همشهری‌آنلاین: عشق و ارادت زنجانی‌ها به ائمه اطهار علیهم السلام در عزاداری‌ها از گذشته‌های دور همچنان به سبک و سیاق سنتی به یادگار مانده است.

zanjan

حرکت عظیم حسینیه اعظم زنجان از مقابل حسینیه اعظم به طرف امامزاده سید ابراهیم (ع) آغاز شد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، صدها هـزار عـاشق حسینی در خیابان‌های فردوسی و امام زنجان و خیابان‌های منتهی به آن به این اجتماع عظیم عـزاداران حسینی پیوسته‌اند تا عشق و ارادت خود را به سرور و سالار شهیدان ابراز کنند.

2 هزار و 500 خادم افتخاری مسئول برگزاری هرچه باشکوهتر این اجتماع زنجانی ها و عاشقان حسینی را که از سراسر کشور خود را به زنجان رسانده اند بر عهده دارند. همچنین هزاران رأس دام در مسیر حرکت عـزاداران حسینی و دلدادگان به علمدار کربلا قربانی می‌شود

این مراسم 150 سال است که در شب تاسوعا در زنجان برگزار می‌شود.

همایش بزرگ شیعیان در زنجان

شهر و استان زنجان در روزهای عزای سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) حال و هوای خاصی دارد؛ سوگواران حسینی، بیرق‌ها و کتیبه‌های سرخ و سیاه را در خیابان‌ها، کوچه‌ها، مساجد، تکایا و حسینیه‌ها به نشان حزن و ماتم به اهتزاز در می‌آورند و با رخت عزا به سوگ مصائب کربلا می‌نشینند.

عشق و ارادت زنجانی‌ها به ائمه اطهار علیهم السلام در عزاداری‌ها از گذشته‌های دور همچنان به سبک و سیاق سنتی به یادگار مانده است.

آنان با فرا رسیدن ماه محرم، بیرق‌های عزای امام حسین (ع) را به دست می‌گیرند و و در دسته‌های سینه زنی و زنجیرزنی، عشق و ارادت خود را به آن حضرت نشان می‌دهند.

بنا به گفته مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان هزار و 507 مسجد ، تکیه و حسینیه در این استان وجود دارد که با فرا رسیدن محرم سیاه پوش می‌شوند و مردم با حضور در این اماکن تا پاسی از شب سوگواری و عزاداری می‌کنند.

باقری می‌گوید: در استان زنجان هزار و 250 هیات مذهبی هم به نام ائمه معصومین علیهم السلام متبرک شده است که در مناسبت های مذهبی برنامه های مختلفی را اجرا می کنند .

حجت الاسلام علی دشتکی مدیرکل تبلیغات اسلامی استان زنجان هم با اشاره به عزاداری‌های باشکوه مردم در پایتخت شور و شعور حسینی می گوید : برنامه های خودجوش و مردمی زنجان زبانزد خاص و عام است و سازماندهی 3 هزار نفر از مردم برای برگزاری برنامه های دهه اول محرم موید این ادعاست.

این عشق و ارادت زنجانی ها زمانی به اوج خود می رسد که هیاتها و دسته های مختلف شهر در روز هشتم ماه محرم ، زیر پرچم واحد با مرکزیت حسینیه اعظم سوگواری و عزاداری می‌کنند.

عظمت و شکوه این برنامه و حضور صدها هزار نفری مردم در این آیین به حدی است که در هیچ کجای ایران نظیر ندارد.

با این که زنجان شهر بزرگی نیست و جمعیت آن به 400 هزار نفر نمی‌رسد ، اما سال‌هاست در این دسته عزاداری بیش از 250 هزار زن و مرد از داخل و خارج کشور شرکت می‌کنند.

سادگی و بی‌پیرایگی مراسم حسینیه اعظم زنجان باعث شده است که رونق این مراسم هر سال در مقایسه با سال قبل بیشتر شود .

پرهیز از خرافه گویی در عزاداری و مداحی، توجه به اصول مذهبی، نمایش وحدت اسلامی و حضور باشکوه بانوان در این آیین از ویژگی‌های این عزاداری حسینی است.

یکی از ریش سفیدان حسینیه اعظم می گوید: سالهاست مردم عزادار ابتدا در حسینه جمع می شونـد و پس از قرائت زیارت عاشورا با نظم خاصی وارد خیابان فردوسی می‌شوند.

ایوب محمدی ادامه می‌دهد: این دسته عزاداری پس از طی مسافت حـدود سه کیلومتر از سبزه میدان به طرف امام زاده سید ابراهیم می‌رود.

حاج احمد افضلی از پیشکسوتان حسینیه اعظم زنجان هم درباره شیوه و سبک مداحی در این دسته عزاداری می‌گوید: در عزاداری حسینیه از قدیم مداحان درباره شجاعت های علمدار کربلا حضرت ابوالفضل ( ع ) مدیحه سرایی می کردند و مردم هم به ندای هل من ناصر امام حسین (ع) لبیک می‌گفتند.

سبک و شیوه روضه خوانی و نوحه سرایی حاج اصغر گنج خانلوی زنجانی و استاد ولی الله کلامی ، جلوه ای خاص به عزاداری های حسینه اعظم می دهد.

از جنبه‌های حائز اهمیت این همایش بزرگ دینی ، شمار دام هایی است که ذبح می شوند به طوری که حسینیه اعظم زنجان در این زمینه به عنوان دومین قربانگاه جهان اسلام ، بعد از منا در مکه و نخستین قربانگاه جهان تشیع به شمار می‌رود.

مردم زنجان و میهمانان این شهر در این روز ، هزاران راس شتر ، گاو و گوسفند را ذبح می‌کنند.

رییس هیات امنای مسجد حسینه اعظم زنجان بـا بیان این که پارسال بیش‌از 12هزار راس قربانی جمع آوری شد می گوید: احشام ذبح شده درمسیر این دسته عزاداری، پس ‌از انتقال به کشتارگاه و معاینه های دامپزشکی در بسته‌های نیم کیلویی بین گروههای مختلف مردم توزیع می‌شود.

محمدجواد غم‌پرور می افزاید: همچنین 6 هزار و 384 راس گـاو ، شتر ، گـوسفند، بز و شتر مرغ بـه صورت زنده تحویل و هزار و 642 راس دام نیز شامل گاو ، گوسفند و بز در مسیر حرکت دسته عزاداری قربانی و ذبح شد.

وی ادامه می دهد : دوستداران اباعبدالله الحسین(ع) همچنین بهای 3 هزار و 456 راس گـوسفند نذری را نقدی تقدیم هیات امنای حسینیه اعظم کردند.

رییس هیات امنای مسجد حسینه اعظم زنجان همچنین بااشاره به نذورات نقدی عاشقان اباعبدالله، می‌گویـد: پـارسال بیش از یک میلیارد و 400 میلیون تومان نذورات مردم جمع آوری شد و امسال هم 36 چادر ثابت و سیار، جمع آوری نذورات را بر عهده دارند. صرف نذورات این مراسم در امور خیریه و عام‌المنفعه نیز در نوع خود بی‌نظیر است.

از ویژگی‌های عزاداری امسال حسینه اعظم زنجان، حضور کاروان آسیایی همبستگی با مردم غزه در زنجان است.

این کـاروان امروز بـه زنجان آمد تا از نزدیک شاهد شور و عشق شیعیان امام حسین (ع) باشند.

کد خبر 123237

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دین و اندیشه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز