شنبه ۱۱ دی ۱۳۸۹ - ۱۷:۰۵
۰ نفر

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین با سفر به برزیل، کلنگ نخستین سفارت کشور فلسطین در آمریکای لاتین را به زمین زد.

محمود عباس- اولین سفارت

به گزارش شبکه خبری الجزیره، محمود عباس ضمن قدردانی از مقام‌های کشور برزیل به‌دلیل به رسمیت شناختن کشور فلسطین، تاکید کرد که دیگر کشورها نیز این رویه را در پیش گرفته و می‌گیرند.برزیل نخستین کشور از میان کشورهای آمریکای جنوبی است که طی هفته‌های اخیر کشور فلسطین در مرزهای 1967 را به رسمیت شناخته است.

پس از این کشور، کشورهای دیگری از آمریکای لاتین یعنی اروگوئه، آرژانتین، بولیوی و اکوادور نیز کشور مستقل فلسطین در مرزهای 67 را به رسمیت شناختند. کشورهای نیکاراگوا، پرو و مکزیک نیز در حال بررسی به رسمیت شناختن کشور فلسطین هستند. در همین حال محمود عباس در سخنرانی ضبط شده‌ای که تلویزیون رسمی فلسطین به مناسبت چهل و ششمین سالگرد تاسیس جنبش آزادیبخش ملی فلسطین (فتح)، آن را پخش کرد، جامعه جهانی را به تدوین طرح صلحی متناسب با قوانین بین‌الملل فراخواند. وی با تاکید بر پایبندی خود به ضرورت توقف فوری و کامل فعالیت‌های شهرک‌سازی‌ صهیونیست‌ها، تصریح کرد: نجات روند سازش به نفع واشنگتن و ملت‌های منطقه خاورمیانه است.

رئیس تشکیلات خودگردان افزود: نباید اجازه دهیم عده‌ای رادیکال و اصولگرا و تندروی افراطی از سرکردگان شهرک‌سازی‌ و رهبران احزاب صهیونیستی، سرنوشت این منطقه را تعیین کرده و آن را به سوی جنگی فاجعه بار با ماهیتی دینی بکشانند. عباس، صهیونیست‌ها را به ارائه طرح و برنامه خود درباره مرزهای کشور فلسطین در اراضی اشغالی سال 1967 و نیز ارائه نوع نگاه و نگرش خود به موضوع امنیت از طریق یک طرف سوم، فراخواند.

وی با اشاره به اینکه امروز دستیابی به توافق درباره مرزها و مسائل امنیتی بسیار ضروری است، تاکید کرد: این امر حل دیگر مسائل اساسی و محوری را تسهیل می‌کند. رهبر جنبش فتح همچنین از اینکه ایالات متحده اقداماتی به‌منظور منع رژیم صهیونیستی از ادامه شهرک‌سازی‌‌ها اتخاذ نمی‌کند، ابراز تعجب کرد و گفت: حمایت واشنگتن از صهیونیست‌ها موضع آنان را تقویت می‌کند.

در همین حال، نخست‌وزیر دولت موقت فلسطین دررام‌الله، با حضور در روستای بلعین در کرانه باختری، تظاهرات علیه دیوار حائل در این منطقه را هدایت کرد. سلام فیاض ضمن مشارکت در این تظاهرات، سال جدید میلادی را سالی پر از چالش‌ها و فراز و فرودهای فراوان در مبارزه مداوم فلسطینیان به‌منظور تحقق آرمان هایشان در تشکیل کشوری مستقل به پایتختی قدس شرقی اشغالی برشمرد.

کد خبر 124631

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز