همشهری آنلاین: لیتوانی از اول ژانویه سال 2011 ریاست دوره‌ای سازمان امنیت و همکاری اروپا را بمدت یک سال برعهده می‌گیرد.

osce logo

این برای نخستین بار است که یک کشور در منطقه بالتیک وهمچنین عضو اتحادیه اروپا، ریاست این سازمان را برعهده خواهد گرفت. به گزارش ایرنا، ریاست سازمان امنیت و همکاری اروپا در سال 2010میلادی برعهده قزاقستان بود.

لیتوانی در نشست سازمان امنیت و همکاری اروپا اعلام کرده است که اولویت های این کشور همچون روسای دوره ای گذشته این سازمان، پیشرفت در راه حل بحران های منجمد شده Frozen Conflicts ، اختلافات قلمرو بین ارمنستان و آذربایجان و همچنین بین روسیه و گرجستان، بحران اوستیای جنوبی و آبخازیا می باشد.

' آدرنیوس اذوبالیس' Audronius Azubalis وزیر خارجه لیتوانی بهبود انرژی و مبارزه علیه قاچاق مواد مخدر را از دیگر محورهای ریاست دوره ای کشورش معرفی کرد.

گفتنی است که دالیا گریباسکیت Dalia Grybauskaite رییس جمهوری لیتوانی در نشست ماه دسامبر اجلاس سران کشورهای عضو این سازمان در آستانا با اشاره به اصلاحاتی به همکاری های عمیق این سازمان با سازمان ملل تاکید کرد.

اجلاس دو روزه سران کشورهای عضو سازمان امنیت و همکاری اروپا، با شرکت نمایندگان56 کشورعضو و 12 کشور همکار این سازمان در ماه دسامبر در پایتخت قزاقستان برگزار شد.

رییس جمهوری لیتوانی همچنین اعلام کرده بود به کمک های به افغانستان با هدف اینکه این کشور (منظور افغانستان ) خود اداره کشورش را برعهده گیرد ادامه خواهد داد.

سازمان امنیت و همکاری اروپا در اول اگوست سال 1975میلادی با عنوان 'کنفرانس امنیت و همکاری در اروپا' و با هدف بحث میان شرق و غرب شکل گرفت و در اول ژانویه سال 1995در کنفرانسی در مجارستان، به 'سازمان امنیت و همکاری اروپا ' تغییر نام یافت.

در این سازمان که ماهیت اروپایی دارد، تعدادی از کشورهای حوزه مدیترانه، آمریکا و آسیا هم عضویت دارند و پرداختن به مسائلی از قبیل کنترل تسلیحات، انتخابات آزاد، حقوق بشر و آزادی مطبوعات از برنامه های آن می باشد.

این سازمان 56 عضو اصلی دارد. کشورهای اروپا، کشورهای استقلال یافته شوروی سابق، آمریکا و کانادا از اعضای آن هستند. مقر اصلی این سازمان شهر وین پایتخت اتریش است.

کد خبر 124414
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز