گروه اقتصادی: پس از نزدیک به 40 روز آلودگی هوای تهران و برخی کلانشهرها وزارت نفت قول داده است حداکثر تا خردادماه سال آینده سوختی متناسب با استاندارد یورو 5 تولید کند تا آلودگی هوای تهران در نیمه دوم سال آینده کاهش یابد.

به گزارش همشهری، یک مقام سازمان محیط زیست با بیان این مطلب و بدون اشاره به نقش احتمالی فراورده‌های سوختی نظیر بنزین و گازوئیل تولیدی پالایشگاه‌ها در وخامت وضعیت آلودگی هوا در روزهای گذشته و احتمال تشدید آن در روزهای آینده گفت: مسئولان وزارت نفت در جلسه‌ای با محیط‌زیست این مسئله (تولید سوخت استاندارد یورو 5 ) را پذیرفته‌اند.

به گزارش فارس، علی محمد شاعری با اعلام اینکه سوخت یورو 5 حداکثر تا پایان خرداد سال 1390 در تهران در جایگاه‌های سوخت عرضه می‌شود، گفت: طی جلسه‌ای که با مسئولان وزارت نفت داشتیم این تصمیم اتخاذ شد تا در راستای کاهش آلودگی هوا گام مؤثری برداشته شود.

وی با اشاره به پیگیری‌های سازمان محیط‌زیست در زمینه ارائه سوخت استاندارد توسط وزارت نفت اظهار داشت: در جلسه‌ای که با مدیرعامل پالایشگاه تهران، وزارت نفت و مسئولان محیط‌زیست برگزار شده است، ارتقای سوخت به‌عنوان یکی از محورهای مهم و اثر‌گذار در کاهش آلودگی هوای تهران و کلانشهرها مورد بررسی قرار گرفت.

وی با بیان این‌ مطلب که ارائه سوخت متناسب با یورو 5 در تهران باید تا سال 90 اجرایی شود، گفت: تصمیم گرفته شد تا حداقل به میزان 8میلیون لیتر در روز سوخت متناسب با یورو 5 تولید و در جایگاه‌های سوخت تهران ارائه شود. وی افزود: در حال هماهنگی و رایزنی با وزارت صنایع و خوروسازهای کشور هستیم تا خودروها نیز تا پایان سال 1390 در تهران براساس استاندارد یورو 5 تولید شود.

شاعری تصریح کرد: با عملی‌شدن این وعده امیدواریم آلودگی هوا در نیمه دوم سال 1390 کاهش یابد. وی در ادامه با اشاره به اینکه در حال حاضر استاندارد یورو2 تولید می‌شود، گفت: میزان گوگرد به‌شدت کاهش می‌یابد و در مورد بنزین و نفت و گاز میزان گوگرد به حداقل می‌رسد. شاعری بیان کرد: همچنین میزان بنزن بسیار کاهش می‌یابد و اکتان سوخت در حد استانداردهای یورو 5 افزایش می‌یابد.

قائم مقام سازمان حفاظت محیط‌زیست بیان کرد: برهمین اساس بخش عمده‌ای از پالایشگاه‌های کشور تا نیمه دوم سال 1390 موظف هستند که سوخت استاندارد یورو 5 را تولید کنند که البته بخش عمده‌ای از پالایشگاه‌های مورد نظر در کلانشهرهای کشور که با آلودگی هوا مواجه هستند، مد نظر است.

تکلیف وزارت صنایع برای کاهش آلودگی هوا

معاون محیط انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست با بیان اینکه قبول تولید بنزین استاندارد توسط وزارت نفت به معنی پا‌پیش گذاشتن است، تصریح کرد: وزارت صنایع نیز باید وارد عمل شود تا با ارائه خودروهایی متناسب با استاندارد یورو 5 گامی در جهت رفع کاهش آلودگی هوا برداشته شود. وی با بیان اینکه در حال حاضر نوبت وزارت صنایع است که با ارائه خودروهای متناسب با استاندارد یورو 5 حرکت خوبی انجام دهد، گفت: ایران خودرو و سایپا از جمله خودروسازهایی هستند که توقع داریم در این زمینه همکاری خوبی با محیط‌زیست انجام دهند.

کد خبر 125275

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز