همشهری آنلاین: رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت: در چند روز آینده شاهد انتقال سوخت به قلب رآکتور هسته​ای خواهیم بود.

به گزارش خبرگزاری مهر، علی اکبرصالحی گفت: همانطور که قبلا نیز گفته بودم این کار نیمه نخست مهر صورت خواهد گرفت که ممکن است یکی دو روز زودتر یا دیرتر باشد .

وی افزود: قلب رآکتور هسته ای باید شستشو ، اسید شویی و تا نیمه پر از آب می شد و دوباره حدود 15 میله سوخت مجازی بارگذاری و برداشته می شد که این کارها صورت گرفته است.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت: به هر حال این کارها نوعی تمرین و بازرسی از قلب رآکتور هسته ای است ضمن آنکه استخرهای جنب راکتور نیز باید با آب پر می شد تا مشخص شود نشتی دارد یا خیر.

وی افزود‌: همه این فعالیت ها با موفقیت صورت گرفته است و امیدواریم این اتفاق در نیمه نخست مهر ماه بیفتد و ما با فعل ماضی بگوییم که سوخت منتقل شد .

صالحی درباره نشست وین نیز گفت: در اجلاس آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین چند اتفاق خیلی خوب افتاد که یکی از این اتفاقات قطعنامه ای امنیتی بود که در آنجا تصویب شد .

وی افزود: با همت جمهوری اسلامی ایران و همیاری جنبش عدم تعهد، عنوان کنفرانس خلع سلاحی که ایران چند ماه پیش در تهران برگزار کرد ، در این قطعنامه وارد شد که این خود دستاورد مهمی است.

صالحی گفت: قبل از کنفرانس خلع سلاح ایران کنفرانس دیگری در ارتباط با بحث هسته ای در امریکا برگزار شده بود که اسم این کنفرانس را در قطعنامه آورده بودند اما اسم کنفرانس ایران نبود که اسم ایران و این کنفرانس نیز آورده شد.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت: اتفاق دیگر در این اجلاس این بود که جمهوری اسلامی ایران توانست زمینه همکاری خوبی را برای آینده با آژانس فراهم کند و این موضوعات به طور صریح با مدیرکل آژانس مطرح و در قطعنامه ای در ارتباط با نحوه اجرای پادمان تصویب شد که این نیز نکته مهمی است.

وی افزود: در آنجا ذکر شد که از این به بعد اگر آژانس موضوعی را درباره فعالیت هسته ای کشورها در گزارش های خود مورد ارزیابی قرار دهد باید اشاره کند که کدام بند از پادمان این موضوع را مطرح می کند.

صالحی گفت: موضوع بعدی حفاظت لازم از اطلاعات فعالیت های هسته ای کشورهای عضو بود که قرار شد آژانس به این موضوع توجه ویژه ای داشته باشد .

وی افزود : قرار شد مدیرکل آژانس در جلسات شورای حکام در خصوص اقدامات حفاظتی از اطلاعات فعالیت های هسته ای کشورهای عضو گزارش دهد .

 

کد خبر 117040
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز