همشهری آنلاین: پژوهشگران دانمارکی می‌گویند به یک روش جدید باوری آزمایشگاهی دست یافته‌اند که نسبت به روش‌های قبلی ارزان‌تر و بی‌خطرتر است.

به گزارش ارث‌تایمز این روش جدید که" بلوغ آزمایشگاهی" (invitro maturation) یا IVM   نامیده می‌شود  به گفته پزشکان تا به حال توانسته است در 1000 زن حاملگی ایجاد کند.

در روش معمول باروری آزمایشگاهی (IVF)  زن باید برای تخمک‌گذاری داروهای گران‌قیمتی را مصرف کند که گاهی هم عوارض جانبی وخیمی به علت تحریک بیش از حد تخمدان ایجاد می‌کنند.

اما در این روش جدید نیازی به چنین مداخلاتی نیست. در روش IVM تخمک‌های نابالغ از تخمدان‌ها برداشته می‌شوند و در آزمایشگاه بدون استفاده از هیچ دارویی بالغ می‌شوند.

پروفسور سوند لیندنبرگ، دانشمند دانمارکی که در این پژوهش دخیل بوده گفت نتایج استفاده از  این روش جدید موفقیتی خیره‌کننده را نشان می‌دهد.

او گفت: "نتایج  کار ما از درصد  موفقیت باروری طبیعی بالاتر و به همان اندازه IVF با تحریک تخمدان  است، در عین حال که عارضه جانبی بالقوه مرگبار تحریک بیش از حد تخمدان نیز در این روش وجود ندارد و در هر دوره هزاران دلار هزینه داروها نیز صرفه‌جویی می‌شود."

 در حال حاضر زوج‌های ناباروری که برای درمان مراجعه می‌کنند، باید بارها تحت دوره‌های IVF قرار گیرند که هم  هزینه بسیار بالایی دارد و هم احتمال موفقیت آن در هر دوره کم است.

کد خبر 12296

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز