مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۸ دی ۱۳۸۹ - ۰۷:۵۰
۰ نفر

آرش نهاوندی: در گذشته نه‌چندان دور در شرکت‌ها اغلب حرف از بایگانی‌های قفسه‌ای شکل و خطوط تلفنی و کازیه بود، سال‌ها طول کشید تا تکنولوژی‌های نوین به‌ویژه از اواخر دهه 1980 میلادی جایی برای خود در شرکت‌ها باز کنند و تکنولوژی‌های ارتباطی نیز به‌تبع آن جای پایی برای خود در کمپانی‌ها و به‌ویژه کمپانی‌های تجاری باز کنند.

فناوری

اما اکنون که فناوری ارتباطات و به‌ویژه استفاده از اینترنت در تبادل اطلاعات اقتصادی رواج پیدا کرده و لزوم اطلاع از اخبار مطالب پیرامون اقتصاد و تجارت بسیار بیشتر شده کمپانی‌ها نیز برای عقب نماندن از قافله رقابت و پیشرفت به استفاده از جدید‌ترین تکنولوژی‌ها روآورده‌اند. در نتیجه نیز شرکت‌های سازنده فناوری و به‌ویژه در عرصه فناوری اطلاعات تکنولوژ‌ی‌هایی ارائه می‌کنند که مورد نیاز شرکت‌های تجاری است.

اخیرا نیز به‌دلیل ایجاد زمینه تجارت الکترونیک و مجازی‌شدن بخش عمده‌ای از فضای تجارت، عرضه و ارتقای محصولات تکنولوژیک مرتبط با کامپیوتر و ‌آی‌تی سرعت بیشتری به خود گرفته و حتی اخیرا تکنولوژی‌هایی ارائه شده که تا 3 سال دیگر در زمره تکنولوژی‌های استراتژیک برای شرکت‌ها محسوب می‌شوند. از همین رو است که برخی از شرکت‌های تحقیقاتی توجه خود را معطوف به بررسی و ارائه تعریف از بهترین تکنولوژی‌های ارائه شده در طول یک‌سال اخیر میلادی کرده‌اند.شرکت گارتنر اسپیس در اجلاسی در تورنتوی کانادا توجه خود را بر تکنولوژی‌هایی که برای سال‌های آینده ساخته شده‌اند معطوف کرد.در جریان این اجلاس تحلیل‌گران، 10 تکنولوژی برتر را که برای اغلب سازمان‌ها در سال 2010 استراتژیک محسوب می‌شدند تشریح کردند. بر مبنای تعریف گارتنر تکنولوژی استراتژیک به فناوری‌ای گفته می‌شود که تأثیر قابل توجهی در بهبود و ارتقای عملکرد شرکت‌ها تا 3سال آینده از خود به‌جای گذارد. این فناوری‌ها در واقع بر طرح‌های بلند مدت، برنامه‌ها و ابتکارات سازمان‌ها تأثیرگذار خواهند بود.در اجلاس سمپوزیوم گارتنر،10 فناوری برتر سال 2010 در حوزه مربوط به خدمات اینترنتی و فناوری اطلاعات معرفی شدند که در این مطلب به 5 فناوری مهم‌تر اشاره می‌شود:

خدمات مبتنی بر اینترنت

این فناوری که در اصطلاح به آن کلود کامپیوتینگ می‌گویند نوعی از خدمات است که در آن فراهم‌آورنده تکنولوژی‌های مرتبط با فناوری اطلاعات، تعداد زیاد و متغیری از قابلیت‌ها و خدمات اینترنتی را به مشتریان ارائه می‌دهد. زمانی که شما بتوانید نرم‌افزارها را به‌جای آنکه خریداری کنید مشترک آنها شده و آنها را مستقیما بدون آنکه در کامپیوتر خودتان نصب شده باشند مورد استفاده قرار دهید در واقع در فضای کلود کامپیوتینگ قرار گرفته‌اید. ویژگی‌های اصلی کلود کامپیوتینگ عبارتند از: ارائه توانایی‌ها به‌عنوان یک خدمت، ارائه خدمات نرم‌افزاری به صورتی قابل انعطاف و در مقیاس‌های متنوع.

تحلیل‌گری پیشرفته

تحلیل رفتار کلی کارمندان در زمینه رفت و آمدها و بازدیدهای اداری در وب همواره مورد علاقه مدیران سایت‌ها و سرمایه‌گذاران بخش اینترنت بوده است. تحلیل همزمان و آنلاین اطلاعات از جمله ابزارهای جدید تکنولوژیک است که امروزه می‌تواند بسیاری از شرکت‌ها را در مقام راهنمایی دقیق به سمت موفقیت هدایت کند. حضور بسیاری از شرکت‌های قدرتمند از جمله گوگل در این عرصه و ارائه راهکارهای متعدد و با جزئیات، پتانسیل عمومی این بخش را به‌عنوان یک نوع پیشرفته از تکنولوژی مورد توجه قرار داده است.

پردازش رایانه‌ای

به موازات پیشرفت‌ها در عرصه فناوری کامپیوتری باید پردازشگرهایی ساخته شود که بتوان از طریق آن پیشرفته‌ترین نرم‌افزارها را روی پی سی‌ها و لپ‌تاپ‌ها نصب کرد. در واقع و به‌ویژه به‌دلیل تولید ویندوزهای جدیدی نظیر ویندوز 7 ساخت پردازشگرهای قدرتمندتر نیز به‌نظر ضروری می‌رسد. رایانه‌های به کار گرفته شده در سازمان‌ها یا رایانه‌هایی که به مشتریان ارائه می‌شود باید بتواند از نظر سخت‌افزاری خود را با نرم‌افزارها و ویندوزهای جدیدی که فضای بیشتری اشغال می‌کنند منطبق کند. توجه ویژه بازار به ویندوز 7 و آماده‌سازی‌ محصولات جدید برای پشتیبانی از این سیستم عامل، نمونه‌ای از اهمیت پردازش بیشتر و ارائه امکانات کامل‌تر برای کاربرهاست.

فناوری سبز

فناوری برای ارتقای محیط‌زیست باید بتواند ارائه بسیاری از ابتکارات سبز را امکان‌پذیر سازد. از جمله این ابتکارات می‌توان به استفاده از تکنولوژی اطلاعات برای ساخت محصولات سازگار با محیط‌زیست اشاره کرد. استفاده از سندهای الکترونیکی می‌تواند باعث کاهش میزان رفت و آمد و سفرهای روزانه شود.

ترمیم دیتا سنتر

در گذشته اصول طراحی دیتا‌سنترها بسیار ساده بود: بررسی کنید چه میزان سرمایه و دارایی در اختیار دارید، رشد آن را طی 15 تا 20 سال آینده بسنجید، سپس دیتاسنتر مناسبی برای خود بسازید.اما دیتا‌سنترهای جدید یا دیتا‌سنترهای تغییر ماهیت داده شده اغلب با سطح فضای خالی بسیار گسترده ساخته می‌شوند. این دیتا‌سنترها کاملا توسط یواس‌پی‌اس پشتیبانی می‌شوند و با سیستم تهویه هوایی و آبی خنک می‌شوند و کاملا دارای فضای خالی هستند. نیاز برای ارتباطات پر سرعت‌تر و افزایش حجم اطلاعات بر اهمیت دیتا‌سنترها افزوده است.

کد خبر 125206

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز