آرش نهاوندی: کمتر از 2دهه قبل مسافران هواپیماهای مسافرتی و اتوبوس‌های بین‌شهری در طول راه با دیدن صفحه تلویزیونی که در آن فیلم‌های ویدئویی نمایش داده می‌شد، خود را سرگرم می‌کردند، اما امروزه تحولی شگرف در این زمینه ایجاد شده و در اغلب خطوط هوایی و خطوط حمل‌ونقل بین‌شهری اتوبوس با به‌کار‌بردن سیستم‌های وایرلس و وای‌فای مسافران قادر به استفاده از اینترنت هستند.

تکنولوژی

در سال‌های نه‌چندان دور وسایل حمل‌ونقل مسافرتی بین‌شهری از امکانات رفاهی برخوردار نبوده و حتی از کولر هم بی‌بهره بودند. در واقع مسافرانی که در این سال ها قصد سفرهای هوایی با هواپیما یا زمینی با اتوبوس را داشتند باید خود را یا در طول سفر به کتابخوانی سرگرم می‌کردند یا می‌خوابیدند یا گذر زمان تا رسیدن به مقصد را تحمل می‌کردند، اما امروزه چنین نیست و با پیشرفت‌های تکنولوژیک طی دهه‌های اخیر مسافران می‌توانند آسوده‌خاطر و بی‌آنکه خستگی سفر خاطرشان را آزرده کند، به مسافرت‌های بسیار طولانی هوایی و زمینی بروند.

در اغلب هواپیماها نیز پیش‌تر و طی سال‌های1980 تا اوایل دهه1990 از یک تلویزیون در هر بخش هواپیما برای نمایش فیلم‌های ویدئویی استفاده می‌شد اما امروزه یک صفحه نمایشگر در پشت هر صندلی تعبیه شده و تعدادی از فیلم‌ها و موسیقی‌ها و کانال‌های رادیو و حتی تلویزیونی در درایوهای این صفحات ذخیره شده و افراد قادر خواهند بود با کلیک کردن روی آیکون فیلم‌های مورد نظر با استفاده از هد ست‌های کوچک به تماشای فیلم یا گوش دادن به موسیقی مورد علاقه خود بپردازند. علاوه بر این، در این صفحات نمایشگر ابداع دیگری نیز انجام گرفته و آن نشان دادن مسیر پرواز، مسافت طی شده و زمان باقی‌مانده برای رسیدن به مقصد است. امکان نشان دادن دمای هوا نیز یکی دیگر از قابلیت‌های این ابداع جدید است. البته این امکان جدید با استفاده از جی‌پی‌اس‌های ردیاب در هواپیماها میسر شده است. در واقع، مسافران با استفاده از این قابلیت لحظه به لحظه در جریان مسیر خود قرار می‌گیرند و دیگر نیازی نیست که خلبان هر از گاهی آنها را در جریان مسیر و دمای هوا قرار دهد.

حتی امروزه در فرودگاه‌ها و مبادی هوایی علاوه بر مغازه‌ها و فری‌شاپ‌ها، امکانات دیگری برای گذران بهینه اوقات فراغت مسافران در انتظار فراهم شده است. با استفاده از سیستم وایرلس امکان استفاده از لپ‌تاپ و برقراری ارتباط با دنیای خارج از فرودگاه مقدور شده و مسافرانی که ناگزیرند زمان زیادی را تا پرواز بعدی در انتظار بنشینند، می‌توانند از امکانات اینترنتی موجود در فرودگاه‌ها و حتی از امکان شارژ موبایل خود و برقراری ارتباط توسط گوشی تلفن همراه استفاده کنند.

در عرصه مسافرت‌های زمینی نیز شرکت‌های اتوبوسرانی با استفاده از سیستم‌ وایرلس، این امکان را برای مسافران خود پدید آورده‌اند که بتوانند حین مسافرت از طریق لپ‌تاپ با دنیای مجازی ارتباط برقرارکنند و حتی درصورت تمایل با استفاده از لپ‌تاپ خود فیلم ببینند.

ایجاد چنین امکاناتی حکایت از آن دارد که روسای شرکت‌های هوایی و حمل‌و‌نقل زمینی توانسته‌اند با استفاده از تکنولوژی روز امکانات رفاهی برای مسافران خود را ارتقا دهند. در واقع در این بخش تکنولوژی کاملا به خدمت انسان درآمده و دیگر مسافرت‌ها مانند سابق ملالت‌بار و کسالت‌بار نیستند.

این تحولات در عرصه ارائه امکانات رفاهی به مسافران در حالی پدید آمده است که تا چند دهه پیش مسافرانی که قصد سفر می‌کردند، روزها و حتی هفته‌ها بدون امکانات رفاهی در راه بودند تا به مقصد خود برسند اما امروزه وضعیت به‌گونه‌ای دیگر است و حتی در فرودگاه‌ها و ترمینا‌ل‌های مسافرتی نیز از تکنولوژی روز برای رفاه بیشتر مسافران بهره‌برداری می‌شود.

با توجه به این مسئله که در ایران نیز مسافت‌های زمینی دور است و اغلب مسافرانی که از طریق زمینی سفر می‌کنند، ناگزیرند دست‌کم 5‌ساعت در اتوبوس و قطار زمان خود را سپری کنند، ضروری به‌نظر می‌رسد که مسئولان اتوبوسرانی بین‌شهری و راه آهن زمینه‌های استفاده از سیستم وایرلس را در سیستم اتوبوسرانی و قطارها فراهم کنند.

حتی می‌توان از چنین امکانی در خطوط حمل‌ونقل به‌ویژه مترو و اتوبوس‌های شهری نیز استفاده کرد. با توجه به ترافیک سرسام‌آور و احتمال تاخیر در رسیدن افراد به محیط‌های کاری خود در کلانشهرهای ایران، فراهم آوردن زمینه استفاده از اینترنت در وسایل عمده حمل‌ونقل عمومی شهری به‌ویژه قطار زیر‌زمینی و اتوبوس می‌تواند تا حد زیادی راهگشا باشد. از دیگر سو به‌دلیل عدم‌تمایل یا نهادینه نشدن فرهنگ استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی در کلانشهرهای ایران، ایجاد زمینه برای ارائه سیستم وایرلس در بخش حمل‌ونقل عمومی می‌تواند شهروندان را بیش از گذشته ترغیب به استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی کند.

نتیجه اینکه می‌توان گفت با استفاده از سیستم وایرلس در اتوبوس‌ها و وسایل حمل‌ونقل عمومی دنیای مجازی روز به روز خود را به دنیای واقعی نزدیک‌تر می‌کند و در واقع گستره ارتباطات بیشتر و دنیای مجازی در دسترس‌تر می‌شود.

 

کد خبر 124582

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز