همشهری آنلاین: حزب کمونیست هند (سی.پی.آی) در نامه ای خطاب به مان موهان سینگ، نخست وزیر این کشور نسبت به استفاده از نرم افزارهای خارجی به جای نرم افزارهای داخلی توسط ادارات حساس دولتی و پیامدهای امنیتی آن هشدار داد.

نرم افزار

به گزارش ایرنا به نقل از روزنامه هندو ، گوروداس داسگوپتا رهبر این حزب اعلام کرد: شرایط مناقصه سه پروژه عظیم نرم افزاری، به نفع شرکت های چندملیتی خارجی تنظیم و مانع از حضور فروشندگان تولیدات هندی شده است.

این سه طرح، مربوط به نیروهای مسلح، راه آهن و شرکت شبکه برق هند می باشد.

داسگوپتا در نامه قبلی خود به نخست وزیر نیز سه مورد مشابه را در ارتباط با استفاده از نرم افزارهای خارجی در نیروی هوایی ، شرکت زغال سنگ و اداره پست این کشورمطرح کرده و خواستار اقدام فوری دولت شده بود.

رهبر حزب کمونیست هند در ارتباط با پروژه های دفاعی بسیار حساس و امنیتی بیان داشته که مناقصه سیستم مدیریت هواپیمایی دریایی و طرح رایانه ای کنترل انبارهای نیروی زمینی هند باید لغو شود و در عوض، دولت هند باید مناقصه این طرح ها را برای رقابت در بین شرکت های هندی پیشنهاد دهد تا حقوق مالکیت معنوی در داخل کشور باقی بماند.

وی در خصوص طرح نیروی زمینی به دولت اعلام کرد : مناقصه و روش انتخاب به گونه ای تنظیم شد که فقط شرکت های دارای محصولات خارجی بتوانند وارد مناقصه شوند و تمامی شرکت های هندی حاضر در مناقصه، فقط محصولات شرکت های خارجی را پیشنهاد کرده و کد محرمانه آن نرم افزارها در دست شرکت های خارجی باقی بماند.

'از این طریق، ما خطر انتقال اسرار حساس دفاعی کشور را افزایش می دهیم، این محصولات برای پشتیبانی و به روز رسانی نیز وابسته به شرکت های چندملیتی خارجی خواهند شد.'

وی هشدار داد: در صورتی که از سوی یک کشور خارجی تأمین کننده نرم افزار ها، تحریم هایی علیه هند اعمال شود، شرایط حادتر خواهد شد.

پروژه مدیریت منابع انسانی راه آهن هند، اطلاعات حساسی را درباره بیش از یک میلیون نفر در اختیار خواهد داشت.

آقای داسگوپتا به نخست وزیر نوشت: 'برای چنین طرح های استراتژیکی باید یک رقابت سالم در پروسه مناقصه وجود داشته باشد، نه اینکه تنها محدود به محصولات شرکت های چند ملیتی خارجی شود. به علاوه، شرکت های هندی ارائه کننده محصولات نرم افزاری باید مورد تشویق قرار گیرند'.

در خصوص مناقصه شبکه برق هند که حدود نیمی از برق تولیدی کشور را منتقل می کند، رهبر حزب کمونیست گفت که از معیارهای ارزیابی مناقصه مکانیزه کردن کلیه روندهای تجاری حساس این سازمان، 'بوی فساد مالی می آید'.

کد خبر 124316
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز