همشهری آنلاین: رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به ربوده شدن معاون سابق وزیر دفاع در ترکیه در سال 2007، از مقامات این کشور خواست نسبت به این اقدام پاسخگو باشند.

علاءالدین بروجردی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به پیگیری‌های صورت گرفته برای مشخص شدن سرنوشت علیرضا عسگری معاون سابق وزیر دفاع که گفته می شود توسط صهیونیست ها به شهادت رسیده است، اظهار داشت: با توجه به اینکه عسگری در خاک ترکیه ربوده شده و نیز با توجه به روابط دوستانه ایران و ترکیه انتظار طبیعی از دولت ترکیه این است که برای روشن شدن ابعاد این موضوع کمک کند.

وی افزود: تروریست ها در استانبول به هتل محل اقامت عسگری مراجعه کرده و عملیات انجام دادند و این اقدام در زمانی مشخص و در خاک ترکیه انجام می شده بر این اساس شناسایی افرادی که این اقدام را صورت دادند نباید کار پیچیده ای باشد. به عنوان مثال در اقدام تروریستی که در دبی انجام شد و در جریان آن المبحوح یکی از سران حماس به شهادت رسید، پلیس دبی بلافاصله بعد از عملیات با استفاده از فیلم های موجود اسامی تروریست ها، تصویر آنان و حتی شماره پاسپورت آنها را منتشر کرد. در این زمینه این انتظار وجود دارد که دولت ترکیه نیز پیگیری جدی تری در این خصوص داشته باشد.

رئیس کمیسیون سیاست خارجی مجلس خاطر نشان کرد: صهیونیست ها با انجام عملیات در خاک ترکیه دشمنی خود را به ترک‌ها نیز نشان دادند و به ترکیه بی احترامی کردند بر این اساس جا دارد دولت این کشور واکنش مناسبی داشته باشد.

بروجردی در خصوص اخبار موجود نسبت به سرنوشت علیرضا عسگری عنوان کرد: صلیب سرخ باید به عنوان یک مقام رسمی و مسئول هیئتی را برای بازرسی از زندان محل نگهداری عسگری اعزام کند تا به صورت رسمی اطلاعات موثق کسب شود.

وی ادامه داد: سرپرست وزارت خارجه رسما از صلیب سرخ جهانی پیگیری این موضوع را درخواست کرده که ما منتظر اطلاعات دقیق صلیب سرخ هستیم.

نماینده بروجردی در پاسخ به این سئوال که آیا از گزینه نهایی تصدی وزارت خارجه و زمان معرفی وی به مجلس مطلع هستید گفت: مطلع نیستیم و منتظریم تا معرفی شود.

نشست استانبول فرصت طلایی 1+5

رئیس کمیسیون سیاست خارجی مجلس با اشاره به برگزاری دور جدید مذاکرات ایران با گروه 1+5 اظهار داشت: فکر می کنیم زمان برای حل مشکل فرا رسیده با توجه به اینکه آمریکایی ها همه روش ها از جمله تحریم ها را آزمودند و جمهوری اسلامی ایران در کمال صداقت عمل کرده است.

وی با اشاره به دعوت ایران از دیپلمات های خارجی برای بازدید از تاسیسات هسته ای کشور، گفت: این فراخوان نمود حسن نیت ایران و تلاش ایران برای همکاری بیشتر و شفاف سازی فعالیت های صلح آمیز هسته ایش است. بنابراین بهانه ای در اختیار آمریکایی ها نیست.

بروجردی تصریح کرد: آنها اگر دنبال بهانه نباشند نشست استانبول فرصت طلایی برای 1+5 است که باید از آن استفاده کنند و نقطه پایانی بر این ماجرای ساختگی قرار دهند و صفحه جدیدی در تعامل با ایران باز کنند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: مذاکرات ایران با 1+5 می تواند حول نقاط مشترک طرفین به خصوص مبارزه با تروریسم و بحران های منطقه ای باشد و طرف مقابل باید از این ظرفیت استفاده کند در این صورت می تواند یک تحول در روابط ایجاد شود.

کد خبر 125342
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز