آرش نهاوندی: ورود لوازم تکنولوژیک جدید از قبیل کامپیوتر و ماهواره و استفاده از فناوری اینترنت سبب شده است که بسیاری از افراد به‌ویژه در جامعه ما دچار تغییر رفتار یا حتی تغییر شخصیت شوند.

استفاده از اینترنت به‌ویژه استفاده از فضای مجازی چت‌روم‌ها و رواج دیدن فیلم‌های روز هالیوودی که صرفا برای مصارف تجاری ساخته می‌شوند، تأثیر مستقیمی بر رفتار افراد جامعه ما گذاشته است. یکی از دلایل این امر را می‌توان در عدم‌بستر‌سازی‌ و ایجاد زیرساخت‌های فرهنگی و تطابق نیافتن محصولات این فناوری‌های نوین با فرهنگ جامعه ایرانی جست‌وجو کرد.

این بار نیز مانند لوازم دیگر دارای تکنولوژی مدرن مانند خودرو و تلویزیون که در قرن بیستم به کشور وارد شدند متولیان امر، فرهنگ‌سازی‌ نکردند و صرفا کامپیوتر و فناوری اینترنتی و ماهواره و موبایل به‌طور قالبی وارد جامعه شد و افراد بی‌آنکه خود بدانند به‌طور ناخودآگاه تبدیل به مصرف‌کنندگان این مصنوعات نوین شدند.

در سال‌های پس از ورود ماهواره و اینترنت شاهد گسست فرهنگی میان نسل‌های قدیم و جدید هستیم زیرا با ورود ماهواره و اینترنت فرهنگ غرب بدون هیچ‌گونه محدودیت و مرزی وارد کشور ما شده است. این البته به معنای نفی مزایای این محصولات تکنولوژیک نیست بلکه در این نوشتار تلاش شده است بیشتر به معایب این محصولات پرداخته شود.

در این میان مسئولان فرهنگی کشور نتوانستند آنگونه که باید و شاید مزایا و معایب محصولات این تکنولوژی‌های نوین را مورد بررسی قرار دهند و از طریق صداوسیما و رادیو و سایت‌های اینترنتی و مطبوعات ضمن واکاوی و ریشه‌یابی معایب محصولات فرهنگی تکنولوژی‌های نوین به تشریح آنها بپردازند. در نتیجه در حال حاضر با نسل جوانی مواجه هستیم که زندگی‌اش در چت‌کردن پای اینترنت و دیدن فیلم‌های سینمایی هالیوودی خلاصه شده است.

تبلیغات دیجیتال و ماهواره‌ای سبب شده است تا جوان ایرانی رویکرد بسیار مثبتی به غرب داشته باشد. در نتیجه متوجه می‌شویم که تطابق نیافتن این محصولات تکنولوژیک با فرهنگ ملی و ایرانی تا چه حد به زندگی اجتماعی، فرهنگ و سیاست اجتماع لطمه زده است.

در عرصه اجتماعی نیز می‌توان گفت که وضع از این بهتر نیست و برخی جوانان ما با الگو‌برداری از فرهنگ غرب که توسط اینترنت و ماهواره به‌طور گسترده ترویج می‌شود، دیگر حاضر به تشکیل خانواده نیستند و مجرد بودن و زندگی در فضای مجازی اینترنت را بر هر چیز دیگر ترجیح می‌دهند.در این میان صداوسیما و سایت‌های فارسی‌زبان داخلی نیز اقدامی منطقی برای جلوگیری از رسوخ و نفوذ فرهنگ پوچ‌گرای غرب به جامعه ما انجام نداده‌اند.

سال‌هاست که شبکه‌های تلویزیونی ما از سریال‌ها، فیلم‌ها و برنامه‌های تلویزیونی مهیج خالی است و به‌نظر می‌رسد صدا‌وسیما برای مقابله با بی‌بی‌سی فارسی و شبکه فارسی‌وان هنوز برنامه‌ای برای ایجاد شبکه‌های مستقل فیلم، سریال و اخبار در نظر نگرفته است.

کد خبر 111803

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز