گروه بین‌الملل: تخریب هتل باستانی شفرد از سوی رژیم صهیونیستی با محکومیت جهانی به‌ویژه از سوی مسئولان اتحادیه اروپا روبه‌رو شد.

فلسطین

کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با محکوم کردن تخریب این هتل و ادامه روند شهرک‌سازی‌های غیرقانونی این رژیم در بیانیه‌ای اذعان کرد: من باید بار دیگر تصریح کنم که شهرک‌سازی‌های اسرائیل تحت قوانین بین‌المللی غیرقانونی هستند و به منزله مانعی بر سر راه صلح خواهد بود. وی تاکید کرد که بیت‌المقدس شرقی بخشی از اراضی اشغالی فلسطین بوده و اتحادیه اروپا افزوده شدن آن به سرزمین‌های اشغالی را به رسمیت نمی‌شناسد.

روز یکشنبه بولدوزرهای رژیم صهیونیستی اقدام به تخریب هتل شفرد در منطقه شیخ جراح کردند تا روند شهرک‌سازی‌های غیرقانونی خود را همچنان در بیت‌المقدس شرقی ادامه دهند. گفته می‌شود با وجود مخالفت‌جهانی قرار است به جای این هتل 20 واحد مسکونی ساخته شود. ساخت این شهرک صهیونیست‌نشین نه‌تنها محله شیخ جراح و وادی الجوز را از یکدیگر جدا می‌کند بلکه به‌طور کامل سیمای بیت‌المقدس را تغییر خواهد داد.

ساخت این واحدهای مسکونی جدید تنها بخشی از برنامه رژیم صهیونیستی برای گسترش شهرک‌های خود در این منطقه است. گزارش‌ها نشان می‌دهد که با پافشاری رژیم صهیونیستی بر ادامه شهرک‌سازی‌های غیرقانونی خود مسئولان اتحادیه اروپا قصد دارند برای ممانعت از ادامه یافتن این روند ناظران خود را در قدس مستقر کنند.

براساس یک گزارش محرمانه که از سوی روزنامه ایندیپندنت منتشر شده است شخصیت‌های برجسته اتحادیه اروپا طرحی را برای حضور ناظران اروپایی در قدس اشغالی جهت جلوگیری از دستگیری جوانان فلسطینی و تخریب منازل فلسطینی‌ها از سوی رژیم صهیونیستی ارائه کرده‌اند. در این گزارش مسئولان اروپایی در سرزمین‌های اشغالی به مقام‌های اتحادیه اروپا درباره ادامه یافتن شهرک‌سازی‌‌ها هشدار داده‌اند. در این گزارش محرمانه همچنین آمده است که شهرک‌سازی‌‌ها مانع تحقق راهکار تشکیل 2 کشور بوده و باید هرچه سریع‌تر متوقف شود.

به‌دنبال تخریب هتل شفرد همچنین نمایندگی اتحادیه اروپا در سرزمین‌های اشغالی تاکید کرد که بیت‌المقدس شرقی باید به‌عنوان پایتخت کشور مستقل فلسطین معرفی شود. نمایندگی اتحادیه اروپا در بیت‌المقدس همچنین از مقامات اروپایی خواسته تا از قبول پیشنهاد ملاقات با مقام‌های رژیم صهیونیستی خودداری کنند. براساس اعلام دیپلمات‌های اروپایی، اعمال این نوع محدودیت‌ها علیه رژیم صهیونیستی می‌تواند این رژیم را برای قبول خواست جامعه جهانی برای توقف فعالیت‌های غیرقانونی خود تحت فشار قرار دهد.

مصر و اردن هم روز گذشته در بیانیه‌هایی به‌صورت رسمی تخریب این هتل باستانی در بیت‌المقدس شرقی را محکوم کردند. دولت مصر در بیانیه خود با محکوم کردن این اقدام تاکید کرد که ادامه این روند می‌تواند باعث ناآرامی‌های شدید شود.
گزارش‌ها نشان می‌دهد که اردن همچنین درخواست رسمی بنیامین نتانیاهو برای دیدار با پادشاه این کشور را رد کرده است.

عوزی آراد، رئیس شورای امنیت ملی رژیم صهیونیستی، در جریان سفر اخیرش به اردن درخواست رسمی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم را برای دیدار با ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن ارائه کرد اما منابع صهیونیستی اعلام کردند این درخواست از سوی اردن رد شده است. این در حالی است که مقام‌های تشکیلات خودگردان فلسطین اعلام کرده‌اند که در ماه سپتامبر درخواست به‌رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطین در سازمان ملل متحد مطرح خواهد شد.

ریاض المالکی‌، وزیر امور خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین روز گذشته با اشاره به این مسئله تاکید کرد که این تشکیلات اکنون به‌دنبال جلب آرای مثبت کشورهای مختلف در این رابطه است. به تازگی دولت شیلی هم به‌طور رسمی اعلام کرد که تشکیل کشور مستقل فلسطین را به رسمیت می‌شناسد. تاکنون در آمریکای جنوبی 5 کشور برزیل، آرژانتین، بولیوی، اکوادور و شیلی به‌طور رسمی حمایت خود را از تشکیل کشور مستقل فلسطین اعلام کرده‌اند. همچنین انتظار می‌رود که اروگوئه، پاراگوئه و پرو هم به‌زودی به این کشورها ملحق شوند.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که این درخواست با اقدامات غیرقانونی رژیم صهیونیستی با اکثریت آرا در مجمع عمومی سازمان ملل متحد مورد حمایت قرار خواهد گرفت اما به احتمال زیاد دولت آمریکا بار دیگر از حق وتوی خود در شورای امنیت برای دفاع از رژیم صهیونیستی استفاده خواهد کرد. به عقیده بسیاری مقام‌های رژیم صهیونیستی در تلاش هستند که با ادامه شهرک‌سازی‌های غیرقانونی خود تشکیلات خودگردان را برای بازگشت به میز مذاکرات سازش تحت فشار قرار دهند.

در مقابل کشورهای حامی تشکیل کشور مستقل فلسطین در مرزهای 67 19هر روز در حال بیشتر شدن هستند. به رسمیت شناخته شدن کشور مستقل فلسطین می‌تواند فشارهای قانونی و سیاسی بر رژیم صهیونیستی را دوچندان کرده و مسیر اقدامات غیرقانونی این رژیم را با انزوای آن سخت‌تر کند.

کد خبر 125481

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز