مجید مهرابی‌دلجو: حادثه تروریستی تاسوعای حسینی بار دیگر شمه‌ای از قساوت جریان‌های افراطی را به‌نمایش گذاشت؛

اعتراض مردم به حملات تروریستی - زاهدان

چنان‌که حسینعلی شهریاری، نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی در سخنرانی میان‌دستور خود از جولان وهابیت در مرزهای شرقی کشور خبر داد و گفت: وهابیت اقدام به انتشار تفکر خود به اسم مذهب تسنن می‌کند و به خورد برخی جوانان ناآگاه می‌دهد که متأسفانه از این افراد در این استان وجود دارند و هر از چند گاهی مشکل برای مردم ما درست می‌کنند. پیش از این آیت‌الله مکارم‌شیرازی در پیامی که به مناسبت حادثه زاهدان فرستاد، اشاره کرد که بعضی از مقامات سعودی مسابقه‌ای درباره بدعت بودن مراسم عزاداری برای سالار شهیدان و لزوم مبارزه با آن گذارده بودند و جایزه‌هایی برای آن تعیین کرده‌اند و پیش از آن هم درباره حمایت مقامات سعودی از وهابیون هشدارهایی داده بود. بحث ترویج فرقه‌های انحرافی و شیطان‌پرستی به‌عنوان یک معضل، مدتی است در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در حال بررسی است. در این باره با حسین ابراهیمی، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • چندی پیش برخی مراجع از جمله آیت‌الله مکارم‌شیرازی هشدارهایی درباره ترویج فرقه‌های دروغین وهابیگری داده بودند. این هشدارها از چه روی است؟ این نگرانی‌ها از چیست؟

همیشه در طول تاریخ هر کجا که اسلام به اقتدار و عزت نزدیک شد و گستره‌‌اش بیشتر شد، فرقه‌های انحرافی هم بلافاصله ورود پیدا کرده و مثل قارچ روییده‌اند. اگر تاریخ را ورق بزنیم تمام بدعت‌ها در لحظات شکوفایی اسلام است. شاید در ایران یک ایرانی نتواند بفهمد که چه اتفاقی در دنیا و در این حوزه در حال رخ دادن است و شاید نخبگان جامعه هم اکنون این خطر را درک کنند؛ توده مردم نیاز به بیان دارند. اما اتفاقی در دنیا افتاده است که در تاریخ اسلام بی‌نظیر است و آن اتفاق این است که اسلام‌خواهی الان در سطح دنیا افزایش پیدا کرده است؛ از همین جهت هم هست که 2 سال قبل، قرآن در آمریکا پرفروش‌ترین کتاب می‌شود. وقتی این اتفاقات می‌افتد عده‌ای به فکر قرآن‌سوزی می‌افتند؛ یعنی اگر قرآن اثرگذار نبود و عده‌ای احساس خطر نمی‌کردند قرآن آتش نمی‌زدند. یا استقبال از آقای احمدی‌نژاد در لبنان را در نظر بگیرید. در آنجا بحث ریاست‌جمهوری یا بحث احمدی‌نژاد مطرح نبود بلکه پشتوانه قوی و مقتدری به نام انقلاب اسلامی در کار بود؛ انقلابی مبتنی بر اندیشه‌های پاک امام‌خمینی(ره) و رهنمودهای مقام معظم رهبری. این اندیشه که مطابق با خلقت و فطرت بشر است کاری کرده است که در لبنان از احمدی‌نژاد مثل اینکه وارد یکی از استان‌های خودمان شده استقبال می‌کنند. در آنجا اصلا شخص مطرح نبود. آنجا نظام مطرح بود. اسلام است که عزت‌آفرین است، لذا در چنین جاهایی است که بدعت‌ها وارد می‌شوند.

  • هدف از ترویج این بدعت‌ها چیست؟

هدف آشکار است. ایجاد اختلاف. مشغول کردن افراد و نخبگان؛ یعنی نخبگان که باید به مسائل اثباتی و ایجابی بپردازند مشغول مسائل سلبی شده‌اند. ببینید این خودش کار است. هزاران دانشمند ما را مشغول کرده‌اند تا بنویسند شیطان‌پرستی بد است یا مثلا عرفان هندی غلط است؛ یعنی دانشمندان ما به جای اینکه کار ایجابی بکنند و راهنمایی کنند در چالشی افتاده‌اند که به کار سلبی روی آورده‌اند.

  • پس بر این اساس می‌توانیم بگوییم آنها تا حدودی در دستیابی به اهدافشان موفق بوده‌اند؟

چاره‌ای جز دفاع نیست.

  • پس باید چه کار کرد؟

هر کجا فقط دفاع باشد، شکست است. بنده معتقدم باید حالت تهاجمی گرفت و این موضوعات را از جامعه جمع کرد. همان کاری که امام(ره) انجام دادند. باید همه مسئولان دست به دست هم دهیم اسلام واقعی را ترویج کنیم و مردم به اسلام واقعی روی بیاورند. اگر این اتفاق بیفتد خودبه‌خود این غبارها کنار می‌رود. نه اینکه مشغول شدن به اینکه مثلا انحراف هندی چیست؟ من معتقدم این یک انحراف برای انحراف است. یا مشغول شدن به اینکه مثلا شیطان‌پرستی چیست؟ این خودش یک انحراف برای انحراف است. الان بایستی فقط یک کار ایجابی کرد و در لابه‌لای آن هم تهاجم را جواب بدهیم.

  • این کار تهاجمی که می‌گویید به چه صورتی باید از سوی مسئولان صورت گیرد؟

بنده معتقدم حوزه و دانشگاه، باید علوم انسانی را به درستی اسلامی کنند. اگر علوم انسانی اسلامی نباشد همین مسائل پیش می‌آید. باید بدانیم که استاد ما در دانشگاه چه چیزی باید ترویج کند. برود ترجمه‌شده متون فرانسه را تدریس کند یا متون انگلیسی را؟ الان اینطوری شده است. بعد هم اساتید ما باید دلسوزانه خودشان مبانی اسلام را درک کنند تا بتوانند تعلیم بدهند، لذا دانشگاه باید به این سمت برود، حوزه‌ها هم همانطوری که رهبری فرمودند در هیچ محفل و مجلسی عقلانی غایب نباشند و حضور پیدا کنند. معنایش این است که حرکتی باید از حوزه و دانشگاه شروع شود و به جامعه کشیده شود. جامعه وقتی مثبت حرکت کرد اینها را خود آب زلال اسلام می‌شوید و دور می‌ریزد.

  • اشاره جزئی کردید به رویکردی که امام(ره) درباره انحرافات داشته‌اند. موضع امام چه بود؟ بی‌توجهی یا رویکرد تهاجمی که شما گفتید؟

بنده معتقدم امام(ره) تحت‌ تأثیر خیلی چیزها قرار نمی‌گرفت. مثلا فرمود: آمدند در نجف پیش من نهج‌البلاغه و قرآن خواندند؛ یکی را گول زده بودند اما مرا نتوانستند گول بزنند.

  • در مورد چه کسانی این بیان را داشتند؟

منافقین. من می‌خواهم عرض کنم که امروز رهبر معظم انقلاب خوشبختانه همه جریان‌ها را می‌شناسند. اگر به رهنمودهایی که می‌دهند عمل شود من معتقدم نیاز به چیزی نداریم. ما باید به این روش‌ها متوسل بشویم که اگر کسی علاقه‌مند به اسلام است اسلام واقعی برایش معرفی شود، نه اینکه از اول در فشارش قرار دهیم که این اینجوری است و آن اینجوری. باید با روشی برویم که اگر کسی علاقه‌مند است واقعا جذب شود. رهبر معظم انقلاب فرمودند جذب ما بی‌نهایت است؛ دفع در حد ضرورت. این روش را که در چارچوب رهنمودهای مقام معظم رهبری است اگر ادامه بدهیم من معتقدم به نتیجه می‌رسیم.

  • آیت‌الله مکارم شیرازی چندی پیش هشداری نیز به سران کشورهای منطقه مخصوصا عربستان داده و گفته بودند که مواظب خودتان باشید. این‌قدر از بهائیت دفاع نکنید. کشورهای حاشیه جنوبی خلیج‌فارس چقدر در ترویج فرقه‌های انحرافی تأثیر دارند؟

خود آنها هم گفته‌اند با وجود اینکه کشورهای منطقه اهل سنت هستند، اما حکومت اسلامی ندارند. شیعه باوجود اینکه کمتر است حکومت اسلامی و نظام اسلامی دارد. من معتقدم با کمال تأسف کشورهای اسلامی آمده‌اند این عقب‌افتادگی را جبران کنند و مروج این تندروی‌ها باشند. همین تندروها هم مدعی تشکیل حکومت بر مبنای اسلام هستند. خود عربستان دنبال حکومت اسلامی نیست. آنها از هول حلیم در دیگ افتاده‌اند. اینها که مدعی حکومت و نظام هستند جلو افتاده و افراط‌گری کرده‌اند. طالبان در افغانستان مدعی تشکیل حکومت است، وهابیت در سرتاسر جهان مدعی تشکیل حکومت است اما خود عربستان مدعی تشکیل حکومت اسلامی نیست. خود مصر دنبالش نیست، لذا اینها مجبور شده‌اند که از تندروها حمایت کنند تا این تندروها برایشان حکومت اسلامی تشکیل دهند. اشتباهشان هم از همین جا ریشه می‌گیرد و این یک غلط بزرگ است؛ یعنی دارند آتش را به دست خودشان زیر پایشان روشن می‌کنند و روزی در این آتش خواهند سوخت.

 

  • به‌عنوان پرسش آخر گویا بحث فرقه‌های انحرافی و عرفان‌های کاذب در کمیسیون امنیت ملی هم در حال بررسی است. الان در چه مرحله‌ای است؟

ما البته هنوز باید کار کنیم تا اظهار نظر کنیم. کمیسیون فعلا باید کار کند.

کد خبر 124273

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز