جمعه ۱۰ دی ۱۳۸۹ - ۱۶:۴۲
۰ نفر

گروه ادب و هنر - کامران محمدی: نخستین جلسه شورای‌عالی سینما سرانجام پس از 15 ماه انتظار، روز پنجشنبه با حضور رئیس جمهور برگزار شد.

در این نشست که معاون سینمایی، در نخستین نشست خبری خود پس از انتصاب به این سمت، وعده برگزاری‌اش را داده بود، وزیر ارشاد، رئیس دفتر رئیس‌جمهور، معاون سینمایی ارشاد، داوود میرباقری، احمد نجفی، جمال شورجه، محسن علی‌اکبری، شهریار بحرانی و مسعود ده‌نمکی حضور داشتند.

فرهاد توحیدی، رئیس هیأت‌مدیره خانه سینما و سخنگوی هیأت‌مدیره درباره غیبت اعضایی از خانه سینما در این نشست دیروز به ایسنا گفت: نه تنها از هیأت‌مدیره خانه سینما برای شرکت در این جلسه دعوت نشده بود بلکه خود من و اعضای هیأت‌مدیره نیز در جریان برگزاری این نشست قرار نگرفته بودیم.

جواد شمقدری پس از انتصاب به‌عنوان معاون سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تابستان 88 بارها از تشکیل شورای‌عالی سینما سخن گفته بود. البته جواد شمقدری حتی در نخستین نشست مطبوعاتی‌اش هم از شورایی حرف زد که هنوز وزیر ارشاد از وجودش اطلاع نداشت.

با این حال در طول 15 ماه گذشته، این شورا تشکیل نشد و هر بار به دلایل مختلفی به تاخیر افتاد. شمقدری در توضیح علت وجودی و شأن اجرایی این شورا نیز همواره گفته بود: شورای‌عالی سینما مرجعی رسمی و عالی است و از آنجا که برخی تصمیمات در معاونت سینمایی ارشاد، ظرفیت اجرایی لازم را در دیگر نهادها و سازمان‌ها ندارد و برای حل این مشکل به دستور بالاترین مقام اجرایی کشور که شخص رئیس‌جمهور است، نیاز است، این شورا تشکیل خواهد شد.

پس از آن و پس از اینکه سیدمحمد حسینی با جواد شمقدری درباره تشکیل شورای‌عالی سینما به هماهنگی کامل رسیدند، وزیر ارشاد نیز درباره ترکیب اعضای شورا گفت: رئیس‌جمهور رئیس این شورا خواهد بود، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مقام نایب‌رئیس و معاون سینمایی به‌عنوان دبیر، اعضای این جلسه را تشکیل می‌دهند. همچنین رئیس سازمان صدا و سیما، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی و رئیس کمیسیون فرهنگی دولت نیز در این شورا حضور خواهند داشت.

2 نفر به انتخاب صنوف و تشکل‌های صنفی و 5 نفر از سینماگران به انتخاب وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این جلسه حاضر خواهند شد. آنطورکه در خبرها آمده بود، از محسن علی‌اکبری به‌عنوان نماینده صنف واحد تهیه‌کنندگان و مسعود جعفری جوزانی به‌عنوان نماینده کانون کارگردانان برای حضور در این شورا دعوت شده بود که جوزانی در جلسه حضور نداشت و علی‌اکبری نیز به‌عنوان نماینده تشکلی در جلسه حاضر شده که هنوز در حال شکل‌گیری و در مرحله تهیه اساسنامه است.

گذشته از این، به‌نظر می‌رسد که دعوت از این دو نیز به‌عنوان اشخاص حقیقی صورت گرفته، نه حقوقی. احمد نجفی در این باره به ایسنا می‌گوید: همه ما عضو خانه سینما هستیم اما هیچ‌یک به‌عنوان نماینده صنف‌های‌مان در خانه سینما انتخاب نشده بودیم. در واقع اعضای شورای‌عالی سینما از میان افراد انتخاب شده‌اند و همه آنها افرادی هستند که بحث‌های مربوط به محتوا و کیفیت را می‌شناسند و نقایص سینما را شناخته و تاکنون کارهای خوبی از خود برجا گذاشته‌اند.

در این شورا اصلا بحثی از خانه سینما، اتحادیه تهیه‌کنندگان یا شوراهای مختلفی که اصلا نمی‌دانم از کجا آمده‌اند، مطرح نیست و ما هم به هیچ‌ عنوان نمی‌خواهیم وارد چنین بحث‌هایی شویم. سینمای ما نیاز به کارهایی تازه دارد و هیچ‌کس در شورای‌عالی سینما از تشکیلات خاصی بیرون نیامده است. اعضای این شورا افرادی هستند که بیشتر به واسطه سکوت، حرف‌ها، کارها یا مواضع‌شان انتخاب شده‌اند.

امیدهای آینده

شورای‌عالی سینما که تشکیل آن در جلسه 30تیر امسال به تصویب هیات دولت رسیده است، در نخستین جلسه خود همانطور که پیش‌بینی می‌شد، حاشیه‌های بسیاری پدید آورد اما آنچه از بین این حاشیه‌ها امیدبخش است، احتمال تشکیل سازمان سینمایی و نیز رفع مشکلات بیمه بیکاری و بازنشستگی سینماگران است که هر دو را رئیس جمهور مطرح کرد.

کد خبر 124503

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز