سرانجام سوخت به قلب رآکتور منتقل شد. این جمله‌ای بود که رئیس سازمان انرژی اتمی در حاشیه مراسم قرار گرفتن نخستین مجتمع سوخت نیروگاه اتمی بوشهر در قلب رآکتور به زبان آورد.

نیروگاه بوشهر

نزدیک به 2 ماه پس از انتقال سوخت نیروگاه بوشهر به داخل ساختمان رآکتور، روز گذشته در مراسمی با حضور علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان، دان بلینکی مجری روسی طرح نیروگاه بوشهر و علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی نخستین مجتمع سوخت نیروگاه اتمی بوشهر در قلب رآکتور قرار گرفت.

بنا بر گزارشی که روابط عمومی نیروگاه بوشهر در این باره منتشر کرد در این مرحله کل 163 مجتمع سوخت طبق برنامه و مطابق با دستورالعمل‌های کاری به قلب رآکتور منتقل می‌شود. راه‌اندازی فیزیکی نیروگاه بوشهر پس از اتمام فرایند انتقال مجتمع‌های سوخت به قلب رآکتور آغاز می‌شود.

چنان که علی اکبر صالحی گفته است اواخر بهمن ماه سال‌جاری نیروگاه بوشهر با قدرت 40 تا 50 درصد یعنی حدود 400 مگاوات به شبکه برق سراسری کشور وصل می‌شود. بنا به گفته رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان دیروز در واقع حساس‌ترین فرایند راه‌اندازی نیروگاه بوشهر یعنی انتقال سوخت به قلب رآکتور آغاز شد. مرحله اول راه‌اندازی نیروگاه بوشهر 30 مرداد ماه با انتقال سوخت به داخل ساختمان رآکتور آغاز شده بود و مرحله سوم آن با وصل شدن نیروگاه بوشهر به شبکه برق سراسری کشور انجام می‌شود.

جشن هسته‌ای در پایان سال

صالحی که به همراه علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در یک نشست خبری حضور یافته بود، درخصوص زمان راه‌اندازی نیروگاه که بهمن ماه اعلام شده نیز گفت: تاخیرات صورت‌گرفته تا‌کنون ناشی از فرایند طبیعی راه‌اندازی نیروگاه‌های هسته‌ای است. البته ما بنا داریم جشنی را برای زمان اتصال برق نیروگاه هسته‌ای بوشهر به شبکه برگزار کنیم و چون اتمام سوخت‌گذاری در قلب رآکتور زمان می‌برد ملاحظه ایام محرم و صفر را نیز داشتیم به همین دلیل برنامه را به بعد از 17 بهمن موکول کردیم.

به گزارش ایسنا رئیس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه کرینکو رئیس روس اتم اخیرا اعلام کرده روسیه برنامه جدیدی برای ساخت نیروگاه در ایران ندارد چون ایران چنین درخواستی نکرده است، یادآور شد: ما نیز همین مطلب را گفته‌ایم. الان اولویت ما راه‌اندازی نیروگاه بوشهر است و همزمان با راه‌اندازی این نیروگاه به سمت اجرای مناقصه با طرف‌های خارجی نرفته‌ایم.

افزایش ظرفیت

صالحی درخصوص افزایش ظرفیت نیروگاه بوشهر تا 4 هزار مگاوات که پرسش یکی از خبرنگاران بود، گفت: ظرفیت نیروگاه بوشهر بیش از هزار مگاوات نیست اما این سایت قابلیت ایجاد 2 یا 3 نیروگاه دیگر را دارد که الان اولویت ما نیست، ممکن است در آینده دنبال شود.

صالحی درباره ایمنی نیروگاه بوشهر و برخی نگرانی‌ها که از سوی کشورهای حاشیه خلیج‌فارس مطرح می‌شود، گفت: ایمنی نیروگاه مشکلی ندارد. نیروگاه بوشهر از استثنایی‌ترین نیروگاه‌ها به لحاظ ایمنی است. این نیروگاه از نظر فنی و به‌طور ذاتی ایمن است. البته در ابعاد دیگر هم پیش‌بینی‌های لازم انجام شده است.

نظام ایمنی ایران و کارشناسان روسیه در این خصوص دقت کافی داشته‌اند و بالاتر از همه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم در فرایند ایمنی نیروگاه سهیم است بنابراین نیروگاه بوشهر به‌طور سه‌جانبه به لحاظ ایمنی تحت نظارت است. وی خاطرنشان کرد: ما به طریق اولی ابتدا نگران مردم خودمان هستیم و این اظهار نگرانی‌ها اگر منبعث از بی‌اطلاعی این کشورهاست ما اطلاع‌رسانی می‌کنیم و می‌توانند از آژانس هم در این‌باره بپرسند.

بازهم مطالبات ادعایی

صالحی در ادامه در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره اظهارات یکی از سفیران کشورهای 1 + 5 در تهران که مدعی شده بود پرسش‌های 1 + 5 در مذاکره با ایران پرسش‌های آژانس است، تصریح کرد: ما با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ارتباط هستیم. گزارش‌های ادواری آژانس صادر می‌شود. اگر به این گزارش‌ها توجه کنید خواهید دید در آن گزارش‌ها دیگر پرسشی از ایران پرسیده نمی‌شود. تنها چیزی که وجود دارد که به‌عنوان پرسش آژانس هم نیست و پیوست آن است، برخی مطالبات ادعایی است.

او ادامه داد: مطالبات ادعایی به موضوع لپ‌تاپی که عده‌ای مدعی هستند اشاره می‌کند. آنها ادعاهایی دارند، آن هم در مورد بحث هسته‌ای نیست. می‌گویند ایران فعالیت‌های موشکی و کلاهک‌های موشکی دارد که این مسائل ارتباطی به موضوع هسته‌ای کشورمان ندارد. رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان گفت: ما موضوع مسائل موشکی را رد می‌کنیم؛ یک سری اسناد بدون اصالت به آژانس ارائه کرده‌اند و آژانس هم آن را به ما منتقل کرده است اما خود آژانس می‌گوید ما نمی‌توانیم اصالت این اسناد را تایید کنیم.

کد خبر 119250

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز