همشهری آنلاین: یک طرح علمی در یک مدرسه ابتدایی در لندن، علیرغم نثر نه چندان محکم و نمودارهایی که با دست کشیده شده بود، توانست به یک ژورنال معتبر علمی جامعه سلطنتی بریتانیا که مطالب آن پیش از چاپ بوسیله کارشناسان مستقل مرور می‌شود،‌ راه یابد.

children

به گزارش آسوشیتدپرس جورنال Biology Letters روز چهارشنبه 22 دسامبر گزارشی را منتشر کرد که بوسیله گروهی از دانش‌‌آموزان 8 تا 10 ساله از یک مدرسه ابتدایی انگلیس نوشته شده  است و در مورد بررسی شیوه دیدن رنگ‌ها و الگوها بوسیله زنبورهایی عسل مودار است.

این سازمان علمی - که سه قرن سابقه دارد و برخی از برجسته ترین دانشمندان جهان در آن عضویت داشتند- گفت یافته‌های گزارش‌شده این کودکان یک "پیشرفت واقعی" در زمینه در دید رنگ‌ها و الگوها بوسیله این حشرات است.

این کودکان که با همکاری یک دانشمند علوم اعصاب در یونیورسیتی کالج لندن کار می‌کردند، به دقت روش‌شناسی خود را مستند کرده و داده‌های جمع‌‌‌آوری‌شده را مورد بحث قرار داده بودند.

این گروه دانش‌آموزان با دادن پاداش شکر، زنبورهای عسل را تعلیم دادند به سوی هدف‌هایی با رنگ‌های متفاوت بروند، و گزارش کردند که این حشرات می‌توانند نشانه‌های بر اساس رنگ و الگو را بیاموزند و به یاد بیاورند.

این بررسی به طور موفقیت‌ٱمیزی، مرحله بازبینی بوسیله کارشناسان مستقل را گذراند- گرچه نحوه ارائه آن اندکی غیرمعمول بود.

در مقدمه مقاله این آمده است: "دانشمندان به تجربه روی میمون‌ها می‌پردازند، زیرا که آنها شبیه انسان هستند،‌اما زنبورها نیز می‌توانند به انسان نزدیک باشند." در این گزارش عبارت‌های سرگرم‌کننده دیگر و نمودارهایی که با مداد رنگی کشیده شده بود، دیده می‌شد.

دانشمندانی که در مورد گزارش این بچه‌ها اظهار نظر کرده‌اند، می‌گویند گرچه این تجربه‌های معمولی هستند و با تجزیه و تحلیل آماری همراه نیستند، اما به طور هوشمندانه‌ای و درستی طراحی شده‌اند و در مقایسه با بررسی‌های که بوسیله متخصصان بسیار تعلیم‌دیده انجام شده‌اند، کم نمی‌‌آورند.

لاورنس مالونی، متخصص علوم اعصاب و ناتالی همپل در یک مقاله تفسیری به همراه گزارش این کودکان نوشتند: "این تجربیات پرسشی علمی را پرسیده بودند و به خوبی نیز به آن پاسخ داده بودند."

بو لوتو، دانشمندی که مسئول هماهنگی این بررسی بود،‌گفت: " امیدوار است که این طرح باعث الهامبخشی به افراد دیگر شود تا با شیوه‌ای خلاقانه و سرگرم‌کننده به علم روی آورند."

این کودکان در انتهای مقاله نتیجه گیری می‌کنند: "ما مانند زنبورها هستیم. دانش سرگرم‌کننده و شادی‌آور است زیرا به شما امکان می‌دهد کارهایی را انجام دهید که هیچکس پیش از این آن را انجام نداده است."

کد خبر 123902

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز