چهارشنبه ۱۰ آذر ۱۳۸۹ - ۱۹:۰۱
۰ نفر

عملیات انتقال سوخت به قلب رآکتور نیروگاه بوشهر در آیینی با حضور معاون رئیس سازمان انرژی اتمی ایران به پایان رسید و رآکتور نیروگاه بوشهر آماده تولید نیرو شد.

نیروگاه بوشهر

آخرین مجتمع سوخت هسته‌ای در این مراسم به قلب نیروگاه اتمی بوشهر منتقل شد و درپوش رآکتور برای تولید قدرت جهت به حرکت درآوردن توربین‌های تولید برق بسته شد. اکنون تا رسیدن به مرحله تولید قدرت برای به حرکت درآوردن توربین‌ها، رآکتور نیروگاه بوشهر باید به‌مدت یک ماه فعالیت کند و پس از این مدت، تولید برق این نیروگاه آغاز خواهد شد.

علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی پیش از این گفته بود : در حال حاضر درپوش قلب رآکتور گذاشته شده و الان منتظر هستیم آرام آرام آب درون قلب رآکتور گرم شود و با انجام تست‌هایی دیگر امیدواریم ظرف یکی دو ماه آینده (بهمن ماه) شاهد جشن بزرگ اتصال برق نیروگاه بوشهر به شبکه سراسری باشیم.

وفای به عهد با 10 سال تاخیر

براساس نخستین تاریخ مورد توافق ایران و روسیه، قرار بود این نیروگاه در هشتم ماه جولای سال 1999 میلادی تکمیل شود اما تاریخ بهره‌برداری از آن تاکنون حدود 10 سال به تعویق افتاده است. نیروگاه اتمی هزار مگاواتی بوشهر از نوع آب‌سبک است که در 15 کیلومتری جنوب شهر بوشهر قرار دارد.

ساخت نیروگاه اتمی بوشهر را شرکت زیمنس آلمان پیش از پیروزی انقلاب اسلامی و در سال 1974 آغاز کرد. اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی طرف آلمانی حاضر به همکاری با ایران نشد و سرانجام در 25‌ماه آگوست سال 1992 میلادی تهران و مسکو توافقنامه جامع همکاری‌های هسته‌ای را امضا کردند که براساس آن شرکت روسی اتم استروی اکسپورت هشتم ماه ژانویه سال 1995 میلادی عملیات تکمیل نیروگاه بوشهر را بر عهده گرفت و قرار بود کار نیروگاه تا سال 1999 تمام شود.

اختلاف حساب در سال 86

اواخر فروردین 86، معاون وقت اموربین‌الملل سازمان انرژی اتمی با اشاره به اینکه به‌دلیل طولانی شدن مدت ساخت پروژه نیروگاه بوشهر، شرکت پیمانکار روسی نیاز به پرداخت نقدینگی بیشتر و پیش‌از‌موعد از جانب ایران دارد، تأکید کرد: تا به امروز هیچ توافقی مبنی براینکه ایران باید ماهانه 25میلیون دلار به روسیه بدهد امضا نشده و ما یک پرداخت براساس قرارداد داریم که همیشه هم انجام گرفته است.

22 آذر 86، سرگئی شماتکو، رئیس شرکت اتم‌استروی اکسپورت -پیمانکار روسی نیروگاه اتمی بوشهر- از توافق تهران و مسکو درباره تاریخ خاتمه عملیات ساخت و تکمیل این نیروگاه خبر داد.او به ایتارتاس گفت: مشکلاتی که با سفارش‌دهنده نیروگاه بوشهر (ایران) داشتیم رفع شده است.

او ادامه داد: تاریخ هماهنگ شده در مورد پایان عملیات احداث نیروگاه اتمی بوشهر را در دست دارم ولی آن را در اواخر ماه میلادی جاری اعلام خواهم کرد. این مقام افزود: ما مصمم به راه‌اندازی نیروگاه بوشهر هستیم و 6ماه پیش از راه‌اندازی نیز سوخت هسته‌ای را به مقصد این نیروگاه حمل خواهیم کرد.

ارسال محموله‌های سوخت

نهایتا پس از 7 مرحله تعویق، روسیه از روز 16 دسامبر سال 2007 میلادی تحویل سوخت هسته‌‌ای به نیروگاه را آغاز کرد. عرضه‌ سوخت بر‌اساس توافقنامه بین دولت روسیه و ایران و تحت کنترل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انجام شد. در نخستین دور از ارسال محموله‌های سوخت روسی به بوشهر، خبرهایی از افتتاح قریب‌الوقوع نیروگاه بوشهر به گوش می‌رسید.

نخستین محموله سوخت نیروگاه اتمی بوشهر که در 26 آذر 86 وارد ایران شد، رئیس وقت سازمان انرژی اتمی ایران گفت که برق نیروگاه اتمی بوشهر، سال آینده وارد مدار می‌شود. غلامرضا آقازاده، رئیس وقت سازمان انرژی اتمی، همان روز درگفت‌وگویی تأکید کرد که اکنون ۹۵درصد نیروگاه اتمی بوشهر تکمیل شده است. پس از 7 مرحله انتقال سوخت از راه زمینی، معاون وقت سازمان انرژی اتمی ایران از آغاز مراحل راه‌اندازی نیروگاه اتمی بوشهر از اواخر مهر سال 87 خبر داد.

پایان ماجرا در زمستان 89

در فروردین سال 89 سرگئی کرینکو، رئیس شرکت روسی اتم استروی خبر داد که نخستین نیروگاه اتمی ایران که توسط کارشناسان روسی ساخته می‌شود تا پایان تابستان سال 2010 راه‌اندازی خواهد شد. در نخستین روزهای پس از تعطیلات نوروزی نیز رئیس سازمان انرژی اتمی ایران درباره وعده مقامات روسی که نیروگاه بوشهر را در مرداد‌ماه راه‌اندازی خواهند کرد و در پاسخ به این سؤال که آیا بین ایران و روسیه در این زمینه توافقی صورت گرفته است یا خیر؟ گفت: من همیشه گفته‌ام به‌خوبی کارهای راه‌اندازی نیروگاه بوشهر انجام می‌شود و مراحل پایانی را طی می‌کند و یقینا در ماه‌های آینده راه‌اندازی خواهد شد اما دقیقا نخواهیم گفت که چه موقع.

21 مردادماه 89 مقامات سازمان انرژی اتمی روسیه از راه‌اندازی این نیروگاه در 21اگوست(30 مرداد) خبر دادند؛ اما رئیس سازمان انرژی اتمی ایران ابراز امیدواری کرد که پایان سوخت‌گذاری در رآکتور بوشهر و آغاز راه‌اندازی این نیروگاه حدود 25 شهریور باشد.
علی‌اکبر صالحی در آن روز گفت: بیش از 160 مجتمع سوخت باید وارد قلب رآکتور شود که این کار حدود 7 تا 8 روز و حتی تا 10 روز طول خواهد کشید.

صالحی ادامه داد: راه‌اندازی رآکتور نیروگاه اتمی بوشهر به معنای اتصال آن به برق شبکه‌ سراسری کشور نیست و پس از آغاز به‌کار رآکتور حدود 2 ماه زمان برای وصل برق تولیدی به شبکه سراسری لازم است. صالحی اما اکنون در آذر 89 وعده داده است که تا یکی دو ماه آینده یعنی حداکثر تا پایان بهمن ماه، در ایران جشن بزرگ اتصال برق نیروگاه بوشهر به شبکه سراسری برگزار خواهد شد.

کد خبر 122111

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز