گروه اجتماعی: نام و مشخصات 5میلیون نفر از سواد‌آموزان در بانک اطلاعاتی نهضت سواد‌آموزی گردآوری شده که درصورت نیاز می‌توان به سهولت به آنها دسترسی یافت.

کلاس نهضت سواد آموزی

قائم‌مقام سازمان نهضت سواد‌آموزی با مهم ارزیابی کردن ایجاد بانک اطلاعاتی سواد‌آموزان در پیشبرد طرح‌های سوادآموزی اعلام کرد: این بانک اطلاعاتی، نهضت سوادآموزی را برای دستیابی به برنامه‌های آتی که هدف‌گذاری‌ آن ریشه کنی بیسوادی است یاری می‌کند.

به گفته علی وطنی، گذراندن دوره‌های مقدماتی و تکمیلی نهضت سوادآموزی برای ریشه‌کنی بی‌سوادی ضروری است و تولید کتاب‌های مختلف آموزشی با هدف ارتقای سطح یادگیری و افزایش اطلاعات سواد‌آموزان گامی در این راه است.وی اظهار کرد: با اقدامات مفید و مؤثری که برای جذب و استخدام آموزشیاران واجد شرایط انجام شده و قریب به اتفاق آموزشیاران استخدام شده‌اند مشکلات استخدامی سایر آموزشیاران نیز رفع شود.

نقش نهضت در کاهش آمار بی‌سوادی

نهضت سواد‌آموزی طی 3دهه فعالیت خود موجب با سواد شدن چند میلیون نفر در ایران شده به‌طوری که بنا به آمار رسمی میزان
با سوادی کشور از47.5 ‌درصد در سال‌1355 به 85‌درصد در سال‌1385 ارتقا یافته است.قائم مقام سازمان نهضت سوادآموزی در این باره اعلام کرد: جمعیت بی‌سوادی 14‌میلیون و 200‌هزار نفر در جمعیت 27‌میلیون نفری 6 ساله و بالاتر کشور در سال55 به 9میلیون و 800هزار نفر در جمعیت63 میلیون و 900هزار نفری 6 ساله و بالاتر در سال85 رسید.

به گفته علی وطنی، در برخی از نقاط روستایی و شهری کشور نرخ با سوادی به 95درصد رسیده که این امر همسو با شتاب بخشی به امر سوادآموزی است.وی اظهار کرد: از ابتدای فعالیت تا سال 85، جمعیت تحت پوشش فعالیت‌های سوادآموزی 91.3 درصد در گروه سنی زیر50‌سال، 77.3درصد در گروه زنان و 55.2 درصد در روستاهاست و تفاضل با سوادی بیش از 23‌درصدی بین زنان و مردان ابتدای انقلاب اسلامی، به حدود 7‌درصد کاهش یافته است.

قائم مقام سازمان نهضت سوادآموزی گفت: با استفاده از روش‌های نوین آموزشی و یادگیری، کتاب‌ها و روش‌های آموزشی سوادآموزی، دوره تلفیقی سوادآموزی جایگزین طرح قبلی شده که در مدت کمتری سواد‌آموزان می‌توانند مهارت خواندن و نوشتن، حساب کردن و روان‌خوانی قرآن را کسب کنند.

وی خاطرنشان کرد: بیشترین‌درصد سواد‌آموزان تحت پوشش در گروه سنی 40‌تا 49‌سال با34.3 درصد و کمترین‌درصد سواد‌آموزان تحت پوشش در گروه سنی 10 تا 19‌سال با4.3 درصد است.قائم مقام سازمان نهضت سواد آموزی گفت: محل تشکیل کلاس‌های نهضت اغلب در منازل است که59.8 درصد کلاس‌ها را به‌خود اختصاص داده و پس از آن به‌ترتیب مدارس با 23.4 درصد سایر مکان‌ها با 9.5 درصد مساجد با5.1 درصد نیروهای مسلح با 0.6 درصد و ستاد کارکنان با0.6 درصد است.

کد خبر 124098

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز