مریم غفاری: یکی از عمده‌ترین دلایل مراجعه به مراکز لیزردرمانی، رفع ضایعات پوستی است که درصورتی که تحت نظر متخصصین آموزش دیده انجام نشود عوارض جدی و جبران‌ناپذیری به‌دنبال خواهد داشت.

طرح - پزشکی

 کاربردهای لیزر در بخش پزشکی بسیار زیاد است و از آن میان، می‌توان به درمان برخی سرطان‌های پوست، درمان چین و چروک سطحی بدون لایه برداری، برطرف‌کردن چین و چروک‌های عمیق به‌روش جراحی، برطرف کردن ضایعات و لکه‌‌های رنگی غیرعروقی و خال‌های مسطح منطقه‌ای، برطرف کردن جای جراحی و سوختگی و تصادفات اشاره کرد. اما متأسفانه دیده می ‌ شود که برخی پزشکان صرفا با وارد کردن یک دستگاه لیزر بدون آموزش و مهارت کافی، اقدام به درمان و انجام امور زیبایی افراد می‌کنند که این امر عوارض جبران ‌ ناپذیری را در پی دارد .

خوشبختانه لیزر در بخش‌های مختلف شناخته شده و جایگاهش را در بخش‌های پزشکی باز کرده است.گذراندن دوره آموزشی مورد تأیید مراجع قانونی متخصص و رعایت منشور حقوق بیماران و نکات ایمنی برای تیم درمان و بیمار باید مورد توجه متخصصان قرار گیرد. دکتر علیرضا زالی، قائم مقام سازمان نظام پزشکی ایران، دراین خصوص گفت: اینکه بخواهیم نگاه فانتزی به لیزر و درمان به کمک آن داشته باشیم یک نگاه اغواگرانه و به دور از مفاهیم مبتنی بر شواهد است.

امروزه در طب، تشخیص و درمان بیماری‌ها حتما باید از دالان علمی تشخیص مبتنی بر شواهد عبور کند؛ اگر غیراز این باشد تفکر استفاده از لیزر به یک اغواگری تبدیل می‌شود. دکتر ژاله شربیانی، عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران به همشهری گفت : از آنجا که در کشورمان آمار تصادفات بسیار بالاست و اکثراً موجب صدمات پوستی در ناحیه صورت می‌شود و نیز ضایعات ناشی از سوختگی‌ها، خالکوبی‌ها، ضایعات عروقی و موهای زائد با روش درمانی لیزر بسیار اثربخش‌تر و کم عارضه‌تر است و در مدت زمان کوتاهی این ضایعات برطرف می‌شوند، معمولاً این روش به‌عنوان جایگزین روش‌های درمانی دیگر انتخاب می‌شود.

دکترشربیانی گفت: در همه اختلالات نمی‌توان گفت که لیزر درمان اول است ولی در بسیاری از موارد از انجام عمل جراحی یا درمان‌های شیمیایی، کم‌عارضه‌تر، اثربخش‌تر و بدون درد است. ولی درصورتی که بیمار بعد از انجام عمل لیزر، توصیه و مراقبت‌های بعد از لیزر را جدی بگیرد به‌طور مثال از آفتاب بپرهیزد یا در تماس با آفتاب از کرم‌های ضد‌آفتاب استفاده کند، به‌طور قطع هیچ نوع عارضه‌ای وی را تهدید نخواهد کرد.وی افزود: گاهی عوارض زودگذری بعد از انجام هر پروسه درمان ایجاد می‌شود که اکثراً بدون درمان برطرف می‌شوند؛ مثل قرمزی، تاول‌های زودگذر و تغییرات رنگ (کم‌رنگی و پررنگی)، لذا برای جلوگیری از عوارض جدی حتماً باید این کار توسط متخصصان که دوره آموزشی لازم را گذرانده‌اند انجام شود و اطلاعات کافی و به روز از کاربرد و عوارض لیزر داشته باشند.

همچنین به گفته قائم مقام سازمان نظام پزشکی ایران، مرز بین نگاه علمی، غیرعلمی و اغواگری بهره‌وری مناسب لیزر و تشخیص و درمان بسیار باریک است و در برخی نقاط همپوشانی دارند؛ بنابراین باید بادقت بیشتری پیگیری و استفاده شوند. وی با بیان اینکه خوشبختانه در کشور شاهد استفاده از روش‌های جدید با لیزر در انواع مختلف بیماری‌ها هستیم، افزود: لیزر در بخش‌های مختلف شناخته شده و جایگاهش را در بخش‌های پزشکی باز کرده است. شاید بیشترین جذابیت استفاده از لیزر در بحث پوست باشد زیرا ضایعات پوستی در برخی موارد موجب انزوای فرد از جامعه می‌شود. نکته مهمی که در استفاده از لیزردرمانی وجود دارد متانت پزشک و بیمار است. اینکه پزشک یا بیمار فکر کنند با یک جلسه تمام مشکلات مرتفع می‌شود، تفکر غلطی است. در واقع اثر بخشی 100درصد لیزر به‌خصوص در مواردی مانند پوست، وجود ندارد. این مسئله باید به‌صورت واقعی برای بیمار روشن شود. لیزر می‌تواند معجزه‌آفرین باشد به‌شرطی که روش آن مشخص و استفاده از آن براساس مبانی مبتنی بر شواهد باشد.

ضرورت توجه بیمه‌ها به درمان‌های لیزری

دکتر شربیانی درخصوص بحث پوشش بیمه‌ای لیزردرمانی گفت: در برخی موارد برای درمان با لیزر پوشش بیمه‌ای وجود دارد، مثل لیزر چشم ولی درخصوص لیزر پوست متأسفانه بیمه‌ها این کار را نوعی زیبایی تلقی می‌کنند و پوشش بیمه‌ای ندارد. وی معتقد است که به هر حال وجود لک، خال و موهای زائد از جمله مواردی است که منجر به مشکلات روحی و روانی نیز می‌شود و باید درصدی از آنها را بیمه‌ها تقبل کنند.

کد خبر 124347

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز