چهارشنبه ۱۷ آذر ۱۳۸۹ - ۰۹:۲۶
۰ نفر

زهرا داوری‌کیا: 90 میلیون سال پیش، هنگامی که دست و پای این جانور به صمغ کاج چسبید و جان به جان آفرین تسلیم کرد، از ذهنش هم نمی‌گذشت روزی چنان معروف شود که با یک جست‌وجوی اینترنتی، تصویرش در اختیار تمام مردم دنیا قرار بگیرد!

دوچرخه 580

کافی است شما در یکی از موتورهای جست‌وجوگرِ وب، دنبال واژه «کهربا» بگردید. آن وقت در اولین صفحه یا نهایتاً تا صفحه سوم، یکی از اینها را خواهید دید؛ یکی از این حشراتی که میلیون‌ها سال است داخل کهربا گیر کرده و قیمتی شده‌اند. راستی، می‌دانید کهربا چیست؟

به صمغ فسیل‌شده درخت کاج که رنگ زرد درخشانی دارد، کهربا می‌گویند. این ماده به خاطر رنگ زیبا، قدمت، کمیابی و آثار شفابخشی که متخصصان انرژی‌درمانی برای آن قایل‌اند، ارزشمند است و در جواهرسازی و ساخت اشیای تزیینی به کار می‌رود. عمده کهربای جهان بین 30 تا 90 میلیون سال پیش تشکیل شده است.

آیا  شما کسی را می شناسید که درخت چنار یا عرعر را بکارد توی گلدان و بگذارد گوشه اتاقی در خانه یا محل کارش؟  ولی حتماً دیده‌اید  کسانی از انواع زینتی درخت کاج در محیط داخلی ساختمان نگهداری کنند.

مسیحیان گونه‌ای از این درخت به نام «کاج نوئل» را در مراسم جشن آغاز سال نوی میلادی و کریسمس، تزئین می‌کنند.

خواص زینتی کاج به درخت کریسمس و کاج مطبق ختم نمی‌شود. شما می توانید از برگ و میوه کاج برای تزیین خانه، ساخت شمع و... استفاده کنید. توجه داشته باشید که این «و غیره» از همه موارد فوق مهم‌تر است و یک دنیا هوش و خلاقیت شما در همین سه نقطه ناقابل خلاصه می‌شود.

یکی دیگر از خواص غیر زینتی کاج، همین بادشکن بودنش است؛ یعنی در مکان‌هایی با سابقه وزش باد می‌توان ردیف‌هایی از این درخت را کاشت تا از خسارات احتمالی پیشگیری کند.

گفتنی‌ها زیاد است ولی اجازه دهید بگویم قصه کاج هم به سر رسید. منتظر بقیه درخت‌ها باشید.

کد خبر 122591
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز