سه‌شنبه ۲۳ آذر ۱۳۸۹ - ۱۵:۴۰
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: حدود 40 هزار زائر ایرانی در آستانه فرارسیدن تاسوعا و عاشورا، در شهرهای کربلا، نجف و کاظمین حضور دارند.

karbala

به گزارش خبرنگار بخش حج و زیارت خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، هر سال جمع زیادی از مشتاقان امام حسین (ع) با فرارسیدن تاسوعا و عاشورا برای شرکت در مراسم عزاداری در حرمین امام حسین (ع)‌ و حضرت ابوالفضل (ع) راهی کربلا می‌شوند. دولت عراق نیز با به‌کارگیری نیروهای امنیتی و پلیس تلاش می‌کند، امنیت را در این مراسم برقرار کند.

هر سال ورود و خروج از مرزهای زمینی ایران و عراق در روزهای عاشورا و تاسوعا محدود یا مسیر رفت‌وآمد بسته می‌شود؛ اما امسال با توجه به تصمیم‌های اتخاذشده بین دو کشور، مسیر رفت‌ و آمد در این مرزها بسته نیست و حرکت کاروان‌ها طبق روال معمول و برنامه‌ی سازمان حج و زیارت ادامه دارد.

جمع زیادی از زائران هر سال از روز پنجم محرم در کربلا جمع می‌شوند و مراسم عزاداری را در بین‌الحرمین از روز نهم محرم آغاز می‌کنند. با توجه به حرکت جمعیت زائران از سراسر عراق و کشورهای دیگر، پیش‌بینی می‌شود کربلا از امشب شلوغ‌تر شود.

جواد خانی ـ نماینده‌ی سازمان حج و زیارت در عراق ـ در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با بیان این‌که روزانه 4500 زائر و عوامل خدماتی در قالب 103 کاروان از ایران خارج می‌شوند، اعلام کرد: ورود و خروج کاروان‌ها در روزهای تاسوعا و عاشورا طبق برنامه است و امسال مرزها مسدود نیستند.

او ادامه داد: اگر کاروانی تقاضا داشته باشد تا ظهر عاشورا یا تاسوعا در کربلا بماند، دادن این اجازه امکان‌پذیر است.

وی هم‌چنین تأکید کرد: پلیس عراق به‌شدت مسائل امنیتی را در شهرهای زیارتی این کشور و مسیر حرکت زائران رعایت می‌کند و تا کنون گزارش خاصی از ناامنی یا عملیات انتحاری داده نشده است. البته مواردی از دستگیری تروریست‌ها را گزارش کرده‌اند.

خانی با بیان این‌که اکنون زائران ایرانی مشکل خاصی ندارند، افزود: شرکت‌های امنیتی عراقی به‌عنوان مسؤول تأمین امنیت کاروان‌های ایرانی در حالت آماده‌باش هستند.

هم‌چنین حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی شهسواری ـ مدیرکل امور بین‌الملل و امور راهبری زیارتی سازمان حج و زیارت ـ درباره‌ی وضعیت مرزهای زمینی ایران و عراق به خبرنگار ایسنا گفت: در حال حاضر مشکل خاصی در مرزهای زمینی ایران و عراق وجود ندارد و حرکت کاروان‌ها طبق روال معمول و برنامه‌ی این سازمان در حال انجام است

کد خبر 123240

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز