یکشنبه ۱۲ دی ۱۳۸۹ - ۲۰:۲۱
۰ نفر

در نشست کمیته فنی فدراسیون فوتبال، آنجا که اعضای این کمیته درباره عملکرد داوری در 20 هفته گذشته لیگ دهم صحبت می‌کردند، علی کفاشیان از احتمال تغییر در ریاست کمیته داوران خبر داد.

فوتبال

پیش‌تر، زمانی که از عملکرد داوری لیگ انتقاد می‌شد، رئیس فدراسیون معمولا از کمیته داوران حمایت می‌کرد ولی کفاشیان  بحث تازه‌ای را باز کرد و گفت که ریاست کمیته داوران احتمالا دستخوش تغییرات خواهد شد. علی کفاشیان در این رابطه می‌گوید: «تعطیلات نیم فصل لیگ فرصتی است که ما درباره عملکرد کمیته داوران در نیم فصل نخست ارزیابی‌ای داشته باشیم. ما یک بازنگری کلی در کار این کمیته انجام می‌دهیم و اگر قرار بر تغییر مسئولیت کمیته باشد، در هیات رئیسه درباره‌اش تصمیم‌گیری خواهیم کرد.»

رئیس فدراسیون تلویحا به ریاست کمیته داوران اشاره می‌کند؛ پستی که مسعود عنایت در اختیار دارد و در ماه‌های اخیر انتقاد‌های بسیاری به او شده است. رئیس کمیته داوران البته افت داوری در سال‌های اخیر را می‌پذیرد. مسعود عنایت می‌گوید: «من نمی‌گویم که افت داوری در سال‌های اخیر وجود نداشته اما می‌خواهم بگویم هر زمان که ما در داوری آسیا به جایگاهی رسیده‌ایم این امر با لیاقت و شایستگی خود داوران به دست آمده و نه موقعیتی که ایران در کرسی‌های AFC و فیفا داشته است.»

یکی از مشکلات کمیته داوران نبود اطمینان بین داوران و مربیان لیگ است و محمد فنایی که معمولا در اظهارنظرهای خود جانب احتیاط را درنظر می‌گیرد، کمیته داوران را مقصر این مسئله می‌داند. این کارشناس داوری ضعف داوری فوتبال را به کمیته داوران نسبت می‌دهد.

او می‌گوید: «مشکل اصلی داوری مربوط به تشکیلات مدیریتی و سازماندهی داوری فوتبال ماست. ممکن است برخی از دوستان مسئول ناراحت شوند اما این واقعیت دارد که هر وقت ما انتقادی می‌کنیم، فکر می‌کنند به‌دنبال پست و جایگاه هستیم و می‌خواهند با گلوله ما را بزنند. ضعف داوری ما مربوط به داوران نیست و بخش اعظم آن مربوط به تشکیلات مدیریت داوری می‌شود.» او ادامه می‌دهد: «وقتی کار نظارت و ارزشیابی در سیستم اداره داوری وجود نداشته باشد یا بسیار کمرنگ و غیرتخصصی باشد، نمی‌توانیم انتظار نتیجه بهتری داشته باشیم.»

محمد فنایی یادآور می‌شود که هدفش از انتقاد، رسیدن به پست در کمیته داوران نیست و این در حالی است که تنها گزینه مطرح شده برای جایگزینی مسعود عنایت، حسین عسگری است. علی کفاشیان با تایید اینکه حسین عسگری یکی از گزینه‌های ریاست کمیته داوران است، تاکید می‌کند: «ما گزینه‌های زیادی داریم که او هم یکی از آنهاست.» و در ادامه به مسعود عنایت اطمینان می‌دهد که همچنان رئیس کمیته داوران خواهد بود: «البته مسعود عنایت هم همچنان به کارش ادامه می‌دهد و یکی از گزینه‌های ما خواهد بود.» با وجود این، بعد از ارزیابی عملکرد کمیته داوران در تعطیلات نیم‌فصل لیگ دهم تغییرات در بدنه کمیته داوران قطعی به‌نظر می‌رسد.

جنجال‌برانگیزترین اتفاق داوری در 20 هفته لیگ دهم به مسابقه ذوب‌آهن و مس مربوط می‌شود. این مسابقه به‌دلیل اشتباه سعید بخشی‌زاده، داور وسط این مسابقه در صحنه پنالتی مس سروصدای بسیاری به پا کرد؛ طوری که کمیته انضباطی تصمیم به تکرار مسابقه ذوب‌آهن و مس گرفت. این البته پایان کار نبود و روز گذشته حکم محرومیت داوران خاطی هم اعلام شد. به این ترتیب، سعید بخشی‌زاده داور مسابقه 8 هفته، داوود رفعتی کمک داور اول 4 هفته، حمید غمزه کمک داور دوم 2 هفته و آرش خرمیان داور چهارم، 4هفته از قضاوت در لیگ برتر محروم شدند. البته داور چهارم که در لیگ یک قضاوت می‌کند، 4 هفته از قضاوت در لیگ یک محروم شده است.

کد خبر 124753

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز