گروه بین‌الملل: بعد از اعلام رسمی خروج جنبش متحد قومی پاکستان از دولت مرکزی یوسف‌رضا گیلانی، نخست‌وزیر این کشور از دیروز مذاکرات فشرده با مخالفان برای نجات دولت و جلوگیری از سقوط آن را آغاز کرد.

آصف علی زرداری

جنبش متحد قومی (‌MQM) دومین حزب بزرگ ائتلاف حاکم بر پاکستان، چند روز پس از کناره‌گیری 2 وزیر فدرال خود به‌طور رسمی خروج خود را از دولت اعلام کرد تا دولت گیلانی که کمتر از 3 سال پیش به قدرت رسیده بود، اکثریت خود را در پارلمان از دست بدهد. یوسف رضا گیلانی، نخست‌وزیر پاکستان به همین خاطر روز گذشته برای نجات دولت خود و جلوگیری از اتحاد احتمالی مخالفان برای رای عدم‌اعتماد به دولت به دیدار سران مهم‌ترین حزب مخالف دولت رفت.

یکی از مقام‌های دفتر نخست‌وزیر پاکستان روز گذشته اعلام کرد که گیلانی با شهباز شریف - از مقام‌های حزب مسلم‌لیگ شاخه نواز - درباره شرایط فعلی پاکستان دیدار و گفت‌وگو کرده است. یوسف رضا گیلانی پس از اعلام خروج حزب جنبش متحد قومی از ائتلاف با دولت تلاش کرد که در یک گفت‌وگوی زنده تلویزیونی خود را آرام نشان دهد و به خبرنگاران گفت: دولت در حال فروپاشیدن نیست. من با اکثریت آرا انتخاب شدم و تمامی احزاب در مجمع ملی به من رای دادند.

ما با تمامی احزاب تماس می‌گیریم. جنبش متحد قومی مدت‌هاست که با آصف علی زرداری، رئیس‌جمهوری پاکستان و رئیس حزب مردم بر سر خشونت‌های سیاسی در کراچی و اصلاحات در امور مالیات‌ها که از سوی صندوق بین‌المللی پول مطرح شده و همچنین فساد و تورم در این کشور اختلاف دارد.

فیصل سبزواری، یکی از اعضای جنبش متحد قومی هم روز گذشته گفت: ما از سیاست‌های ضد‌مردمی ناراضی هستیم. دولت باید هر چه سریع‌تر تدابیر گسترده‌ای در راستای مقابله با فساد مالی و همچنین کاهش بهای سوخت و دیگر کالاها اتخاذ کند. ساغر احمد، یکی دیگر از رهبران جنبش متحد قومی نیز اعلام کرد که این حزب در مورد اینکه در راستای رای عدم‌اعتماد به همراه دیگر احزاب گام بر دارد، تصمیم‌گیری نکرده است.

وی افزود: ما نمی‌خواهیم دولت را بی‌ثبات کنیم. به آنها وقت داده‌ایم و اگر آنها در حل و فصل درخواست‌های ما ناکام بمانند ما تدابیر جدی‌تری را اتخاذ خواهیم کرد. به‌نظر می‌رسد که رهبران جنبش متحد قومی بیش از همه اکنون در انتظار دریافت امتیازهایی از سوی دولت هستند تا بار دیگر درباره اتحاد با حزب حاکم تصمیم‌گیری کنند.

همچنین گزارش‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد آصف‌علی زرداری و گروهی از مشاورانش در تلاش برای بازگرداندن حزب متحد قومی و جمعیت علمای اسلام به ائتلاف با دولت گیلانی هستند. جمعیت علمای اسلام به‌عنوان یک حزب کوچک در ماه دسامبر خروج خود را از دولت ائتلافی پاکستان اعلام کرده بود.

کد خبر 124836

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز