گروه ادب و هنر: تغییر چهره اکران سینماها، تا اندازه‌ای رونق را به گیشه‌ها بازگرداند. از چهارشنبه گذشته، «سن‌پطرزبورگ»، «لطفاً مزاحم نشوید»، «خواب‌های دنباله‌دار» و «بعد ازظهر سگی‌سگی» با اکران خداحافظی کردند تا نوبت به نمایش فیلم‌های تازه‌ای برسد.

فیلم روی پرده سینما چراغ قرمز

به این ترتیب «آدم‌کش» ساخته رضا کریمی، «چراغ قرمز» به کارگردانی علی‌ غفاری، «طبقه سوم» اثر بیژن میرباقری، «فرود در غربت» ساخته سعید اسدی و «خاله‌سوسکه» که اولین تجربه نادره ترکمانی است روی پرده آمدند. پیش از این نیز شاهد اکران «عصر روز دهم» ساخته مجتبی راعی و «عصر جمعه» به کارگردانی مونا زندی بودیم تا اکران سینماها در آغاز فصل زمستان کاملا تغییر چهره داده باشد.

فیلم‌های «خاطره» (نادر طریقت)، «دیگری» (مهدی رحمانی) و «آناهیتا» (عزیز‌الله حمیدنژاد) با از دست دادن تعدادی از سالن‌هایشان همچنان اکرانشان ادامه دارد و «ملک سلیمان» نیز سرانجام قرار است این هفته از پرده برداشته شود.
میان فیلم‌های تازه اکران شده، «آدم‌کش» بیشتر از بقیه فیلم‌ها با استقبال مردم مواجه شده است. این فیلم در 3 روز اول اکرانش نزدیک به 50 میلیون تومان فروخت تا افتتاحیه قابل توجهی داشته باشد. به این ترتیب، پس از «ملک سلیمان» بار دیگر فیلمی غیرکمدی صدرنشین جدول گیشه شد. ترکیب بازیگران و روایت داستانی متفاوت از آثار متداول این سال‌های سینمای ایران، می‌تواند از جمله دلایل اقبال عمومی به «آدم‌کش» باشد.

اگر «آدم‌کش» راه تازه‌ای را در سینمای ایران پیموده، دیگر فیلم پرفروش این روزها با تکیه بر تیپ‌ها و فرمول‌های قدیمی به توفیق رسیده است. «چراغ قرمز» با نشانه‌هایی آشکار از سینمای تجاری سنتی با یک پوریا پورسرخ جاهل مسلک و الناز شاکردوست که حالا تبدیل به پای ثابت این نوع فیلم‌ها شده، توانست در روزهای اول اکرانش نوید روزهای بهتری را در گیشه بدهد.

در عوض «عصر روز دهم» نتوانست در هفته اول اکرانش انتظارها را برآورده کند. کسی از فیلم مجتبی راعی انتظار رکوردشکنی نداشت ولی کمتر کسی تصور می‌کرد این فیلم‌ با در اختیار داشتن 15سالن، به صورت متوسط روزانه تنها یک میلیون تومان بفروشد. «عصر روز دهم» با وجود شروع ضعیفش، امیدوار است که با پایان اکران «ملک سلیمان» و در اختیار گرفتن سینمای سرگروه، وضعیت گیشه‌اش را قدری سروسامان بدهد.

«طبقه سوم»، «عصر جمعه»، «خاله سوسکه» و «فرود در غربت» دیگر فیلم‌های تازه اکران، همگی به صورت تک‌سئانس به نمایش درآمده‌اند. میان این فیلم‌ها «طبقه سوم» فروش بهتری داشته است و پس از آن باید به «عصر جمعه» اشاره کرد که پس از 5 سال سرانجام اکران شده است.

«خاله سوسکه»‌هم به عنوان فیلم کودک، روزهای آخر هفته یک میلیون تومان می‌فروشد. «فرود در غربت» اما، در کف جدول فروش با کمترین میزان استقبال مواجه شده است. هر چند با توجه به سالن‌های اندک و تک‌سئانس بودن نمایش این فیلم‌ها، باید کم‌فروش بودن این آثار را تا اندازه‌ای طبیعی دانست.

از چهارشنبه «نفوذی» و «عروسک» نیز به جدول اکران اضافه می‌شوند که اولی فیلمی پرتعلیق و دومی اثری کمدی به‌شمار می‌آید. با آمدن این دو فیلم، سیمای سینماهای پایتخت کاملا متحول می‌شود. زمان چندان زیادی تا آغاز بیست و نهمین جشنواره فیلم فجر باقی نمانده و این شاید آخرین تیرهای ترکش سینمای ایران در اکران 89 باشد.

کد خبر 124104

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز