محمود مولایی: بعد از نزدیک به 40 روز تعطیلی لیگ‌برتر، پرسپولیس امروز در شرایطی مقابل صنعت نفت آبادان قرار می‌گیرد که دو اردوی ترکیه و دبی را پشت سر گذاشته است.

فوتبال - پرسپولیس

 این تیم که چند روز قبل در تورنمنت 6 جانبه دبی شرکت کرده بود، به مقامی بهتر از چهارم دست نیافت. پیش‌تر نیز در اردوی ترکیه
2 مسابقه تدارکاتی برگزار کرد که مردان علی دایی در هر دومسابقه، تیم شکست خورده بودند. پرسپولیس برای آمادگی بیشتر در شروع نیم‌فصل دوم لیگ هاشمیان را هم خرید؛ تیمی که با مربیگری علی دایی در نیم فصل اول لیگ دهم نتوانست انتظارات را برآورده کند و پیش از پیروزی مقابل سایپا، 5 شکست متوالی را در لیگ تجربه کرد؛ اتفاقی که انتقادهای بسیاری را برانگیخت و اینکه در تاریخ این باشگاه چنین نتایجی بی‌سابقه بوده است.پیش از تعطیلات لیگ، پرسپولیس به یک برد روحیه‌بخش رسید تا علی دایی بیشتر از قبل به تیمش امیدوار شود؛ به‌خصوص اینکه اشپیتیم آرفی شرایط مطلوبی در خط حمله این تیم پیدا کرد و البته تغییرات دیگری نیز در تعطیلات لیگ در پرسپولیس داده شد. مهم‌ترین اتفاق حضور وحید هاشمیان در پرسپولیس است.این تیم نزدیک بود علی کریمی را هم به خدمت بگیرد، اگر این اتفاق رخ می‌داد، این بازیکن تنها می‌توانست در لیگ قهرمانان آسیا برای این تیم بازی کند. البته انتقال سامال سعید، مدافع تیم ملی عراق هم به دلیل سن بالای او منتفی شد.

مدافع خارجی برای رفع ضعف‌ها

پرسپولیس با دریافت 27‌گل‌در20مسابقه لیگ دهم پنجمین خط دفاع ضعیف لیگ را داشت؛ تیمی که با سیستم
1-3-2-4 به میدان می‌رود و با 4دفاع خطی در لیگ دهم حاضر شده است. دفاع پرسپولیس به عقیده محمد پنجعلی متزلزل است.

مدافع دهه 60 پرسپولیس بر این باور است که تغییرات مداوم در آرایش دفاعی پرسپولیس باعث سردرگمی مدافعان شده. او می‌گوید: «پرسپولیس در نیم فصل اول لیگ گل‌های بدی دریافت کرد و یکی از مشکلات این تیم همین موضوع بود. اما چرا این اتفاق می‌افتاد؟ آیا مدافعان پرسپولیس ضعیف عمل کردند یا این تیم مشکلات دیگری هم داشت؟ به‌نظر من، آمار گل‌های خورده پرسپولیس به دفاع مربوط نمی‌شود و عامل دیگری هم داشته است».

او معتقد است که هجومی بودن پرسپولیس یکی از مشکلات این تیم است. پنجعلی ادامه می‌دهد: «اگر دقت کرده باشید، پرسپولیس در لیگ دهم میل زیادی برای رسیدن به گل دارد و بعد از زدن یک گل به‌دنبال گل‌های دیگری است. همین موضوع باعث شده که بازیکنان از دفاع کردن غافل شوند و مدافعان هم میل تهاجمی پیدا کنند».

دفاع پرسپولیس نسبت به لیگ نهم تغییر چندانی نداشته است. بازیکنانی چون سپهر حیدری، شیث رضایی،مجتبی شیری، ابراهیم شکوری، جلال اکبری و علیرضا محمد که در این فصل در بیشتر مسابقه‌ها برای پرسپولیس به میدان رفته‌اند، فصل گذشته هم در این تیم حضور داشتند و تنها مدافعی که در لیگ دهم به پرسپولیس اضافه شده، نورمحمدی است.
با این وجود، هماهنگی لازم در بین مدافعان این تیم دیده نمی‌شود. علی دایی در نیم فصل اول از4 بازیکن در دفاع میانی بازی گرفته است؛ سپهر حیدری، شیث رضایی، مجتبی شیری و نورمحمدی.

محمد پنجعلی معتقد است که مدافعان میانی در گل‌های خورده پرسپولیس نقش کمتری داشته‌اند. او می‌گوید:«به‌نظر من، زوج نورمحمدی و حیدری بهتر است و دایی در نیم فصل دوم می‌تواند در بیشتر مسابقه‌ها از این دوبازیکن استفاده کند. من به مشکلات انضباطی شیث رضایی کاری ندارم ولی معتقدم که او می‌تواند یکی از مدافعان تأثیرگذار این تیم باشد». البته شیث یک باردیگر از تیم اخراج شده و بعید است به ترکیب پرسپولیس برگردد.

پرسپولیس فصل گذشته در 34مسابقه 40 گل دریافت کرد و نسبت به سپاهان، ذوب‌آهن و استقلال که در جدول رده‌بندی بالاتر از این تیم قرار داشتند، به‌طور میانگین از هر یک از تیم‌ها 10 گل بیشتر دریافت کرده بود.

با این وجود، آمار این فصل پرسپولیس نشان می‌دهد که وضعیت خط دفاع این تیم تا هفته بیستم ضعیف‌تر از فصل گذشته است. زیرا پرسپولیس در 20 هفته اول لیگ نهم 23 گل دریافت کرده بود.

البته یکی از مشکلات دفاعی این فصل پرسپولیس به جناح چپ برمی‌گردد که تغییرات زیادی داشته؛ ابراهیم شکوری، جلال اکبری و حمید علی عسگر بازیکنانی هستند که در دفاع چپ بازی کرده‌اند اما موفق نبوده‌اند. این موضوع را مدافع اسبق تیم ملی عنوان می‌کند. پنجعلی در این باره تأکید می‌کند:«واقعیت این است که در فوتبال ایران دفاع چپ تخصصی کم است. ما مشکل دفاع چپ را در تیم ملی داریم و در پرسپولیس هم وجود دارد. مثلا علی عسگر با خصوصیات تهاجمی باید در دفاع چپ بازی کند یا بازیکنان کم تجربه‌ای چون شکوری در ترکیب پرسپولیس قرار می‌گیرند».

در عین حال، در دفاع راست علیرضا محمد یکی از معدود گزینه‌های علی دایی بوده؛ مدافعی که نسبت به وضعیت دفاع چپ امیدوارکننده بوده است. مدافع اسبق پرسپولیس ادامه می‌دهد:«محمد بازیکن خوبی است. او در زمین دوندگی زیادی دارد و پرانرژی است و همین موضوع به موفقیت این مدافع کمک می‌کند».

سکوبرت، مدافع اهل مالی که آبان‌ماه به پرسپولیس ملحق شد، هنوز نتوانسته برای این تیم بازی کند، زیرا معمولا مصدوم بود ولی در حال حاضر در تمرینات گروهی این تیم شرکت و می‌تواند خط دفاعی را تقویت کند.
کادرفنی پرسپولیس امیدوار است در نیم‌فصل دوم از این بازیکن استفاده کند.

البته علی دایی به‌دنبال جذب مدافع تیم ملی عراق نیز بود. سامال سعید یکی از مدافعان اصلی عراق در جام ملت‌ها بود و در بازی ایران و عراق نیز در ترکیب تیمش قرار داشت. او قرار بود به جای محمد پروین به فهرست پرسپولیس اضافه شود.
پروین به‌دلیل مصدومیت از فهرست این تیم خارج شد و سعید به‌عنوان یک بازیکن زیر 23 سال قرار بود جای او را بگیرد، ولی مشخص شد که سن این مدافع بیشتر است و این انتقال منتفی شد. البته پنجعلی معتقد است که دروازه‌بان‌های این تیم در لیگ دهم عملکرد مناسبی نداشته‌اند.

عملکرد متفاوت هافبک‌های دفاعی و هجومی

مازیار زارع به‌عنوان یکی از هافبک‌های باتجربه پرسپولیس در بیشتر مسابقه‌های این تیم در نیم فصل اول حضور داشت؛ این حضور اما چندان به چشم نیامد و برخی بر این باور هستند که زارع عملکرد ضعیفی در این تیم داشته است.

او به همراه تیاگو دو هافبک دفاعی این تیم به حساب می‌آیند که زارع معمولا نزدیک به مدافعان است و تیاگو جلوتر از او قرار می‌گیرد؛ 2مدافع تخریبی که به زعم حمید درخشان بهتر از اینها می‌توانند برای پرسپولیس بازی کنند.
هافبک دهه 60 پرسپولیس که نمی‌خواهد به جزئیات اشاره کند، سعی می‌کند خیلی کلی درباره وضعیت هافبک‌های این تیم صحبت کند.

حمید درخشان می‌گوید: «زارع و تیاگو بازیکنان خوبی هستند و اینکه چرا عملکرد خوبی در لیگ دهم نداشته‌اند، می‌توان به نحوه استفاده این بازیکنان در پرسپولیس اشاره کرد». او ادامه می‌دهد:«پرسپولیس همیشه تیم بزرگی بوده و هنوز هم هست. به همین خاطر طرفداران توقع زیادی از پرسپولیس دارند و این تیم هم در نیم فصل اول انتظارات را برآورده نکرد اما من امیدوار هستم که این تیم با تغییراتی که در تعطیلات لیگ داشته می‌تواند در ادامه لیگ تیم بهتری باشد».

حسین بادامکی نیز یکی از هافبک‌های دفاعی به حساب می‌آید که او هم عملکرد قابل‌قبولی در نیم فصل اول نداشته است؛ ولی محمد نوری که پشت تک مهاجم پرسپولیس قرار می‌گیرد، نمایش قابل‌قبولی در نخستین فصل حضورش در این تیم داشت. او یکی از خریدهای مناسب علی دایی محسوب می‌شود که می‌توان امیرحسین فشنگچی را هم در کنار نوری قرار داد. او در جناح چپ بازی می‌کند و معمولا غلامرضا رضایی یا هادی نوروزی نقش پیستون راست را ایفا می‌کنند؛ بازیکنانی که نسبت به دیگر بازیکنان پرسپولیس وضعیت بهتری در این تیم دارند.

حضور 2 مهاجم

غلامرضا رضایی و هادی نوروزی علاوه بر پیستون راست، نقش تک مهاجم پرسپولیس در نیم‌فصل اول را به خوبی ایفا کردند و بازیکنان گلزن به حساب می‌آمدند.

رضایی مرد 5 گله این تیم است و این دو بازیکن به‌دلیل مصدومیت در برخی از مسابقه‌های پرسپولیس نتوانستند بازی کنند، اتفاقی که اشپیتیم آرفی را به ترکیب پرسپولیس اضافه کرد و درخشش این بازیکن آلبانیایی علی دایی را امیدوار کرد. حالا وحید هاشمیان هم به این خط اضافه شده و به‌نظر می‌رسد پرسپولیس در خط حمله وضعیت مناسبی دارد. بهنام سراج، مهاجم دهه 70 پرسپولیس در این باره می‌گوید: «خط حمله پرسپولیس خوب است ولی من معتقدم که خط حمله این تیم باید ثبات داشته باشد. مثلا آرفی بازی می‌کند، 2 گل می‌زند و کنار می‌رود یا اتفاق‌های دیگری می‌افتد. در عین حال، فکر می‌کنم که 2مهاجم برای این تیم بازی کنند، بهتر است».

کد خبر 127338

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز