مجموع نظرات: ۰
جمعه ۲۶ آذر ۱۳۸۹ - ۱۵:۳۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: انتشار ویژه‌نامه‌های استانی روزنامه همشهری از خرداد سال ۱۳۸۵ آغاز شد

در ابتدا توسعه و تثبیت سازمان تحریریه در دستور کار قرار گرفت به نحوی که در ابتدای سال 86، 10 دبیر ویژه‌نامه تحت نظارت سردبیر و معاون کار انتشار 34 عنوان ویژه‌نامه را برای 28 استان و 5 نقطه دیگر شامل شرق تهران، غرب تهران، کیش، قشم و کاشان به صورت هفتگی به عهده داشتند.

از همان ابتدا، تعدادی از سرپرستان روزنامه همشهری در استان‌ها تمایل خود را برای انتشار تعداد بیشتر ویژه‌نامه‌ در هر هفته ابراز کردند.

به این ترتیب در برخی استان‌ها، نظر گیلان ویژه‌نامه استانی به صورت روزانه و در گروهی دیگر نظر آذربایجان‌شرقی، غرب استان تهران، زنجان و... به‌طور منظم چند شماره در هفته منتشر می‌شود.

همزمان با افزایش تعداد ویژه‌نامه‌ها تلاش شد سرپرستان روزنامه همشهری کار تهیه و تولید مطالب را به عهده بگیرند، اما این اقدام به دلایلی همچون نداشتن خبرنگار حرفه‌ای، نداشتن تمایل و گاهی ناتوانی سرپرست در تولید مطالب و افزایش مطالب جانبدارانه در تایید نامناسب بعضی ادارات و سازمان‌ها، در عمل موفقیتی کسب نکرد.

برای رفع این مشکل از تابستان 1387 تحریریه‌ای مشتمل بر گروه‌های شهری و اجتماعی، اقتصادی، ورزشی، فرهنگی، حوادث و مجلس کار تهیه و تولید مطالب استانی را برای درج در ویژه‌نامه‌ها به‌عهده گرفتند.

اعضای این گروه‌ها عمدتاً خبرنگارانی هستند که به صورت حق‌التحریری با تحریریه استان‌ها همکاری دارند. اما از ابتدای سال 1388 به بعد تقویت خبرنگاران شهرستانی در دستور کار قرار گرفت از همین رو در نیمه دوم این سال از تعداد خبرنگاران تحریریه مرکزی استان‌ها به تدریج کاسته شد و پرداخت حق‌التحریر به خبرنگارانی که در شهرستان‌ برای روزنامه سراسری تولید محتوا کنند در دستور کار قرار گرفت.

همراهی با تحریریه مرکزی

با توجه به آمادگی تحریریه استان‌ها برای گسترش بیشتر فعالیت‌ها، از ابتدای اردیبهشت 1388 صفحه 7 روزنامه سراسری به مطالب شهرستان‌ها اختصاص یافت.

به این ترتیب صفحه شهرستان نیز یکی دیگر از دستاوردهای تحریریه استان‌هاست به موجب برنامه‌های اولیه، مخاطبان هدف صفحه شهرستان‌ها عمدتاً در 2 گروه شهروندان در سراسر کشور و مهاجران به مرکز کشور در نظر گرفته شدند، اما متأسفانه یکی از گروه‌های هدف، یعنی شهرستانی‌های مقیم تهران تا 8 ماه بعد از انتشار صفحه شهرستانها در جمع مخاطبان صفحه شهرستانها حضور نداشتند.

چرا که صفحه شهرستان‌ها فقط در چاپ اول منتشر می‌شد. از زمستان 88 با تغییر رویکرد صفحه شهرستانها از خبری به گزارشی و تحلیلی، در صفحه 13 در سراسر کشور و همچنین در تهران منتشر می‌شود و اینک صفحه شهرستانها همه مخاطبان خود را در سراسر کشور تحت پوشش دارد.

فراوانی

تحریریه استان‌ها کار خود را در خرداد سال 1385 آغاز کرد و در طول دوره 10 ماهه در این سال 1068 ویژه‌نامه منتشر کرد.

این تحریریه در سال بعد تعداد 1903 ویژه‌نامه و در طول سال 87 تعداد 2382 ویژه‌نامه و در سال 88 تعداد 2331 ویژه‌نامه و در نیمه نخست سال 89 تعداد 886 ویژه‌نامه منتشر کرده است.

به این ترتیب تحریریه استان‌ها در طول 58 ماه فعالیت خود مجموعا 8579 ویژه‌نامه منتشر کرده است که البته با احتساب ویژه‌نامه‌هایی که در صفحات بیشتری منتشر شده‌اند می‌توان گفت که در این دوره زمانی حدود 36 هزار صفحه ویژه‌نامه منتشر شده است.

سازماندهی مجدد تحریریه، تقویت خبرنگاران شهرستانی

سال 1389 در تحریریه استان‌ها در حالی آغاز شد که از چند ماه پیش از آن بار دیگر تحریریه به بازسازی خویش پرداخته بود. در سازمان جدید همچنان 10 دبیر عهده‌دار انتشار ویژه‌نامه‌های استانی هستند و حدود 15 خبرنگار حق‌التحریری کار تولید مطالب- به‌طور متوسط 50 ویژه‌نامه- در هر هفته و یک صفحه شهرستانها را در هر روز به عهده داشتند.

آینده روشن

در سال 1389حدود 30 درصد محتوای ویژه‌نامه‌ها و همچنین تمام مطالب صفحه شهرستان‌ها، تولیدی بود که تلاش می‌شد تا روز به روز بر حجم تولید مطالب افزوده شود و در مقابل از میزان مطالب خام خبرگزاری‌ها در ویژه‌نامه‌ها کاسته شود.

ostani.hamshahrilinks.org

کد خبر 123301
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز