و در این موضوع مشکلی وجود ندارد.

هفتم آذر، یعنی 2 روز پس از یادداشت پرویز، درّی نوشت: «...برخی از آقایان از فرط بی‌کاری و بی‌مسئولیتی (سهواً یا عمداً) و براساس حفظ منافع زودگذر شخصی، خبری را جعل می‌کنند و آن خبر را از زوایای گوناگون بررسی و بزرگ‌نمایی می‌کنند و سپس پیش‌بینی هم می‌کنند که خبر تکذیب می‌شود و باقی قضایا.

دوستان غافل از اینکه دیگر این شیوه ره به سر منزل مقصود نمی‌برد و نمونه‌اش همین خبر جعلی انحلال بنیاد ادبیات داستانی است که خودشان خبر جعلی را می‌سازند و منتشر می‌کنند و بعد به مصداق «کی بود، کی بود من نبودم» در اطراف و حول و حوش آن خبر مانور می‌دهند و فرافکنی می‌کنند و دست به خبرسازی و تحلیل می‌زنند و به پیشگویی‌های نوستراداموسی هم متوسل می‌شوند و از سوی دیگر رسانه‌ها را بازیچه قرار می‌دهند و هم به‌مدت هرچند کوتاه به بازی رسانه‌ای مشغول می‌شوند، به‌عبارتی خودگویی و خود خندی، عجب مرد هنرمندی!»

دری در بخش دیگری از این جوابیه طولانی و تند آورده بود: «زمانی که ده یا حتی صد اثر داستانی در سطح «دن آرام»، «جنایات و مکافات»، و یا «بینوایان» در یکی دو سال آینده در کشورمان منتشر شد می‌توانیم بگوییم ما موفق بوده‌ایم و خوب عمل کرده‌ایم؛ نه اینکه ظرف را تهیه کنیم و آن را پر کنیم از هیچ.»این جدال لفظی با جواب مجدد پرویز به پایان رسید. پرویز این بار نوشت: «منتظر 100 اثر داستانی در سطح دن آرام در یکی‌دو سال آینده می‌مانیم.»

اما آنچه لابه‌لای مشاجره 2 معاون فرهنگی سابق و فعلی به‌کلی فراموش شد، سرنوشت چیزی بود که از ابتدا بحث را راه انداخت! بنیاد ادبیات داستانی همچنان بلاتکلیف باقی ماند و هیچ اتفاقی برایش نیفتاد تا دیروز که دوباره محمود سالاری به ایسنا گفت: ما هم‌اکنون منتظریم که از طرف معاونت فرهنگی... این همان نقطه 2‌ماه پیش نیست؟!

کد خبر 125552

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز