چهارشنبه ۱۳ دی ۱۳۸۵ - ۱۴:۲۷
۰ نفر

دکتر مهشید چایچی: یک زن 67 ساله اسپانیایی، در آخرین روزهای سال 2006 با به دنیا آوردن دو کودک دو قلو، عنوان مسن‌ترین مادر جهان را کسب کرد.

شاید به نظرتان خیلی مهم نباشد، ولی این هم نوعی از شهرت است که دست کمی از شهرت مخترعین و مکتشفین جهان ندارد.

البته ظاهراً این زن تمایلی به کسب شهرت نداشته و فقط دلش برای یک یا دو نوزاد کوچولوی دوست داشتنی لک زده بوده، چون حتی اجازه نداده کارکنان بیمارستان  هویت او و جنس دوقلوهایش را فاش کنند.

به گزارش آسوشیتدپرس، این زن در بیمارستان سنت پل در بارسلون، بچه‌هایش را به روش سزارین به دنیا آورد درحالی که IVF یا لقاح آزمایشگاهی را در آمریکای لاتین انجام داده بود.

حتماً می‌دانید که با بالا رفتن سن بخصوص بعد از 35 سالگی احتمال نازایی بیشتر می‌شود؛ به همین علت است که این خانم مجبور شده بود برای رسیدن به آرزوی دیرینه‌اش تن به لقاح مصنوعی بدهد.

در این روش کمک باروری، تخمک زن با اسپرم شوهرش در آزمایشگاه به طور مصنوعی لقاح داده می‌شود و سپس در رحم مادر کاشته می‌شود تا به طور طبیعی مراحل رشد و نمو خود را در شکم مادرش طی کند.

رکوردی که شکسته شد

این زن  و هر دو کودکش، سالم و سرحال هستند.  اگر چه دوقلوها درون دستگاه انکوباتور در واحد مراقبت‌های ویژه نوزادان قرار دارند اما سخنگوی بیمارستان گفته است این مادر مسن و اولین نوزادان او تا 4-5 روز دیگر بیشتر در بیمارستان نخواهند ماند.

جالب است بدانید سالمندترین مادر جهان پیش از این خانم ناشناس، یک زن رومانیایی 66 ساله بوده که در ژانویه سال 2005 (دی ماه 1383) نوزاد دختری به نام  الیزا ماریا  به دنیا آورده است.

البته آن خانم که از شهرت بدش نمی‌آمده نام خود را  فاش کرده. می‌گویند خانم آدریانا ایلیسکو هم دوقلو حامله بوده اما یکی از بچه‌ها در شکم او از دنیا رفته است.

رکوردداران قبلی

در جهان کم نبوده‌اند خانم‌های مسنی که سر پیری یاد بچه و بچه‌داری افتاده‌اند. البته مسلماً آرزوی پدران هم در این امر بی تأثیر نبوده است.

شاهد کلام یک مادر 59 ساله است که در جولای 2006 در نیویورک یک دو قلو به نامهای جورجی و جیزل  به دنیا آورد. این خانم، که لورن کوهن نام داشت،

اگرچه جوانتر از همتای رومانیایی خود بود، اما عجیب این است که با وجود داشتن یک فرزند 18 ماهه بازهم آرزوی داشتن فرزند او را رها نکرد تا اینکه بالاخره به لقاح آزمایشگاهی رو آورد.

او که الان در سن 60 سالگی به سر می‌برد، مسن‌ترین زنی است که در آمریکا دوقلو به دنیا آورده  و این اتفاق شهرت کمی برای او به ارمغان نیاورده است.

مادران قرن بیست ویکم

در سال‌های اخیر با پیشرفت درمان‌های نازایی، مثل IVF امکان مادر شدن برای خانم‌ها و آقایان مسن فراهم شده است.

البته حتماً هم شنیده‌اید که دوقلو و چندقلوزایی یکی از عوارض IVF یا لقاح آزمایشگاهی است و احتمال آن به دنبال IVF چند برابر می‌شود.

علتش هم این است که برای بالا رفتن احتمال زنده ماندن جنین، پزشکان مجبورند تعداد زیادی اسپرم و تخمک را در آزمایشگاه با هم بیامیزند تا از میان آنها بالاخره یکی دوتایش سالم و زنده بماند. 

به این ترتیب، هستند زنان ماجراجویی که تصمیم می‌گیرند از این گونه پیشرفت‌های علمی حداکثر استفاده را ببرند.

در این مورد هم خانم کوهن که از ازدواج اول خود یک دختر 27 ساله داشته، بعد از ازدواج مجدد تصمیم می‌گیرد از همسر جوانتر خود هم فرزندان و خانواده‌ای داشته باشد.

دوقلوهای او هم نتیجه لقاح تخمک اهدایی در آزمایشگاه هستند. به عبارت دیگر تخمک را از زن دیگری گرفته و بعد از لقاح آزمایشگاهی در رحم خانم کوهن قرار داده‌اند.

دردسرهای معرکه‌گیری سر پیری

درمان‌های ناباروری کم دردسر ندارند. این خانم هم سختی زیادی برای به دنیا آوردن دوقلوها متحمل شده.

او به دلیل پارگی جفت دوروز قبل از موعد سزارین، مجبور شده که تحت عمل جراحی هیسترکتومی قرار بگیرد و رحمش با جراحی در آورده شود. به همین علت او دیگر نخواهد توانست باردار شود!

نکته آخر این که فکر نکنید زایمان در سن بالا یک اتفاق لوکس است که فقط در کشورهای پیشرفته و ثروتمند رخ می‌دهد.

در هندوستان هم، خانم 64 ساله‌ای به نام  پایانیامال سوبرامانیام  در فوریه2004 اولین بچه خود را به دنیا آورده است. فکر می‌کنید مسن‌ترین مادر ایرانی چه کسی خواهد بود؟

کد خبر 12447

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز