همشهری آنلاین: محافظه‌کاران مخالف دولت لیتوانی موسوم به اتحاد سرزمین پدری بر اساس نتایج اولیه در انتخابات، پیش افتاده‌اند.

پایگاه خبری سوییسی نویه سوریشر سایتونگ آنلاین گزارش داد، پس از شمارش بیش از یک چهارم آرای ریخته شده به صندوق‌ها، این حزب با کسب حدود 16 درصد آرا پیش افتاده است.

پس از آن ائتلاف انتخاباتی نظم و عدالت به رهبری رونالد پاکساس، رییس جمهور سابق و سوسیال دموکرات‌ها به رهبری گدیمیناس کرکیلاس و یک حزب پوپولیست ملی‌گرا و مخالف 13 تا 14 درصد آرا را به دست آورده‌اند.

میزان مشارکت در انتخابات به حدود 40 درصد کاهش یافته است. 2.7 میلیون لیتوانیایی روز یکشنبه به پای صندوق‌های رای فرا خوانده شدند تا سرنوشت 141 کرسی پارلمانی را مشخص کنند. پیش از انتخابات، بر اساس نظرسنجی‌ها، پاکساس محبوب‌ترین گزینه در دست گرفتن دولت محسوب می‌شد. وی در سال 2004 بالاترین سمت دولتی را در دست داشت، اما به اتهام فساد مالی وادار به استعفا شد.[برگزاری انتخابات پارلمانی در لیتوانی]

واجدان شرایط رای‌دهی قرار بود به شکل همزمان در یک همه‌پرسی غیرالزام‌آور از نظر حقوقی درباره تمدید کار نیروگاه اتمی ایگنالینا شرکت کنند. این نیروگاه که تاکنون سه چهارم نیاز لیتوانی به برق را تامین می‌کرده است، باید به درخواست اتحادیه اروپا در سال 2009 از شبکه خارج شود. کسب اکثریت هوادار تمدید کار این نیروگاه تضمین‌شده به نظر می‌رسد.

کد خبر 65644

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز