وقتی از 17 دی پانزدهمین دوره جام ملت‌های آسیا شروع شود، نگاه‌های کنجکاو زیادی به قطر خواهد بود.

فوتبال تمرین

موفقیت غیرمنتظره در کسب میزبانی جام جهانی 2022، مسئولیت قطر در میزبانی جام ملت‌های آسیا را سنگین‌تر کرده و همه از این کشور کوچک توقع عملکرد بی‌نقصی را دارند. همین موضوع به جام ملت‌های آسیا وجهی فراقاره‌ای داده و رسانه‌های بین‌المللی هم با دقت اخبار این تورنمنت را پیگیری می‌کنند.

تماشاگران قطری معمولا از لیگ این کشور استقبال زیادی نمی‌کنند ولی انتظار می‌رود که آنها در بازی‌های جام ملت‌های آسیا حضور پررنگ‌تری داشته باشند. تب این تورنمنت روز دوشنبه با ورود جام قهرمانی و گردش آن در خیابان‌های دوحه بیشتر شد و پیش‌بینی می‌شود در بازی افتتاحیه فردا که بین قطر و ازبکستان برگزار می‌شود، به اوج برسد.

البته قطری‌ها برای پرشدن سکوهای ورزشگاه‌ها روی جامعه هندی‌های مقیم این کشور که بیشترین تعداد مهاجران خارجی را تشکیل می‌دهند، خیلی حساب می‌کنند. اتوبوس‌هایی برای رفت و برگشت این تماشاگران به ورزشگاه و همچنین بلیت‌هایی که هزینه آن را اسپانسرها پرداخت می‌کنند، مشوق تماشاگران هندی برای دیدن مسابقات است و آنها قرار است بیشتر به دیدن بازی‌های قطر و هند بروند.

علاوه بر شرایط میزبانی، موفقیت در زمین فوتبال هم چالش بزرگی برای قطر محسوب می‌شود. آنها 4 سال پیش در صعود از مرحله گروهی ناموفق بودند ولی امیدوارند با هدایت برونو متسو و بازیکنان خارجی که تبعیت قطر را پذیرفته‌اند، از مرحله گروهی با حضور ازبکستان، کویت و چین با موفقیت عبور کنند. هرچند قطر در رنکینگ فیفا رتبه ضعیف 116 را دارد و از این نظر در میان 16 تیم شرکت‌کننده تنها از هند بالاتر است ولی چند نتیجه خوب در بازی‌های دوستانه اخیر دلیلی است تا کارشناسان شانس بیشتری برای این تیم قائل باشند.

متسو در این باره می‌گوید:« ما مصر را بردیم، استونی را بردیم و با ایران مساوی کردیم. آنها حریفان بسیار سختی هستند.» سعید ال‌مسند، دستیار قطری متسو از او خیلی خوش‌بین‌تر است و می‌گوید: «هدف ما رسیدن به فینال است. برای رسیدن به این موفقیت 2 عامل بسیار مهم است؛ اول حمایت تماشاگران و دوم شانس.» در میان بازیکنان قطر، امید اصلی به گلزنی سباستین سوریای اروگوئه‌ای الاصل است که می‌تواند یکی از بهترین‌های تورنمنت باشد. او در برابر مصر و استونی موفق به گلزنی شد و در مقابل ایران هم نمایش خوبی داشت.

در طرف مقابل ازبکستان هم بازیکنان خطرناکی دارد که در آسیا شناخته شده‌اند. سرور جبارف یکی از آنهاست؛ هافبکی که سابقه انتخاب به‌عنوان بازیکن سال آسیا را دارد و هفته گذشته به‌عنوان بازیکن سال 2010 ازبکستان هم انتخاب شد. امید گلزنی این تیم ماکسیم شاتسکیخ 32 ساله است که قبلا در دیناموکیف بازی می‌کرد و بیش از 30 گل ملی دارد. آلکساندر گنریخ که در پاختاکور بازی می‌کند، دیگر مهاجم خطرناک اوکراین است.

مصدومیت موتاوا

در یکی از نزدیک‌ترین گروه‌های جام ملت‌های آسیا، هر دو تیم قطر و ازبکستان امیدوارند با پیروزی در بازی افتتاحیه مسیر صعودشان را هموار کنند. دومین بازی گروه A که شنبه بین کویت و چین برگزار می‌شود هم مثل این بازی غیرقابل پیش‌بینی است.

تیم ملی چین در این سال‌ها نزول زیادی داشته ولی جام ملت‌ها را فرصتی برای تولد دوباره می‌داند و برد هفته گذشته این تیم مقابل عراق نشان داد که نباید آنها را دست‌کم گرفت. کویت هم با پشتوانه قهرمانی در تورنمنت غرب آسیا و جام خلیج‌فارس یکی از مدعیان صعود از این گروه است. در این میان خبر بد مصدومیت بدرالموتاوا، ستاره این تیم در تمرین روز سه‌شنبه است. مچ پای‌ موتاوا که یکی از نامزدهای کسب عنوان بازیکن سال هم بود، در این تمرین آسیب دید و حضورش در بازی روز شنبه مقابل چین در ابهام قرار دارد.


کد خبر 125099

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز