گروه شهری: در9 ماه اول امسال نوسازی بافت‌‌های فرسوده نسبت به دوره مشابه سال قبل با توجه به صدور 16 هزار پروانه برای نوسازی این بافت‌ها دو برابر شده است.

همایش نوسازی

فریدون درویش‌زاده مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران دیروز در همایش سالانه نوسازی بافت‌های فرسوده شهر تهران یک اتفاق مهم دیگر در این حوزه را تمایل مردم به تجمیع پلاک‌های ریزدانه دانست و گفت: 25 درصد از این 16 هزار واحد نوسازی شده به‌صورت تجمیع 2 تا 19 پلاک بوده است.

درویش‌زاده با تاکید بر اینکه شهرداری تهران هیچگونه نگاه اقتصادی در نوسازی بافت‌های فرسوده ندارد اظهار داشت: این نگاه باعث شد تا شهرداری تهران حتی بسته‌های تشویقی برای نوسازان بافت‌های فرسوده درنظر بگیرد که صدور رایگان پروانه ساخت از ثمرات این رویکرد بوده و به‌معنی آن است که شهرداری به این وسیله 50‌میلیارد تومان یارانه اختصاص داده است.

از سوی دیگر، مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران از اختصاص 20 میلیون تومان وام طولانی مدت با کارمزد کم برای نوسازی واحدهای فرسوده سخن گفت و ادامه داد: درتهران نگران تسهیلات بانکی در بافت فرسوده نیستیم و پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان سال 20 هزار واحد نوسازی شود.

به گزارش همشهری، دیروز همزمان با همایش سالانه نوسازی بافت‌های فرسوده مجتمع مسکونی حضرت امام رضا(ع ) در منطقه 15 با 800 واحد مسکونی به بهره‌برداری رسید. این مجتمع مسکونی در قالب طرح خانه به خانه به آن دسته از شهروندان تهرانی تحویل داده شد که قبلا در بافت‌های فرسوده ساکن بودند.

درویش‌زاده همچنین خبر داد: ظرف چند ماه آینده 500 واحد مسکونی دیگر در بافت‌های فرسوده، نوسازی و تحویل صاحبان آن خواهد شد.بنابراین گزارش، دیروز همچنین عملیات اجرایی نوسازی بافت‌های فرسوده ناحیه امام علی(ع) شروع شد. این نوسازی‌ها از محل فروش 400 میلیارد تومان اوراق مشارکتی است که قبلا در میان مردم عرضه شده بود. دیروز همچنین موافقت‌نامه‌ای میان وزارت مسکن و شهرسازی با شهرداری تهران به امضا رسید که براساس آن گام‌های جدیدی درنوسازی بافت‌های فرسوده برداشته خواهد شد.

یکی از بندهای این موافقت‌نامه اعطای تعداد 50 هزار وام 20‌میلیون تومانی به هر پروانه نوسازی بافت فرسوده است. از دیگر بندهای این موافقت‌نامه، فراهم کردن بسترهای لازم برای حضور انبوه سازان، ‌ اعطای 6 هزار خط اعتباری ودیعه مسکن 12‌میلیون تومانی به شرط تجمیع و تضمین خرید حداقل 30 درصد واحدهای نوسازی شده توسط انبوه سازان از سوی شهرداری تهران است.

در این همایش همچنین احمد مسجد جامعی دبیر شورایاری محلات تهران طی سخنانی تاکیدکرد که اظهارات وی نه از موضع تحسین و تمجید فعالان عرصه بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده که بیشتر جنبه آسیب شناسانه و نقادانه نسبت به این مسئله است.

به گفته مسجد جامعی، روند نوسازی بافت‌های فرسوده کند است. وی در این باره توضیح داد: باتوجه به اینکه 10 سال از برنامه‌های سوم و چهارم توسعه می‌گذرد و نوسازی بافت‌های فرسوده طبق این برنامه‌ها پیش نرفته، چه دستاوردی حاصل شده که حالا در برنامه پنجم توسعه می‌خواهیم به آن برسیم؟

این عضو شورای شهر رویکرد اصلی نوسازی بافت‌های فرسوده را توانمند‌سازی‌، مشارکت‌طلبی، رضایت‌مندی، ارتقای کیفیت زندگی و تسهیل گری در مدیریت شهر برشمرد و در توضیح نقش شورایاری در نوسازی بافت فرسوده گفت: در این باره سازمان نوسازی شهر تهران برنامه‌های مشترکی با ستاد شورایاری تدوین کرده است که محور اصلی این برنامه بر چگونگی رعایت ظرافت‌های اجتماعی و فرهنگی وتقویت اعتماد مدنی و اجتماعی نسبت به سازمان‌های متولی در مسئله نوسازی بافت‌های فرسوده تاکید دارد.

حمایت مجلس از نوسازی بافت‌های فرسوده

در همایش دیروز نوسازی بافت‌های‌فرسوده‌ محمد‌رضا‌باهنر نیز شرکت داشت. باهنر دراین همایش اظهار داشت: امروز اراده مسئولان بر این است که بتوانیم معضل بافت‌های فرسوده را ظرف یک جدول زمان بندی عاقلانه و نه پر‌شتاب که موجب قربانی کردن کیفیت شود و نه با تاخیر زیاد که خدای ناکرده موجب افزایش استهلاک شود، حل کنیم.

و ی ادامه داد: مجلس در تیرماه گذشته یک کار اساسی انجام داد و آن تصویب و ابلاغ قانون طرح حمایت از بازسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده بود.وی از توجه ویژه مجلس به نوسازی بافت‌های فرسوده سخن گفت و افزود: مجلس فقط امسال 5 هزار میلیارد تومان اجازه عرضه اوراق مشارکت داده است که رقم بی‌نظیری است.

وی ادامه داد: دولت نیز موظف شده است 50 درصد منابع و اعتبارات و تسهیلات اعطایی به مسکن مهر و جوانان را به بازسازی بافت‌های فرسوده اختصاص دهد. به گفته باهنر بر این اساس می‌بایست سالی 10‌درصد از بافت‌ها ی فرسوده شهر را دولت نوسازی کند. نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه شهرداری تهران را آغازگر خوبی در حوزه نوسازی بافت‌های فرسوده دانست و گفت: فرصت‌ها می‌گذرند و باید از این فرصت‌ها حداکثر استفاده را کرد.

کد خبر 124043

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز