همشهری‌آنلاین: مراسم رسمی رونمایی از دانشنامه هجده 18 جلدی دانش‌گستر، ساعت 16 روز 19 دی ماه در محل سازمان اسناد و کتابخانه ملی برگزار می‌شود

دانشنامه دانش‌گستر

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از روابط عمومی موسسه دانش‌گستر در این مراسم جمع بزرگی از اهالی دانش و فرهنگ و هنرمندان حوزه های مختلف شرکت می کنند. دکتر بهاء الدین خرمشاهی قرآن پژوه نامی که خود یکی از پر کارترین نویسندگان این پروژه ملی بوده است، سخنرانی خواهند کرد.

دانشنامه دانش گستر با 15200 صفحه و شامل 67000 مدخل و مقاله، با همکاری 300 تن از نویسندگان، مترجمان، پژوهشگران و ویراستاران بنام کشور در طول هشت سال کار پی در پی تولید شده است. در این اثر 30000 کتاب برجسته و 20000 زندگینامه مشاهیر ایران و جهان معرفی شده، به گونه ای که با جرات می توان گفت تاکنون دائرةالمعارفی با این حجم و گستردگی مطالب به زبان فارسی منتشر نشده است. مهمترین ویژگی‌ این دانشنامه، انتشار همزمان تمامی 18 جلد آن است، کاری که تا کنون در ایران رخ ‌نداده و عمده کتاب‌های مرجع و دانشنامه‌های حجیم،‌ یا با تاخیر در انتشار روبرو بوده‌اند و یا این که دوره آن ها به صورت ناقص منتشر شده و هیچ گاه به پایان خود نرسیده‌اند.

دانش‌گستر

دانشنامه‌ دانش‌گستر زیر نظر علی رامین ،کامران فانی و محمد علی سادات و در موسسه علمی- فرهنگی دانش گستر تدوین شده و علاوه بر ایشان، اساتیدی چون دکتر ایرج افشار،نصرالله پورجوادی، دکتر بهاء الدین خرمشاهی و عبدالحسین آذرنگ  نیز در مراحل مختلف، یار و مددکار مجموعه دست‌اندرکاران دانشنامه بوده‌اند. این پروژه ملی حاصل سرمایه‌گزاری حسینعلی سودآور از نوادگان خاندان فرهنگی حاج حسین ملک است.

more   آشنایی با موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک

رشد روز افزون دائرةالمعارف‌نویسی در سه دهه اخیر، عموماً معطوف به نوشتن دائرةالمعارف‌های تخصصی بوده و همواره جای خالی یک دائرةالمعارف عمومی خالی می‌نمود که این عامل باعث شد تا موسسه علمی، فرهنگی و پژوهشی دانش‌گستر، به فکر تولید دانشنامه‌ای مطابق با استانداردهای جهانی بیفتد. 

 more  انتشار دانشنامه 18جلدی دانش‌گستر 

نظربه حجم سنگین سرمایه‌گذاری، تولید این دانشنامه از نظر اقتصادی هیچگونه توجیهی‌ ندارد و این نکته را بانی موسسه دانش‌گستر از ابتدا نیک می‌دانسته و تنها دلیلی که باعث شد تا ایشان در این مسیر گام نهند، استمرار فعالیت‌های فرهنگی نیکوکارانه پدربزرگش حاج حسین ملک بوده است.

نخستین دائرةالمعارف عمومی به زبان فارسی در سال 1345 خورشیدی زیر نظر دکتر غلامحسین مصاحب به چاپ رسید و جلدهای دوم و سومش به فاصله زیادی در سال های 1356 و 1374 به بازار آمدند. با توجه به گذشت نزدیک به پنجاه سال از آغاز نگارش این مجموعه و عدم روزآمد شدنش، جای خالی یک دانشنامه بزرگ تر و کاملاً روزآمد احساس می شد که اینک با انتشار دانشنامه 18 جلدی دانش گستر، آن خلاء بزرگ فرهنگی پر شده است.

کد خبر 124628
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز