همشهری آنلاین: تغییر ریل یعنی بازگشت به الگوی ایرانی و اسلامی، بازگشت به الگوی خودی و در این صورت ما شاهد انفجار علمی و شکوفایی علمی هرچه بیشتر در کشور خواهیم بود.

دکتر محمود احمدی‌نژاد در شانزدهمین جشنواره تحقیقاتی علوم پزشکی رازی گفت: سرعت پیشرفت ملت ایران در عرصه پزشکی بسیار افتخارآمیز است و من باور دارم که اهداف 1404 نیز بسیار زودتر از آن زمان محقق می‌شود و ما امروز در بسیاری از جهات نه تنها در منطقه در رتبه اول قرار داریم بلکه در جهان نیز در رتبه بالایی هستیم.

به گزارش ایسنا احمدی‌نژاد در ادامه گفت: دولت با همه توان پشتیبان فعالیت‌های علمی و تحقیقاتی تمام دانشمندان و مبتکران خواهد بود، خوشبختانه نقشه جامع علمی کشور تدوین و تهیه شده است و راه روشن در برابر دانش‌پژوهان کشور قرار گرفته است، اهداف روشن و دست یافتنی در این نقشه قرار داده شده است و امیدواریم با همت بالا و خوبی که در جامعه پزشکی وجود دارد این اهداف روشن با سرعت و با کمترین هزینه محقق شود.

رییس‌جمهور با بیان این‌که توسعه به معنای پیشرفت نیست، گفت: اهداف ما تا 1404 تهیه و تدوین شده و ما نیازمند الگوی حرکت هستیم. ولی همانطور که گفتم باید به این سوال پاسخ دهیم که با کدام الگو می‌خواهیم حرکت کنیم آیا می‌خواهیم براساس الگویی که تاکنون در دنیا رواج داشته حرکت کنیم یا نیازمند الگوی خودمان هستیم.

احمدی‌نژاد تصریح کرد: نوع هدف، نوع الگو را نیز مشخص می‌کند از آنجا که اهداف ما متفاوت است الگو نیز باید متفاوت باشد.

رییس‌جمهور با اشاره به اهمیت الگوی ایرانی و اسلامی به خصوص در بخش پزشکی گفت: الگوی اسلامی یعنی چی؟ نگاه ما به انسان و هدف از خلق انسان و زندگی اجتماعی و نوع نگاهمان به جهان با نگاه دیگران متفاوت است و این نوع تفاوت نگاه در عرصه پزشکی نیز نمایان است.

رییس‌جمهور ادامه داد: از نظر ما نوع انسان محترم و دارای کرامت است، رابطه یک پزشک با یک بیمار مثل رابطه بین یک فروشنده و خریدار نیست بلکه رابطه انسان با انسان است. پزشکی تجارت و صنعت نیست بلکه خدمت است و براساس همین نوع نگاه است که نگاه ما با آن‌ها متفاوت است. آن‌ها سعادت هر انسان را در لذت حداکثری جستجو می‌کنند در حالی که ما در خدمت، فداکاری و تواضع بیشتر جستجو می‌کنیم.

احمدی‌نژاد ادامه داد: در نگاه ما یک پزشک باید بیمارش را دوست داشته باشد و اگر دوست نداشته باشد کارش اثر ندارد یا اثر لازم را ندارد و این نگاه با نگاهی که پزشکی را یک صنعت می‌داند و اقتصاد پزشکی حرف اول را برای آن‌ها می‌زند متفاوت است.

احمدی‌نژاد در ادامه سخنان خود گفت: پزشکان ما خود را خدا نمی‌دانند خود را ابزار، سبب و واسطه می‌دانند و این نوع نگاه ماست و نگاه ما با کسی که خود را نقطه آخر تصمیم‌گیری و اثرگذاری می‌داند متفاوت است. در اندیشه ایرانی پزشک همراه با بیمار غصه می‌خورد و با او زندگی می‌کند او را از خود می‌داند روش ایرانی روشی ابتکاری و انسانی بوده و از امکانات موجود به بهترین نحو استفاده کرده است.

رییس‌جمهور با بیان این‌که پیشرفت‌های پزشکی ما باید به سرعت ادامه پیدا کند، گفت: در کنار این پیشرفت‌ها باید پرونده‌ای را نیز برای اندیشه ایرانی و روش ایرانی باز کنیم. در روش و اندیشه ایرانی ثقل اهمیت در این زمینه به بهداشت، پیشگیری، نوع تغذیه، نوع پوشاک، و روش زندگی است.

وی ادامه داد: ما باید از تمام دستاوردهای علمی بشر در بالاترین سطح استفاده کنیم اما همه این دستاوردها در قالب اندیشه و روش خودی می‌تواند موثر باشد.

رییس‌جمهور با تاکید بر این‌که ایران سرشار از توانمندی‌ها و سرشار از داروهاست، گفت: در کتاب قانون ابن‌سینا بیش از دو هزار نسخه نوشته شده و چندین هزار دارو. من معتقدم اگر سنت ما پشتیبان بهداشت و درمان قرار بگیرد این چند هزار دارو می‌تواند در اختیار مردم قرار بگیرد و کمترین تبعات منفی و بیشترین آثار مثبت را نیز همراه خود داشته باشد.

احمدی‌نژاد ادامه داد: من از محققین کشور می‌خواهم در کنار فعالیت‌های علمی‌شان یک پرونده برای اندیشه کردن روی اندیشه ایرانی و الگوی اسلامی و حرکت در این راستا باز کنند.

احمدی‌نژاد گفت: گمان ندارم کسی در جامعه ما و جامعه پزشکی باشد که فکر کند که اگر ما در ریلی که دیگران به جلو آمده‌اند و در حال حرکت هستند حرکت کنیم می‌توانیم از آن‌ها جلو بزنیم تنها یک راه برای جلو زدن وجود دارد و آن تغییر ریل است. تغییر یعنی بازگشت به الگوی ایرانی و اسلامی، بازگشت به الگوی خودی و در این صورت ما شاهد انفجار علمی و شکوفایی علمی هرچه بیشتر در کشور خواهیم بود.

رییس‌جمهور با بیان این‌که ما باید ریل را تغییر دهیم، گفت: تغییر ریل باید به سمت بازگشت به الگوی ایرانی اسلامی و بازگشت به الگوی خودی باشد و این امر باعث انفجار علمی و شکوفایی علمی هرچه بیشتر در کشور می‌شود.

پیش از صحبت‌های رییس‌جمهور نسرین سلطان‌خواه معاون علمی رییس‌جمهور به ایراد سخنرانی پرداخت.

همچنین در این مراسم با حضور رییس‌جمهور از برگزیدگان این جشنواره تقدیر شد.

بر اساس این گزارش در این مراسم دکتر شهید شهریاری به عنوان برگزیده افتخاری معرفی شد و پسرش این جایزه را از دست رییس‌جمهور دریافت کرد.

 

 

کد خبر 125433
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز