همشهری آنلاین: رئیس پژوهشگاه وزارت آموزش و پرورش: حدود 300 عنوان اولویت دار اقدام پژوهشی برای اجرا تا پایان سال 90 مصوب شده که یک سوم آن در حال اجراست.

پژوهش

به گزارش واحد مرکزی خبر، مجید قدمی در مراسم قدردانی از پژوهشگران برگزیده وزارت آموزش و پرورش افزود: این تعداد اقدام پژوهشی با دامنه گسترده و با موضوعات مختلف درباره حوزه‌های مختلف نظام تعلیم و تربیت، نخستین بار در این پژوهشگاه اجرا می‌شود.

وی همچنین از آغاز به کارکتابخانه دیجیتال پژوهشگاه این وزارتخانه خبر داد و گفت:برای هر یک از مسئولان آموزش و پرورش رمزهایی تعریف شده است تا از هرکجای دنیا به اسناد ثبت شده در این کتابخانه دسترسی داشته باشند.

قدمی بر متناسب بودن پژوهش با نیازها در نظام تعلیم و تربیت تاکید و اضافه کرد: بدون پژوهش نمی‌توان به شناخت حقایق دست یافت و دستیابی به تحول به مفهوم پیشرفت باید مبتنی بر پژوهش باشد.

وی با اشاره به اهداف سند چشم انداز 20 ساله اقتصادی برای قرارگرفتن ایران در رتبه نخست منطقه افزود: ادعا می‌کنیم که تا 15 سال آینده از 24 کشور منطقه جلو می‌افتیم که برای تحقق این هدف باید در برخی شاخص‌ها کار بسیاری انجام دهیم.

قدمی گام نخست برای موفقیت در این شاخص‌ها را تحول در وضع کنونی بیان کرد.

وی اکتفاکردن به داده‌های نرم در فعالیت پژوهشی را اشتباه دانست و افزود: در تصمیمات و تحولات مورد نظر به این داده‌ها شامل دیدگاه بخش‌های مختلف اعم ازمعلمان، کارشناسان، مدیران و دانش آموزان اکتفا می‌کنیم درحالی که باید به معیارها و استانداردهای بین‌المللی توجه کرد.

قدمی‌، درست نبودن روش تحقیق را از دیگر خطاهای عرصه پژوهشی بیان کردو گفت‌: یکی از علت هایی که برخی مخالفان فعالیت های پژوهشی‌، پژوهش را اتلاف فرصت می‌دانند ناشی از متناسب نبودن پژوهش‌ها با نیازهاست به این مفهوم که یافته های محقق، مشکلات جامعه را رفع نمی‌کند.

قدمی با تاکید بر کاربردی بودن فعالیت‌های پژوهشی‌، استفاده از روش های علمی‌، شفاف بودن اطلاعات و استقلال و جسارت پژوهشگر را از ویژگی‌های لازم برای اجرای طرح‌های پژوهشی ناب برشمرد.

وی گفت: پژوهش در اسناد ملی تحول در وزارت آموزش و پرورش‌، جایگاه خوبی دارد که نشان می‌دهد به ضرورت پژوهشگری در فرایند تعلیم و تربیت توجه شده است.

قدمی همچنین پیشگیری از بروز بحران‌‌ها، کارکرد تعاملی و درمانی را از کارکردهای اساسی پژوهش برشمرد و تاکیدکرد: طرح های پژوهشی باید با ارزیابی منطقی از وضع موجود وتشخیص نارسایی‌ها برای حل مسائل، راه حل مناسب بدهد.

قدمی گفت: با حمایت‌های همه جانبه وزیر آموزش و پرورش از فعالیت‌های پژوهشی اعم از تامین اعتبارات، امکانات و ایجاد ساختار لازم، حجت بر همه متولیان امور پژوهشی تمام است و باید در چارچوب سیاست‌های کلان این وزارتخانه برای تحقق اهداف حرکت کرد.

در این مراسم که در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد از 60 پژوهشگر برگزیده فرهنگی و دانش آموز با حضور وزیر آموزش و پرورش قدردانی شد.

کد خبر 124128
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز