کریم اعظمی: محمد خاکپور در دهه 70 جزو بهترین مدافعان فوتبال ایران بود که حتی بازی در جام‌جهانی 1998 فرانسه را هم تجربه کرد.

فوتبال

 او که در دوران بازیگری‌‌اش یکی از فوتبالیست‌های بی‌حاشیه بود، بعد از کنار گذاشتن فوتبال مدتی در خارج از ایران زندگی کرد. در این میان بارها بحث مربیگری خاکپور در تیم‌های مختلف مطرح شد ولی این موضوع به مرحله نهایی نرسید تا او همچنان برای مربیگری در فوتبال ایران در انتظار باشد.بعد از نتایج ضعیف استیل‌آذین با تومباکوویچ و افشین پیروانی، مسئولان این باشگاه علی پروین را به‌عنوان مرد همه کاره معرفی کردند و پروین هم در نهایت تصمیم گرفت که خاکپور را به‌عنوان سرمربی تیم انتخاب کند. خاکپور هم بعد از بررسی پیشنهاد استیل‌آذین، سرانجام با پیشنهاد این تیم موافقت کرد. خاکپور که حالا یک ماموریت سخت را در استیل‌آذین برعهده گرفته است، در تعطیلات لیگ برتر به‌دنبال برطرف کردن نقاط ضعف استیل‌آذین است. تیم او در شرایطی که پروین را هم در کنار خود می‌بیند در حال حاضر در انتهای جدول قرار دارد ولی این مربی به آینده استیل‌آذین امیدوار است و حتی تأکید می‌کند که تیمش می‌تواند سهمیه لیگ قهرمانان آسیا را به دست آورد. خاکپور در مورد استیل‌آذین و مسائل مختلف دیگر به سؤالات همشهری پاسخ داد.

  • چند هفته‌ای از حضور شما در استیل‌آذین می‌گذرد. آیا به هدف‌تان رسیده‌اید؟

در این چند هفته هدف مهم من این بود که بتوانم با بازیکنان ارتباط برقرار کنم و تا حدود زیادی توانستم به هدفم برسم. روند تیمی ما بازی به بازی بهتر شده و بازیکنان انگیزه زیادی دارند. فکر می‌کنم فقط باید از لحاظ روحی روانی و همچنین هماهنگی تیمی روی بازیکنان کار کنیم تا به موفقیت برسیم.

  • فکر می‌کنید بزرگ‌ترین مشکل استیل‌آذین چیست؟

به‌نظر من عدم‌هماهنگی بازیکنان و ضعف بدنی مهم‌ترین مشکلات استیل‌آذین تا اینجای فصل بوده است و همین موضوع باعث شده که تیم نتایج خوبی نگیرد. نگاهی به بازی‌های قبلی استیل‌آذین نشان می‌دهد که این تیم از دقیقه60 به بعد دچار ضعف بدنی می‌شد و بازیکنان مرتکب اشتباه می‌شدند. آنها به این باور رسیده بودند که وقتی از حریف عقب می‌افتند دیگر نمی‌توانند نتیجه را جبران کنند ولی حالا همه چیز عوض شده است . ما در بازی با پاس همدان گل خوردیم ولی آن را جبران کردیم. در بازی با نفت تهران هم تا آخرین ثانیه‌ها از حریف خود پیش بودیم ولی با اشتباه داوری بازی مساوی شد.

  • اشتباه داوری؟

بله. من فیلم مسابقه را چند بار دیدم و معتقدم مهاجم حریف روی دروازه‌بان‌ ما خطا کرد که احتمالا داور آن را ندید. ما اگر آن بازی را می‌بردیم می‌توانستیم در جدول چند پله صعود کنیم.

  • آقای خاکپور، فکر می‌کنید استیل‌آذین امسال در چه جایگاهی قرار بگیرد؟

هدف ما این است که در پایان فصل بتوانیم سهمیه لیگ قهرمانان آسیا را به دست بیاوریم و فکر می‌کنم این هدف دور از دسترس نیست.

  • ولی فکر نمی‌کنید الان که در انتهای جدول قرار دارید، رسیدن به این خواسته تقریبا غیرممکن باشد؟

خیر، اتفاقا من معتقدم با این بازیکنانی که در اختیار داریم می‌توانیم سهمیه آسیا را کسب کنیم در ضمن فاصله امتیازها بسیار نزدیک است و تیم ما هم آنقدر بازیکن با انگیزه و توانمند دارد که به تنهایی می‌توانند سرنوشت‌ساز باشند.

  • برخی معتقدند که اکثر بازیکنان استیل‌آذین به‌دلیل قراردادهای کلان و گرفتن پول زیاد به نوعی بی‌انگیزه شده‌اند. نظر شما چیست؟

من چنین عقیده‌ای ندارم و معتقدم بازیکنان فوتبال به خاطر زحماتی که می‌کشند، هر چقدر هم پول بگیرند کم است. همانطور که گفتم تنها مشکل تیم ما عدم‌هماهنگی بازیکنان و مسائل روحی روانی است که در حال برطرف کردن آنها هستیم.

  • برای این تعطیلات طولانی چه برنامه‌ای دارید؟

ما به احتمال فراوان یک اردوی خارج از کشور خواهیم داشت که فکر می‌کنم به ترکیه برویم. در این اردو روی کارهای بدنی و همچنین کارهای تاکتیکی تمرکز خواهیم کرد و اتفاق خوشحال‌کننده برای ما این است که بازیکنان مصدوم هم به شرایط بازی می‌رسند و می‌توانند ما را کمک کنند تا به هدفمان برسیم.

  • شما قبل از اینکه هدایت استیل‌آذین را برعهده بگیرید در مصاحبه‌های مختلف خود از ناپاک بودن فوتبال صحبت کردید. برخی هم بر این عقیده هستند که اگر خاکپور معتقد به ناپاکی فوتبال است پس چرا قبول کرده که در این فوتبال مربیگری کند. در این مورد چه نظری دارید؟

اگر بخواهید همین الان خداحافظی می‌کنم.[باخنده]

  • امکان دارد در این مورد توضیح بدهید؟

من به حرف‌هایی که قبلا زده‌ام اعتقاد دارم و معتقدم ناپاکی در فوتبال وجود دارد ولی دلایلی باعث شد که به استیل‌آذین بیایم؛ نخستین دلیلش درخواست آقای پروین بود چون ایشان پیشکسوت و استاد من است. دومین دلیلش هم حضور بازیکنان معتبر و توانمند در استیل‌آذین بود که خیلی‌هایشان دوستان من هستند و احساس کردم که اعتبارشان در حال تخریب است. در این شرایط فکر کردم که می‌توانم به پروین و بازیکنان استیل‌آذین کمک کنم.

  • آیا مربیگری سخت است؟

فکر نمی‌کنم کار سختی باشد. مربیگری یک ارتباط است که باید آن را خوب اجرا کرد. من در بیرون از فوتبال هم کار اقتصادی می‌کنم و در آنجا هم به نوعی با افراد ارتباط دارم و سرمربی آنها هستم. روزی هم که به استیل‌آذین آمدم به بازیکنان گفتم که نیامدم تا به شما امر و نهی کنم و فکر می‌کنم در این چند بازی عملکرد خوبی داشتیم که البته حاصل تلاش بازیکنان بود.

  • فضای فوتبال ایران نسبت به سال‌هایی که خودتان در لیگ بازی می‌کردید چه تغییراتی کرده است؟

نسبت به آن زمان فقط تشکیلات فوتبال حرفه‌ای شده است و مقداری هم نظم و انضباط اضافه شده ولی کیفیت فوتبال تغییری نکرده و حتی با جرأت می‌توانم بگویم که سطح فوتبال آن زمان بالاتر بود. البته یک تفاوتی هم به‌وجود آمده و آن هم تقسیم شدن قدرت‌ها در فوتبال ایران است.

  • فکر می‌کنید امسال چه تیمی قهرمان شود؟

از همین الان نمی‌توان پیش‌بینی کرد ولی به‌نظر من ذوب آهن یکی از تیم‌های خوب و با شخصیت فوتبال ایران است که در سال‌های اخیر از لحاظ مدیریتی و بازیکن و همچنین کادرفنی ثبات داشته است. به‌نظر من آنها تا اینجای کار شانس اول قهرمانی هستند.

  • آیا علی پروین در کار شما دخالت می‌کند؟

در هفته‌های گذشته بارها این سؤال از من پرسیده شده و فکر می‌کنم که سؤال جالبی نیست.آقای پروین آنقدر حرفه‌ای است که وقتی مسئولیتی را به من سپرده، دخالتی نداشته باشد. او در فوتبال ایران تجربیات زیادی را به دست آورده و مطمئنا اگر ایرادی در کار من وجود داشته باشد حرف‌هایش را خواهد زد تا من ایرادها را برطرف کنم. من هم از تجربیات او استفاده می‌کنم و هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد.من ارتباط نزدیک خود با آقای پروین را حفظ می‌کنم و معتقدم که او جزو بزرگان تاریخ فوتبال ایران است.

کد خبر 124167

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز