همشهری آنلاین : دبیر شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به مصوبه این شورا درباره استفاده از نتایج آزمون تیمز و پرلز گفت: وزارت آموزش و پرورش موظف شده نظام درسی را بر اساس نتایج این آزمون که بسیار معتبر است اصلاح و بازنگری کند.

آزمون

مهدی نوید ادهم در گفتگو با خبرگزاری مهر با اعلام این خبر افزود: دو آزمون تیمز و پرلز از سال 1371 تا کنون در بین دانش آموزان کشور برای بررسی وضعیت آموزشی آنها هر پنج سال یک بار برگزار می‌شود اما متاسفانه اصلاحاتی که باید براساس نتایج آزمون بر روی نظام آموزشی حاصل می‌شد، انجام نگرفته است و مسئولان در این زمینه پیگیری های لازم را نداشته اند.

آزمون تیمز، مطالعه بین المللی روند پیشرفت ریاضیات و علوم در پایه چهارم ابتدایی و سوم راهنمایی و پرلز مطالعه بین المللی پیشرفت سواد خواندن یا همان درک مطلب است که توسط انجمن معتبر بین الملی ارزشیابی پیشرفت تحصیلی (IEA) هر چهار سال و پنج سال یک بار بین کشورهای مختلف جهان برگزار می‌شود. نتایج این آزمون ها به قدری اعتبار دارد که نتایج آن موجب تغییر وزرا در برخی از کشورهای دنیا و حتی تغییر نظام آموزشی در برخی از کشورهای دیگر می‌شود.

دبیر شورای عالی آموزش و پرورش ادامه داد: به همین دلیل در سال 1387 شورای عالی آموزش و پرورش مصوبه ای را در این زمینه داشت که بر اساس آن وزارت آموزش و پرورش موظف شد نظام درسی را براساس نتایج این آزمون که بسیار معتبر است اصلاح و بازنگری کند.

آزمون تیمز و پرلز فروردین سال 1390 در بیش از 200 مدرسه و بین پنج هزار دانش آموز برگزار می‌شود.

نویدادهم با بیان اینکه پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش و سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی موظف به اصلاح مواد آموزشی براساس نتایج این آزمون ها شده اند، گفت: قطعا استفاده از نتایج این آزمون ها و تجربیات کشورهای دیگر می‌تواند برای نظام آموزشی ما که در آستانه تحول است مفید باشد و مسئولان باید در این زمینه دقت و توجه بیشتری از خود نشان دهند.

کد خبر 123477

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز