همشهری آنلاین: دلتان می‌خواهد پای هر «پستی» که در وبلاگتان می‌گذارید، تعدادی زیاد «کامنت» باشد؟ دوست دارید تعداد دنبال‌کننده‌های‌تان در توییتر و گودر آن‌قدری باشد، که بتوانید با افتخار از آن حرف بزنید؟

online social network

اگر پاسختان به این سوالات مثبت است، آماده شوید تا با مطالب‌تان «شعله‌های خشم را در وجود مردم برافروزید یا آن‌ها را نگران کنید.» این نتیجه یک مطالعه در مورد نقش احساسات در تعاملات آنلاین است.

گروهی از محققان انگلیسی و اسلوونیایی، از «تجزیه و تحلیل احساسات» برای شناسایی مفاهیم و محتوای احساسی سایت‌ها استفاده کردند. برای این کار آن‌ها لینک‌هایی که کاربران در وب‌سایت «دیگ» به اشتراک گذاشته بودند و پست‌هایی که در یک چت‌روم بی‌بی‌سی منتشر شده بود را بررسی کردند.

الگوریتم‌های مورد استفاده این تیم برای تحقیق، جستجو در مواردی چون کلمات کلیدی، شکلک‌های مورد استفاده در محیط‌های آنلاین، نشانگر‌های زبانی مثل غلط یاب املایی و امثال آن بوده است.

بر اساس تحلیل نتایج این موارد، محققان برای هر پست منتشر شده یک «امتیاز شادی» محاسبه کردند.

آن‌ها دریافتند که مباحث و مکالمات طولانی نسبت به پست‌های کوتاه، همواره با احساسات منفی روبرو هستند و «امتیاز شادی» به صورت لگاریتمی با کاهش تعداد پیام‌ها افت می‌کند. به‌علاوه مکالمات طولانی تقریبا همیشه با کامنت منفی آغاز می‌شوند.

«اگر شما خواهان یک چت طولانی هستید، هیچ‌گاه متن خود را با جمله من عاشق فلان چیز هستم، شروع نکنید. دست‌کم در محیط آنلاین این کار را نکنید.» این را مایک دلوال، رییس این گروه پژوهش آماری می‌گوید.

محققان همچنین به این نکته توجه کردند که احساسات منفی که با سیلی از کامنت‌ها و امتیاز شادی پایین مواجه می‌شوند، موجب یک خودسازماندهی رفتاری در میان کاربران می‌شوند.

احساسات منفی تعداد پیام‌هایی که به وسیله کاربران ارسال می‌شود را به شدت افزایش می‌دهد و به نوعی موجب پدید آمدن یک شبکه اجتماعی از افرادی می‌شود که شاید تا پیش از آن وجه اشتراک قابل مشاهده‌ای با یکدیگر نداشتند.

در حقیقت یک پست می‌تواند به سرعت یک اجتماع احساسی به وجود آورد مشروط برآنکه آن پست به اندازه کافی تحریک‌آمیز باشد.

نکته‌ای که محققان به آن دست یافته‌اند، موید رفتار طبیعی و عادی بشر است: «شواهدی وجود دارد که ثابت می‌کند گروه‌های منسجم از افراد ممکن است انسجام و هماهنگی‌شان را از احساسات منفی در مورد افراد دیگر به دست آورده باشند.»

تام باچانان، متخصص روانشناسی دانشگاه وست‌مینستر لندن چنین می‌گوید.

به گفته این متخصص، اعضای یک اجتماع آنلاین ممکن است در واکنش به حمله‌ای علیه خود یا بخشی از هویتشان در یک جامعه مجازی گرد هم آمده باشند. (برای درک بهتر این جمله می‌توانیم به اجتماعات مجازی هم‌وطنانمان حول محور خلیج فارس توجه کنیم.)

در نهایت این محققان برای افرادی که دوست دارند از جار و جنجال‌های بیهوده‌ای که گاه در دنیای مجازی روی می‌دهد مصون بماند توصیه‌ای کاربردی دارند: « این ماجراها را زیاد جدی نگیرید. گاهی بحث‌هایی که در محیط آنلاین درمی‌گیرد همان قدر جدی هستند که مثلا بحث‌های پیرامون یک ستاره موسیقی سال‌خورده می‌تواند جدی باشد.»


منبع: نیوساینتیست

کد خبر 122905

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز