همشهری آنلاین: رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: هر چند بیماری مشمشه بیماری خطرناکی است اما بسیار نادر است که از انسان به انسان منتقل شود. معمولا افرادی به این بیماری مبتلا می‌شوند که تماس با حیوان آلوده داشته باشند.

tiger

 دکتر محمد مهدی گویا در پی تلف شدن دو شیر در باغ وحش تهران به دلیل بیماری مشمشه و مرگ مشکوک یک ببر به دلیل این بیماری در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: تاکنون به طور قطعی به وزارت بهداشت اعلام نشده که بیماری باغ وحش تهران مشمشه بوده است.
وی مشمشه را بیماری میکروبی خواند و ادامه داد: با مسوولان امر در این زمینه در ارتباط هستیم و افرادی که در ارتباط با این حیوانات بودند تحت کنترل داریم. در مجموع در حال حاضر خطری از انتقال این بیماری وجود ندارد.
گویا درباره چگونگی نظارت وزارت بهداشت بر بیماری‌های مشترک میان انسان و حیوان در باغ وحش‌ها، گفت: در این زمینه وزارت بهداشت با سازمان دامپزشکی و سازمان حفاظت محیط زیست در ارتباط است.
وی در توضیح بیماری مشمشه گفت: این بیماری عمدتا بیماری حیوانات محسوب می‌شود و اغلب حیوانات تک سم مانند اسب، الاغ و مادیان به آن مبتلا می‌شوند. این بیماری می‌تواند از حیوانی به حیوان دیگر و از طریق ترشحات دستگاه تنفس و زخم‌های پوستی منتقل شود. برخی از حیوانات دچار علایم تنفسی این بیماری، برخی دچار علایم جلدی و برخی دیگر به هر دو علایم مبتلا می‌شوند.
گویا همچنین درباره چگونگی انتقال بیماری مشمشه به انسان، گفت: این بیماری می‌تواند از طریق تنفس و همچنین در صورت وجود زخم در پوست به انسان منتقل شود. اگر این بیماری از طریق پوست به انسان منتقل شود با ایجاد ضایعات پوستی همراه است و غدد لنفاوی را گرفتار می‌کند. گرفتاری غدد لنفاوی ممکن است با ترشحات چرکی همراه باشد و به دنبال گرفتاری غدد لنفاوی، دیگر نقاط بدن مانند کبد و طحال گرفتار می‌شوند.
رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت ادامه داد: فرم دیگر انتقال مشمشه از حیوان به انسان از طریق دستگاه تنفس است. این انتقال می‌تواند حتی زخم‌های عفونی در داخل دستگاه تنفس ایجاد کرده، به انتهای دستگاه تنفس رسیده و ایجاد ذات‌الریه کند.

علت مرگ ببر باغ وحش تهران امروز اعلام می شود

گفته های دکتر گویا درحالی است که پیش از این رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه دلایل مرگ ببر مازندران در دست بررسی است، اعلام کرد: کلیه مراقبت های لازم صورت گرفته است و تا چهارشنبه (امروز) به طور قطعی علت مرگ اعلام می شود.
محمدجواد محمدی زاده با تشریح دلایل مرگ ببر مازندران اظهار داشت: اصل موضوع بسیار طبیعی است زیرا به هر دلیلی ممکن است یک نوع بیماری برای هر گونه زیستی و جانوری به وجود آید و موجب تلف آن شود. موارد زیادی در طول سال اتفاق می افتد که بنا به علت های مختلفی از جمله عارضه بیماری حیوانی تلف می شود.
وی به دلایل احتمالی مرگ ببر مازندران اشاره کرد و گفت: یک علت می تواند سرایت بیماری از سایر حیوانات باشد که احتمال بیشتری در این زمینه وجود دارد. علت دیگر نیز این که ببر مخزن بیماری بوده و به شکل پنهان از قبل در بدن او وجود داشته است. بروی تمام این احتمالات گروهی از مجرب ترین دامپزشکان کشور در حال بررسی هستند تا دلیل قطعی موضوع مشخص شود.
وی خاطر نشان کرد: با بررسی های اولیه 60 درصد احراز شده که به دلیل ضعف سیستم دفاعی بدن از ناحیه بیماری به نام مشمشه این حیوان تلف شده است. در حقیقت مشمشه بیماری است که می تواند از حیوان هم به انسان منتقل شود.
به گفته این مقام مسوول، بر اساس آزمایش ها و نمونه برداری که از این ببر به عمل آمده است، تا روز چهارشنبه به طور قطعی علت قطعی مرگ ببر مازندران مشخص خواهد شد.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به مرگ دو شیر بر اثر این بیماری، گفت: در باغ وحش تهران قبل از فوت این ببر، دو شیر هم در فاصله 20 روز اخیر به دلیل بیماری مشمشه فوت کرده اند. البته دامپزشکان در حال حاضر بر این نکته تاکید دارند که بیماری مشمشه در این مکان ایزوله شده است.
محمدی زاده یادآورشد: اگر این ببر به جای دیگری منتقل می شد، امکان سرایت بیماری به سایر حیوانات نیز وجود داشت اما خوشبختانه این اتفاق رخ نداده است.
به گفته رئیس سازمان حفاظت محیط زیست برای تمام موارد احتمالی در زمینه جلوگیری از سرایت بیماری چاره اندیشی های لازم انجام شده است.

 

کد خبر 125038

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز