سه‌شنبه ۷ دی ۱۳۸۹ - ۱۹:۵۵
۰ نفر

گروه اقتصادی: چنان‌که قبلا نیز پیش‌بینی می‌شد، نخستین و مهم‌ترین دستاورد اصلاح و واقعی شدن قیمت‌ها، کاهش مصرف انرژی است که آثار ملموس خود را در 10روز ابتدایی اجرای این طرح نشان داده است.

به گزارش همشهری و براساس گزارش‌های رسمی مقام‌های دولتی، در 10 روز گذشته با اصلاح قیمت‌ها مصرف بنزین 9درصد، گازوئیل 26 درصد، برق 11درصد، گاز6.5 درصد و آب 5 درصد کاهش داشته است. این کاهش مصرف نشان از پذیرش واقعیت افزایش قیمت‌ها از سوی مردم و همراهی آنها با اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها دارد. معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی دیروز از کاهش 11درصدی مصرف برق در کشور خبر داد.

مقامات شرکت گاز نیز اخیرا از کاهش6.5 درصدی مصرف گاز خبر داده‌اند. براساس گزارش‌های رسمی وزارت نیرو، مصرف آب نیز در هفته گذشته در حدود 5 درصد نسبت به‌مدت مشابه سال قبل کاهش نشان می‌دهد. کاهش بارندگی‌ها و نگرانی نسبت به کمبود آب، عامل مضاعف صرفه‌جویی در آب ارزیابی می‌شود.

سخنگوی کارگروه تحول اقتصادی دولت نیز اعلام کرد در 9 روز گذشته با اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها میزان مصرف بنزین در ایران 9 درصد، گازوئیل 26 درصد، گاز طبیعی6.5 درصد و آب نیز 5 درصد کاهش یافته است.محمدرضا فرزین گفت: در 9 روز گذشته میزان مصرف بنزین از 60 میلیون لیتر در روز به 55‌میلیون لیتر در روز رسیده است. ‌

اعلام افزایش نرخ کرایه تاکسی و آژانس‌ها تا 15دی

رئیس ستاد مدیریت حمل‌ونقل و مصرف سوخت کشور افزود: میزان افزایش کرایه تاکسی‌ها و آژانس‌ها محاسبه شده و درصد افزایش آن براساس کلانشهرها، غیرکلانشهرها و تهران به فرمانداران ابلاغ شده است. رویانیان با اشاره به اینکه افزایش نرخ تاکسی و آژانس به‌زودی و حداکثر تا 15دی اعلام می‌شود، افزود: افزایش کرایه تاکسی در کلانشهرها و تهران حداکثر 15درصد و در برخی شهرها 10 تا 20 درصد است. رئیس ستاد مدیریت حمل‌ونقل و مصرف سوخت کشور با بیان اینکه به مدیران آژانس‌ها ابلاغ شده است که پورسانت و حق کمیسیون دریافتی از راننده‌ها را 5درصد کاهش دهند، خاطرنشان کرد: ساختار جدیدی برای آژانس‌های کشور طراحی شده است و همه آژانس‌ها مدیریت می‌شوند.

هزینه واقعی یک لیتربنزین؛ 600 یا 940 تومان؟

معاون وزیر نفت در حالی اظهار می‌کند که هم‌اکنون هزینه واقعی عرضه یک لیتر بنزین در جایگاه‌ها بیش از 940تومان است که پیش‌تر محمد رضا فرزین سخنگوی کارگروه طرح تحول اقتصادی یک هفته قبل در یک برنامه تلویزیونی متوسط قیمت هر لیتر بنزین را بر مبنای فوب خلیج‌فارس 600تومان اعلام کرده بود.

به گزارش مهر، علیرضا ضیغمی متوسط مصرف روزانه بنزین از ابتدای اجرای طرح سهمیه بندی تاکنون را 63میلیون لیتر در روز عنوان کرد و افزود: این کاهش مصرف در حالی به‌وقوع پیوسته است که سالانه یک میلیون دستگاه خودرو به ناوگان حمل‌ونقل کشور اضافه شده است.

وی درخصوص اختلاف قیمتی بین فراورده‌های عرضه شده در داخل کشور با فوب خلیج‌فارس توضیح داد: با افزایش قیمت جهانی نفت در روزهای اخیر قیمت هر لیتر بنزین به 830 تومان، گازوئیل به 780 تومان، نفت سفید به 820تومان، نفت کوره به 550 تومان و گاز مایع به یکهزار و 50تومان رسیده است.او هزینه تخلیه، بارگیری، انتقال و توزیع هر لیتر فراورده نفتی را 110 تومان اعلام کرد و یادآور شد: هزینه مالیات بر ارزش افزوده هم شامل واردات و توزیع فراورده‌های مختلف نفتی می‌شود.

کد خبر 124327

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز