همشهری آنلاین: رئیس کمسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در واکنش به مطلب منتشر شده از سوی سفیر انگلستان در ایران طی بیانیه‌ای خاطر نشان کرد که سفیر انگلیس باید ادب سفیر بودن را بیاموزد.

بروجردی سایمون گس

به گزارش فارس، بروجردی با محکوم کردن ضرب و شتم و مجروح کردن دانشجویان انگلیسی توسط دولت بریتانیا گفت: به‌نظر می‌رسد مأموریت سفیر انگلیس در تهران به‌جای تنظیم روابط 2جانبه تخریب روابط است زیرا اظهارات وی نشان‌دهنده این واقعیت است که او باید ادب سفیر بودن را بیاموزد.

 در بیانیه بروجردی آمده است: به نظر می‌رسد ماموریت سایمون گس در تهران به جای تنظیم روابط دو جانبه تخریب روابط است چرا که اظهارات وی نشان دهنده این واقعیت است که او باید ادب سفیر بودن را بیاموزد.

 وی در این بیانیه می‌افزاید: سفیر انگلیس در شرایطی این مطالب را در سایت سفارت انگلیس نوشته است که افکار عمومی جهان به شدت نگران نقض فاحش حقوق بشر در این کشور است.

 رئیس کمیسیون امنیت ملی در ادامه تاکید می‌کند: ضرب و شتم وحشیانه هزاران دانشجوی بی دفاع انگلیسی، حملات بی رحمانه به آنها و مجروح کردن شمار زیادی از دختران و پسران دانشجو مصداق بارز تحمل نکردن صدای مخالف و نبود آزادی برای دانشجویان معترضی است که خواسته‌های صنفی خود را به صورت مسالمت آمیز مطرح کرده‌اند.

 بروجردی به سفیر انگلیس توصیه کرد چشمان خود را باز کند و ببیند در جمهوری اسلامی ایران مخالفان حتی کسانی که در راس فتنه بودند و هستند و خرسندی انگلیس را فراهم کردند چگونه و با چه ادبیاتی علیه دولت و سیاست‌های نظام موضع‌گیری می‌کنند، می‌گویند و می‌نویسند و در زندان هم نیستند.

 وی در ادامه تاکید می‌کند: سایمون گس بداند که ملت هوشمند ایران به خوبی از توطئه‌های متعدد انگلیس در منطقه از عراق گرفته تا افغانستان، فلسطین، لبنان و نقش تخریبی جدی انگلیس در تحریم‌های فرا منطقه‌ای و نقش مخرب در مذاکرات اخیر ژنو به خوبی مطلع هستند و نمایندگان ملت بزرگ ایران به هنگام پاسخ این گستاخی‌ها را می دهند.

 مطب منتشر شده از سوی سایمون گش سفیر انگلیس در تهران

 به گزارش فارس وی در مطلبی که در سایت سفارت انگلستان در تهران در تاریخ 9 دسامبر تحت عنوان «جرم نسرین ستوده دفاع شجاعانه است» منتشر شده، می‌نویسد: «اصول مصرح در اعلامیه حقوق بشر را نمی‌توان با دستاویز فرهنگ تعبیر و تفسیر کرد. این‌ها اصولی بنیادی هستند که شأن و منزلت انسان را تعیین می‌کنند. اخیراً یکی از کسانی که پیام‌هایم را در تویتر دنبال می‌کند از من پرسیده بود چرا تا این اندازه از وضعیت حقوق بشر در ایران - کشوری که به عنوان دیپلمات در آن فعالیت دارم - انتقاد می‌کنم. این شخص اشاره کرده بود که جایگاه یک دیپلمات اشاعه و ترویج درک و هماهنگی بین دو کشور است و نه برجسته کردن تفاوت‌ها و نکات افتراق. به نظرم سؤال را این طور هم می‌شود پرسید که چرا مواردی [درباره مسائل حقوق بشر] را که مطرح می‌شوند، لایق و شایسته پاسخگویی می‌دانم. تویتر مجالی برای توضیح ندارد به همین خاطر فکر کردم از فرصتی که روز جهانی حقوق بشر فراهم کرده، استفاده کنم و [بلاگی] در این باره بنویسم.

تردیدی نیست که بخشی از وظیفه دیپلمات‌ها ایجاد ارتباط بین کشورهاست در جایی که بشود چنین ارتباطی ایجاد کرد و دیپلمات‌ها در انتقاد از وضعیت کشوری که به مأموریت فرستاده شده‌اند باید جانب احتیاط را رعایت کنند. اما در عین حال یکی دیگر از وظایف دیپلمات‌ها توضیح و تشریح دیدگاه‌های دولتی است که برای آن کار می‌کنند برای عموم. در مسئله حقوق بشر، تفکرات ایران و بریتانیا بسیار متفاوت از یکدیگر است. برای مثال، به عقیده ما اصولی را که در اعلامیه جهانی حقوق بشر و همچنین در کنوانسیون بین‌المللی حقوق سیاسی و مدنی ذکر شده و مورد تکریم قرار گرفته‌اند، نمی‌شود بنا به فرهنگ تفسیر و تعبیر کرد. اینها آزادی‌های اساسی هستند که شأن و مقام هریک از ما را به عنوان یک فرد تبیین می‌کنند. دولت بریتانیا به فعالیت‌های خود برای جلب توجه عمومی به موارد حاکی از عدم بهره‌مندی مردم از این آزادی‌ها، ادامه خواهد داد.

امروز، روز بین‌المللی حقوق بشر مناسبتی است برای یادآوری کسانی که در سراسر دنیا برای احقاق حقوق دیگران برخاسته‌اند، وکلا، روزنامه‌نگاران و اعضای سازمان‌های مردم‎نهاد که برای دفاع از هموطنانشان خود را در معرض خطر قرار داده‌اند. این گونه افراد در هیچ جای دنیا به اندازه ایران در خطر نیستند. از سال گذشته تاکنون مدافعان حقوق بشر مورد آزار و اذیت قرار گرفته و زندانی شده‌اند. یک نمونه از آنها نسرین ستوده است. خانم ستوده وکیلی است که سالها در ایران کار کرده و با استفاده از شیوه‌های قانونی و معمول در ایران به دفاع از هموطنان ایرانی خود پرداخته است. اما امروز خود او در بازداشت است و در انتظار محاکمه به سر می‌برد. دادستان‌های ایران اتهام مبهم «اقدام علیه امنیت ملی» را علیه او مطرح کرده‌اند، اما اتهام اصلی او در واقع دفاع شجاعانه و آشکار کردن بی‌عدالتی‌هایی است که حکومت ایران ترجیح می‌دهد پنهان بمانند. دولت بریتانیا [پیش از این] از ایران خواسته تا به وظایفی که آزادانه پذیرفته است، عمل کند؛ از دستگیری‌های خودسرانه خودداری و محاکمات عادلانه برگزار کند. آزادی نسرین ستوده نقطه شروع خوبی است.»

کد خبر 123029
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز