گروه سیاسی: اقدام انگلیس در اعطای نشان «سر» به سفیرش در ایران که از نظر نمایندگان مجلس ایران «آداب دیپلماسی را بلد نیست» و از سویی مسدود کردن اموال شبکه برون مرزی پرس‌تی‌وی، روز گذشته واکنش‌هایی را در مجلس به همراه داشت.

درحالی‌که هنوز یک ماه از انتشار یادداشت غیرمتعارف سایمون گس در سایت سفارت بریتانیا و به‌دنبال آن احیای مجدد طرح قطع روابط با انگلیس در کمیسیون امنیت ملی نگذشته است، دولت انگلیس لقب «سر» به سفیر خود داده و این مسئله بار دیگر واکنش رئیس و اعضای کمیسیون امنیت ملی را برانگیخت.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس  در جمع خبرنگاران با اشاره به اعطای لقب «سر» به سفیر انگلیس در ایران از سوی ملکه این کشور گفت: این نشان درحقیقت مهر تاییدی بر فعالیت‌های غلط سفیر انگلیس در تهران است و از این جهت محکوم است. علاءالدین بروجردی که پیش از این در قالب پاسخ به نامه‌ای که گس برایش نوشته بود، از سفیر بریتانیا و دولت انگلیس خواسته بود در سیاست‌هایشان درباره ایران تغییر رویه دهند و به اصلاح اشتباه‌های گذشته بپردازند، دیروز هم اعطای نشان «سر» را به سفیری که مداخله در امور داخلی ایران را جزء علایق خود می‌داند، محکوم کرد و گفت: این مسئله نشان می‌دهد که سیاست خصمانه دولت انگلیس در مقابل ایران همچنان باقی است.

سایمون گس سفیر انگلیس در ایران در تاریخ 22 شهریور 1388 استوارنامه خود را تقدیم محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور کشورمان کرد. پس از آن و در دی ماه سال گذشته برخی تحرکات سفارت انگلیس در حوادث پس از انتخابات باعث شد که جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرح قطع روابط با انگلیس را به صحن بیاورند اما در آن زمان گس نامه‌ای به علاءالدین بروجردی نوشت و گفت که تصویب چنین طرحی به نفع طرفین نیست. گس اما بار دیگر نه‌تنها در یادداشتی که 21‌آذر سال‌جاری منتشر کرد بلکه در گفت‌وگو هایش با شبکه‌های خبری نیز علاقه خود را به دخالت در امور ایران نشان داد تا آنکه طرح قطع روابط با انگلیس یک هفته بعد (28 آذر) در کمیسیون امنیت ملی به تصویب رسید.

تداعی اسلام ستیزی

بروجردی تنها مقام مجلسی نبود که دیروز دادن لقب «سر» به سفیر بریتانیا را محکوم کرد. سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز دادن لقب «سر» به سفیر بریتانیا در ایران را تداعی‌کننده اسلام‌ستیزی و ایران‌ستیزی انگلیسی‌ها دانست و گفت: این مسئله یادآور دادن این لقب به سلمان رشدی است و نوعی اسلام‌ستیزی و ایران‌ستیزی را در ذهن تداعی می‌کند.

ضمن اینکه معمولا این لقب به کسانی داده می‌شود که نقش مهمی در پیشبرد سیاست‌های استعماری انگلیس داشته باشند. وی اعطای این لقب را حاکی از 2 مسئله دانست؛ اینکه سفیر انگلیس اقدام جدی‌ای در گسترش روابط انجام نداد و اقدامات دیگری نیز در جهت سیاست‌های انگلیس به اجرا درآورد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، اعطای این نشان را نشان‌دهنده اندیشه درست مردم ایران و مسئولان در مورد انگلستان ارزیابی کرد و ادامه داد: انگلیسی‌ها تمام تلاش‌شان را برای دخالت در امور داخلی ایران گذاشته‌اند. جلالی همچنین از ارائه طرح مصوب قطع رابطه با انگلستان از جانب هیات رئیسه کمیسیون به هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی خبر داد.

گس مدت‌هاست به‌عنوان سفیر فعالیت نمی‌کند!

رئیس کمیته روابط خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: سفیر انگلیس در تهران مدت‌ها ست که دیگر به‌عنوان یک سفیر فعالیت نمی‌کند بلکه محدوده فعالیت‌های او از یک شخص دیپلماتیک عبور کرده است. حشمت‌الله فلاحت پیشه با اشاره به ضرورت به‌اجرا گذاشته شدن اقدامات متقابل از سوی جمهوری اسلامی ایران گفت: البته برخورد با چنین مسائلی در حیطه شورای‌عالی امنیت ملی است و این شورا درخصوص برخورد با چنین مسائلی تصمیم‌گیری می‌کند اما مجلس نیز در قالب لایحه و قانون با این مسئله برخورد خواهد کرد که این همان طرح کاهش روابط با انگلستان است.

اقدام مشابه

دادن لقب «سر» به سفیری که حضورش در ایران با حاشیه‌هایی چنین همراه شده است، تنها موضوعی نبود که دیروز واکنش مجلسیان را برانگیخت. مسدود کردن اموال شبکه برون‌مرزی پرس‌تی‌وی مورد دیگری بود که روز گذشته در راهروهای مجلس به آن پرداخته شد. بیژن نوباوه عضو ناظر مجلس در شورای سیاستگذاری صدا‌و‌سیما، برخورد دولت انگلیس با شبکه پرس‌تی‌وی را برخوردی کاملا سیاسی دانست و تاکید کرد: دولت جمهوری اسلامی ایران نیز باید برخورد مشابهی با این جریان داشته باشد.
این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفت این اقدام یک عمل غیرقانونی است و دولت انگلیس برخورد کاملا سیاسی با یک امر رسانه‌ای کرده و این نشانه ضعف این دولت است.

محمد سرافراز معاون برون‌مرزی صدا و سیما در گفت‌وگویی بسته شدن حساب‌های پرس‌تی‌وی در کشور انگلیس را غیرقانونی اعلام کرده و گفته بود: بانک‌ها حق ندارند حساب بانکی رسانه‌ای را که براساس قانون آن کشور عمل می‌کند، بدون دلیل ببندند؛ پرس‌تی‌وی شرکتی است در لندن که براساس قوانین انگلیس به ثبت رسیده است و مطابق قانون آن کشور نیز فعالیت رسانه‌ای می‌کند. سفیر مورد علاقه ملکه سایمون‌گس که اواخر آذرماه در یادداشتی غیر‌متعارف از وضعیت حقوق بشر در ایران انتقاد کرده بود اخیرا از ملکه انگلیس لقب «سر» گرفته است.

کد خبر 124748

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز