سه‌شنبه ۲۱ دی ۱۳۸۹ - ۱۶:۱۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: کاهش ریسک پذیری در بازار مسکن باعث شده که برخی از سازندگان ساختمان و مالکان تصمیم بگیرند با مشارکت در ساخت، تمامی سرمایه خود را در یک پروژه هزینه نکنند و ریسک کمتری را بپذیرند.

مسکن

به گزارش خبرنگار مهر از سال گذشته بازار مسکن شرایطی را برای سازنده‌ها و مالکان بوجود آورده که هریک از طرفین به دنبال راهکارهایی برای کاهش ریسک و سود بیشتر هستند، به همین جهت تخصص گرایی درکلیه امور حرف اول را میان گروه‌های مختلف بخش مسکن می‌زند.

سرمایه گذاری سازندگان در پروژه های متعدد

مالکانی که قصد دارند خانه کلنگی خود را بسازند و در ضمن درگیر کارهای ساختمانی که در تخصص آنها نیست نشوند؛ سازنده های مشهور و کاربلد را به مشارکت در ساخت ساختمان دعوت می کنند تا ضمن کاهش ریسک سرمایه گذاری، خود را درگیر پروژه‌های ساختمانی هم نکنند.

دراین میان سازنده های ساختمان هم به 3 دسته تقسیم می شوند؛ دسته اول افرادی که سرمایه زیادی دارند و ملکی را خریداری کرده و ساختمان سازی می کنند، دسته دوم سازندگان مشهوری هستند که نمی‌خواهند سرمایه خود را بطور کامل دریک پروژه صرف کنند به همین جهت از سرمایه خود برای ساخت چندین پروژه با مشارکت مالکین هزینه می‌کنند.

دسته سوم را هم مالکانی تشکیل می‌دهند که تازه کار خود را شروع کرده اند و یا به شهرت زیادی نرسیده‌اند به همین جهت امکان مشارکت در چند ملک را ندارند و فقط در یک زمین، اقدام به ساختمان سازی می‌کنند.

اغلب مالکان زمین یا خانه های کلنگی به خصوص در شمال تهران، در ساخت ساختمان‌ها به این نکته توجه می‌کنند که سازنده از مصالح با کیفیت استفاده کند و در زمان مناسبی پروژه را به پایان برساند، زیرا مشاهده شده که برخی از سازنده‌ها در نیمه‌های پروژه به دلیل کمبود منابع مالی ساخت را به تعویق انداخته‌اند.

البته به گفته مشاوران املاک سازنده‌هایی که چندین پروژه را کار کرده باشند و نام سازنده خوبی را از خود به جا گذاشته باشند این مشکلات را برای مالکان بوجود نمی‌آورند.

چگونگی تعیین قیمت در پروژه های مشارکتی ساختمان سازی

بنابرعرف بازار بطور معمول، سود مشارکت درساخت 60 به 40 است به این معنا که 60 درصد از سود ساختمان به مالک و 40 درصد به سازنده تعلق می یابد، اما در برخی موارد شرایط ویژه یک زمین می‌تواند این درصد‌ها را تغییر دهد، بطوریکه محله، بر زمین و متراژ آن تاثیر زیادی در تقسیم سود دارد و اگر زمینی این شرایط را نداشته باشد بیشترین سود به سازنده تعلق می‌گیرد.

یکی دیگر از موارد موثر در تعیین قیمت، کاربرد مصالح مناسب در مناطق مختلف شهر است براین اساس سازنده‌ها در شمال تهران با یک نرخ و در مناطق متوسط و پائین تر با نرخ‌های متفاوتی ساختمان سازی می‌کنند که این موضوع بر قیمت نهایی ساختمان تاثیر گذار است.

کاهش ریسک پذیری در بازار مسکن

یکی از فعالان بازار مسکن که تجربه زیادی در قراردادهای مشارکت در ساخت دارد در این باره به خبرنگار مهر می گوید: در حال حاضر شرایط بازار مسکن به گونه ای است که کسی از آینده خبر ندارد و به همین جهت ریسک پذیری کاهش یافته است.

وی می‌افزاید: بنابراین سازنده‌ها و مالکان سعی دارند در ساخت پروژه‌ها با یکدیگر شریک شوند و همه سرمایه خود را دریک ملک هزینه نکنند که البته این امر در شمال تهران که نیاز به سرمایه زیادی دارد بیشتر مرسوم است؛ در واقع سازنده‌ها و مالکان سهم کمتر را به ریسک بیشتر ترجیح می‌دهند.

کد خبر 125546
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز