گروه بین‌الملل: رژیم صهیونیستی با وجود مخالفت‌های جهانی با شهرک‌سازی‌های غیرقانونی این رژیم روز گذشته ساختمان یک هتل تاریخی را در بیت‌المقدس شرقی برای ساخت واحدهای مسکونی جدید تخریب کرد.

بیت المقدس

3 دستگاه بولدوزر هتل شفرد در محله شیخ جراح را به‌طور کامل با خاک یکسان کردند تا راه برای ساخت و ساز‌های جدید این رژیم در قلب بیت‌المقدس شرقی هموار شود. این هتل در میان 2 محله شیخ جراح و وادی الجوز قرار داشت؛ مناطقی که همواره محل برگزاری تظاهرات فلسطینی‌ها علیه سیاست‌های رژیم صهیونیستی بوده است.

گفته می‌شود ساخت این شهرک صهیونیست نشین نه تنها این دو محله را از یکدیگر جدا می‌کند بلکه به‌طور کامل سیمای بیت‌المقدس را تغییر خواهد داد.گفته می‌شود با وجود مخالفت‌های جهانی، رژیم صهیونیستی به‌طور مستقیم دستور تخریب این هتل و شروع عملیات ساخت و ساز واحدهای جدید مسکونی را صادر کرده است.

این در حالی است که گزارش‌ها نشان می‌دهد ساخت این واحدهای مسکونی جدید تنها بخشی از برنامه رژیم صهیونیستی برای گسترش شهرک‌های خود در این منطقه است. جاگیت اوفران، مسئول جنبش یهودی «صلح هم‌اکنون» که مخالف شهرک‌سازی‌ صهیونیست‌هاست در این باره گفت: مقام‌های رژیم صهیونیستی درصدد هستند با احداث 20واحد مسکونی، هسته اصلی شهرکی صهیونیست نشین را در منطقه تشکیل دهند.

این جنبش همچنین اعلام کرد که این اقدامات از جمله طرح‌های شهرک‌سازی است که برای اخراج شهروندان فلسطینی از محله شیخ جراح و احداث شهرک صهیونیستی جدید روی خرابه‌های منازل شهروندان عرب منطقه صورت می‌گیرد. رژیم صهیونیستی در تلاش است با ساخت این شهرک‌های جدید ارتباط این منطقه با دیگر مناطق عرب‌نشین قدس را قطع کرده و بخش قدیمی قدس را از محیط اطراف آن جدا کند.

مالک اصلی هتل شفرد حاج امین الحسینی، مفتی قدس است.این هتل پس از مصادره از سوی سازمانی صهیونیستی به یک میلیونر یهودی آمریکایی به‌نام اروینگ موسکوویتز ملقب به «قیم شهرک‌سازی» فروخته شد. تخریب این هتل برای ساخت واحدهای مسکونی جدید برای شهرک‌نشین‌ها بخشی از طرح‌های رژیم صهیونیستی به حساب می‌آید که در ماه‌های اخیر به‌صورت زنجیره‌ای اعلام شده است.

مارک رجف، یک سخنگوی کابینه رژیم صهیونیستی روز گذشته در برابر سؤالات خبرنگاران درباره ساخت و سازهای جدید از پاسخ امتناع کرد و تنها خواستار بازگشت فلسطینی‌ها به پای میز مذاکرات شد.صائب عریقات، مذاکره‌کننده ارشد تشکیلات خودگردان در واکنش به این مسئله تاکید کرد که این تشکیلات تا زمانی که چنین اقداماتی ادامه دارد به پای میز مذاکراه با اسرائیل بازنمی‌گردد.

وی گفت: تا وقتی که اسرائیل به شهرک‌سازی خود و اقداماتی مانند تخریب هتل شفرد ادامه دهد هیچ مذاکره و گفت‌وگویی در بین نخواهد بود. مذاکرات سازش تشکیلات خودگردان با رژیم صهیونیستی از اواخر ماه سپتامبر سال گذشته میلادی با پافشاری این رژیم به ادامه شهرک‌سازی‌های غیرقانونی به‌طور عملی به بن‌بست رسید.

با وجود اینکه جامعه جهانی و نهادهای بین‌المللی خواستار توقف موقت شهرک‌سازی‌ها برای دوره‌ای کوتاه شدند اما مقام‌های این رژیم به هیچ عنوان این مسئله را نپذیرفتند. ماه گذشته سرانجام دولت آمریکا به‌طور رسمی شکست تلاش‌های خود برای قانع‌کردن مقام‌های رژیم صهیونیستی جهت توقف شهرک‌سازی‌ها را اعلام کرد. اکنون گزارش‌ها نشان می‌دهد که این اقدام با اعتراض شدید گروه‌های فلسطینی مواجه شده و به احتمال زیاد بیت‌المقدس شرقی شاهد اعتراض‌های گسترده به این اقدام خواهد بود.

کد خبر 125365

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز