گروه حوادث: زمین‌لرزه 6.5 ریشتری کرمان به ده‌ها روستا خسارت وارد کرد و 5 نفر را به کام مرگ برد. درحالی‌که بعد از این زلزله شدید حدود 40 پس‌لرزه مناطق حادثه دیده را لرزانده است، احتمال می‌رود پس‌لرزه‌ها تا چند روز دیگر ادامه داشته باشد.

زلزله

ساعت 22:12 شامگاه دوشنبه زلزله‌ای به بزرگی6.5  ریشتر شهرهای مختلف استان کرمان و سیستان و بلوچستان را به لرزه درآورد. شدت این زمین‌لرزه به حدی بود که حتی ساکنان برخی از شهرهای خراسان جنوبی و یزد نیز آن را احساس کردند.
کانون زلزله در مرز استان‌های سیستان و بلوچستان و کرمان، در20 کیلومتری روستای حسین‌آباد گزارش شده است. این کانون 20 روستا را در برگرفته و 50 روستا نیز در اطراف آن قرار دارند.

به گفته معاون سیاسی و امنیتی استانداری کرمان، این زمین‌لرزه بیشترین خسارات را به روستای‌ سیف‌الدین که در ارتفاعات جنوب شهرستان ریگان و در مناطق مرتفع کوهستانی قرار دارد و بیشتر ساکنان آن عشایر هستند، وارد کرده است.

طبق گزارش‌ها، ‌تاکنون 1800 واحد مسکونی و روستایی در منطقه شهرستان ریگان بین 20 تا 100‌درصد خسارت دیده‌اند و تعداد قربانیان این زمین‌لرزه تا لحظه تنظیم این گزارش 5نفر اعلام شده است. همچنین در این زمین‌لرزه 36 نفر مجروح شده‌اند که 8 نفر از آنها در مراکز درمانی بستری و 28نفر دیگر به‌صورت سرپایی مداوا شدند.

پس لرزه‌های شدید

زلزله خیز بودن منطقه حادثه‌دیده و وجود گسل‌های خطرناک در آنجا باعث شد، از دوشنبه‌شب گذشته و پس از وقوع زمین‌لرزه 5/6 ریشتری، حدود 40 پس لرزه، این منطقه را بلرزاند. بزرگ‌ترین پس‌لرزه‌ها، 2 پس لرزه 5 ریشتری بود که باعث ترس و وحشت مردم منطقه شد.

به‌دنبال این حادثه، تیم‌های امدادی از زمین و هوا برای کمک رسانی به زلزله‌زدگان راهی منطقه شدند و 5 اکیپ پزشکی نیز شبانه به منطقه اعزام شد که با روشن شدن هوا تیم‌‌های پزشکی افزایش یافتند. به گفته دبیر کل جمعیت هلال‌احمر بالغ بر 230 امدادگر در منطقه زلزله‌زده حضور یافته‌اند و عملیات امدادرسانی در این مناطق ادامه دارد.

منطقه صعب‌العبور

گرچه تا‌کنون آمار تلفات این زمین‌لرزه 5 نفر اعلام شده اما گفته می‌شود که احتمال افزایش این آمار وجود دارد؛ چرا که هنوز از سرنوشت مردم 30 روستای زلزله زده که در مناطق کوهستانی قرار دارند، خبری نیست. جواد کمالی، معاون استاندار کرمان در این خصوص به همشهری گفت: 30 روستای زلزله زده در مناطق کوهستانی قرار دارند که متأسفانه به‌دلیل ریزش کوه همه مسیرهای دسترسی به این روستاها مسدود شده و با توجه به تاریک بودن هوا، امداد هوایی نیز امکان پذیر نبود.

وی ادامه داد: با روشن شدن هوا، تیم‌های امدادی راهی ارتفاعات شدند و تلاش برای بازکردن مسیر شروع شد که خوشبختانه پس از باز شدن مسیر، تیم‌های امدادی راهی این 30 روستا که برخی از مردم آن کپرنشین هستند، شدند اما هنوز از تلفات احتمالی زلزله در آنجا خبری در دست نیست.

کمالی افزود: در حال حاضر اکیپ‌های امنیتی نیز در منطقه حضور دارند و هیچ مسئله امنیتی در منطقه نداریم و همه ستادها و مسئولان در جای‌جای منطقه حضور دارند و عملیات امدادرسانی ادامه دارد. به گفته وی چون شدت زلزله بالا بوده، گرچه تلفات جانی زیاد نبود ولی حجم خسارت سنگین است و در حال حاضر امدادرسانی به روستاهایی که در دشت قرار دارند، بدون مشکل انجام می‌شود اما رساندن امکانات اولیه و خدمات پزشکی به روستاهای کوهستانی هنوز با مشکل روبه‌رو است.

ادامه پس لرزه‌ها

درحالی‌که تا‌کنون حدود 40 پس‌لرزه، مناطق زلزله زده کرمان و سیستان و بلوچستان را لرزانده است اما پیش‌بینی می‌شود که این پس‌لرزه‌ها ادامه داشته باشد. مهدی زارع، معاون پژوهشی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی، در این خصوص به ایسنا گفت: با توجه به بزرگی زلزله که در زمره زلزله‌های شدید محسوب می‌شود انتظار می‌رود پس‌لرزه‌ها تا چند روز یا چند هفته ادامه یابد و حتی احتمال وقوع پس‌لرزه تا چند ماه نیز وجود دارد.

کد خبر 123748

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز