گروه شهری: رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گفت: خانه‌های تاریخی که با حکم دیوان عدالت اداری تخریب می‌شود تبدیل به یکی از مشکلات جدی سازمان میراث فرهنگی شده و کاری از دست این سازمان ساخته نیست.

وی که  به همراه مدیران بخش‌های مختلف در سالن کنفرانس ارگ آزادی در تهران با خبرنگاران سخن می‌گفت، افزود: بارها به ما می‌گویند خانه‌ها را خریداری کنید تا تخریب نشود؛ درحالی‌که سازمان میراث فرهنگی موظف به خرید خانه‌های تاریخی نیست.
به گزارش خبرنگار همشهری، حمید بقایی با اشاره به اینکه مالکان خانه‌های تاریخی ثبت‌شده قادر به انجام تغییرات جزئی در بناهای تاریخی هستند، گفت: خرید خانه‌های تاریخی یکی از غلط‌ترین شیوه‌هایی بوده که در سازمان میراث فرهنگی پایه‌گذاری شده است.

وی افزود: اگر بخواهیم خانه‌های تاریخی را خریداری کنیم باید 8‌هزار بنای تاریخی را بخریم که اگر برای هر خانه تاریخی 100 میلیون تومان لازم باشد که قیمت آنها بسیار بالاتر از این مبلغ است، 800میلیارد تومان نیاز است؛ درحالی‌که بودجه خرید خانه‌های تاریخی در سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری 16میلیارد تومان است.

میانکاله؛ قصه ملانصرالدین و خرش

بقایی همچنین درخصوص احداث مسیر پیاده‌گذر روی تالاب بین‌المللی میانکاله به‌عنوان یکی از مهم‌ترین پناهگاه‌های حیات وحش در جهان با هدف گردشگری که با مخالفت کارشناسان محیط‌زیست مواجه شده است، افزود: ماجرای ما در این قضیه شده قصه ملانصرالدین و خرش.این وسط ما واقعا‌ گیر افتاده‌ایم، می‌گویند چرا گردشگری را راه نمی‌اندازید؟ چند نفر در دماوند افتادند و دست و پایشان شکست؟ چرا آنجا جاده ندارد؟ این بحث‌ها را مطرح می‌کنند بعد که می‌آییم میان‌گذر می‌زنیم یا در دماوند جاده احداث می‌کنیم، مسائل دیگری مطرح می‌کنند. هرکاری که انجام می‌دهیم می‌گویند چرا؟ الان هم استاندار گلستان مسئولیت هماهنگی دستگاه‌ها را به‌عهده گرفته و کارگروهی نیز به ریاست استاندار برای تدوین طرح جامع گردشگری در این مناطق تشکیل شده است.

یافتن نرخ واقعی در حراجی عتیقه‌ها

بقایی در بخش دیگری از نشست خبری خود در پاسخ به سؤالی درباره ایجاد مراکز حراج آثار تاریخی و مرکز خرید و فروش عتیقه، گفت: تشکیل حراجی‌ها با نظارت سازمان میراث فرهنگی برای جلوگیری از خروج آثار تاریخی کشور و خرید و فروش غیرقانونی است. به گفته وی، در این حراجی قرار است آثاری که براساس قانون امکان فروش دارند نظیر نسخه‌های خطی، فرش و ... به فروش گذاشته شوند.

وی ادامه داد: تمام هدف راه‌اندازی حراجی آثار تاریخی جلوگیری از فروش آثار تاریخی به خارجی‌ها و یافتن نرخ واقعی و قیمت منطقی برای آثار تاریخی است.رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری همچنین از شروع واگذاری موزه‌ها و جابه‌جایی برخی از آنها خبر داد و افزود: موظف به توسعه موزه‌های خصوصی هستیم.

وی با اشاره به آمادگی برای واگذاری موزه آبگینه، رضا‌عباسی، موزه فرش و نقاشی پشت شیشه به بخش خصوصی، گفت: آمار بازدید‌کنندگان موزه در کشور نسبت به درصد کل جمعیت و موزه بسیار پایین است.بقایی همچنین از جابه‌جایی موزه قرآن و موزه هنرهای ملی در آینده نزدیک خبر داد.

کد خبر 125280

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز