همشهری‌آنلاین: کاهش تعرفه واردات حوزه فن‌آوری اطلاعات می‌تواند بازار رقابتی را شکل دهد که موجب باز شدن دست مشتریان در انتخاب محصولات می‌شود.

سخت افزار

به گزارش ایسنا، پژمان آزادی، بستر بازار حال حاضر فن‌آوری اطلاعات را مساعد ندانست و اظهار کرد: در این بازار از لحاظ سخت‌افزاری و نرم‌افزاری کمبودی نداریم ولی در مباحث تجارت الکترونیکی و شبکه‌های گسترده بسیار با سایر کشورهای فعال در این حوزه فاصله داریم.

وی خاطرنشان کرد: تولیدات سخت‌افزاری در کشور ما چندان انجام نمی‌پذیرد هرچند ممکن است تحقیقاتی در این راستا انجام شده باشد و عموما مایحتاج این حوزه وابسته به جنس‌های چینی است که اغلب استاندارد آن‌ها تایید نشده است و بعد از یک مدت مشخص می‌شود که تقلبی بوده است.

او با اشاره به این‌که در حوزه نرم‌افزار فعالیت‌هایی در داخل کشور هم‌چون برنامه‌های حسابداری و حقوق و دستمزد انجام شده است، گفت: بستر تجارت الکترونیکی در حال حاضر فراهم نیست که ساده‌ترین مثال رزرو بلیت هواپیما است که در حال حاضر امکان آن توسط سایت‌های خارجی برای داخل کشور فراهم نیست و شاید تنها پیشرفت ما در این عرضه پرداخت قبوض آب، برق و... توسط کارت‌های بانکی بوده است.

آزادی درباره پیشرفت کشورهای منطقه در حوزه فن‌آوری اطلاعات تصریح کرد: عموما کشورهای منطقه خودشان زیرساختی در این حوزه ندارند و مثلا در امارات تجهیزات توسط دیگر کشورها قرار داده شده است.

این کارشناس بیان کرد: زیرساخت‌ها در حوزه فن‌آوری اطلاعات هنوز فراهم نشده است؛ به عنوان مثال در بسیاری از شهرهای کشور و حتی خود استان تهران افراد با اینترنت دایل‌آپ به شبکه متصل می‌شوند، در حالی که پیش‌نیاز اصلی توسعه IT را همین حوزه شامل می‌شود.

وی با اشاره به دولت الکترونیکی و مزایای راه‌اندازی آن خاطرنشان کرد: در کشوری مثل ترکیه تمامی فعالیت‌ها و خدمات در بستر وب انجام می‌شود و این موضوع در ایران می‌تواند علاوه بر صرفه‌جویی‌های اقتصادی، رفاه افراد را نیز به همراه داشته باشد اما در حال حاضر قوانین دست و پاگیری در این حوزه وجود دارد که باید با تشکیل کارگروهی از متخصصان این حوزه، موانع پیش‌روی را برداشت تا بروکراسی و کاغذبازی کنار گذاشته شود.

آزادی گفت: در بسیاری از مواقع سامانه ثبت سفارش وزارت بازرگانی جوابگو نیست و مجبور هستیم برای ثبت سفارش خصوصی به آنجا رجوع کرده و فرم‌های کاغذی را پر کنیم، در حالی که این موضوع بسیار ساده قابل ارائه برروی بستر اینترنت است.

او درباره متولیان صنعت فن‌آوری اطلاعات تصریح کرد: شورای عالی انفورماتیک و سازمان نظام صنفی رایانه‌یی از جمله متولیان این حوزه هستند و کارشناسان خوبی در این راستا دارند ولی نوعی بی‌نظمی بر فعالیت‌های آن‌ها حاکم است که با سامان بخشیدن بر روابط و فعالیت‌های آن‌ها می‌توان شاهد پیشرفت این صنعت بود.

وی در پایان درباره راهکارهایش برای توسعه بازار IT ابراز کرد: با کاهش تعرفه واردات می‌توان نوعی بازار رقابتی را که موجب گسترش حوزه IT می‌شود، شکل داد زیرا با واردات آسان‌تر رقابت شرکت‌ها برای ارائه خدمات بیش‌تر می‌شود و دست مشتری برای انتخاب محصول بازتر خواهد بود.

کد خبر 124758
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز